Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LovisaLovisa2011-08-26 20:34
Antal inlägg: 101

Det absolut farligaste man kan göra är att tycka synd om sig själv. livsfarligt. Har totalslutat med det. Själviskt. Man bör försöka lägga den tankekraften på nåt annat. kan dock vara svårt under tonåren när allt går från mig mig mig till att tänka längre.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 20:36
Antal inlägg: 6334

"crooked rain, du behöver ju faktiskt inte vara delaktig i denna tråden om du känner så =)"

Ja, och ni behöver inte läsa boken för era barn om ni ogillar den så mycket. Men ni klagar ändå, så varför får inte jag?

Tvålis - Ej medlem längre2011-08-26 20:40
Antal inlägg: 4429

För att du inte köpt biljett CR:)

Det är väl OK att klaga på saker man tycker är lite halvsjuka? Du klagar på folk som klagar på att dom tycker att saker är lite halvsjuka. I en tråd som handlar om att klaga på just det.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 20:41
Antal inlägg: 11661

En annan kul grej var ju att den här flickan i boken på natten står och hetsäter ost (men även en del cheddar..!) och annat direkt ur kylen. Då har man en ätstörning och inte en fäbless för dålig mat som botas med lite whole weat - hel( )vete på svenska.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 20:43

Jag trodde jag var tvungen att köpa boken jag.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 20:44

Nu blev du för meta tycker jag, Tvålis.

Nä, men jag skrev att tråden borde låsas för att jag visste att nån liten fjomp genast skulle svara "men läs den inte då!!!!1". Vilket ju precis är mitt svar på deras initiala gnäll. Läs inte boken då. Precis som att det är OK för mig att gnälla på ert gnäll är det OK för er att gnälla över nån bok, och för författaren att skriva boken.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 20:47

Jag skulle för övrigt inte läsa boken för nåt barn, iaf inte av det jag läst om den att döma. Tycker den verkar sunkig. Men också sunkigt att folk orkar bli så himla upprörda.

Tvålis - Ej medlem längre2011-08-26 20:50

Meta? Är det samma som typ "anal"?
Sorry Cr.

lubsan2011-08-26 21:04
Antal inlägg: 186

haha du är ju för rolig.
Du går in i en tråd endast för att klaga, varav jag menar att du behöver faktiskt inte överhuvdtaget lägga ner energi på att skriva någotning här om du faktiskt inte bryr dig eller tycker det är viktigt. Jag skapade tråden för en diskussion om det är ok med en sådan bok, du kommenterar om vem som skrivit artikeln och att just för att det kommer ifrån just en viss avdelning på en tidning så bör tråden låsas, jag finner inte det relevant.

Sen kanske du inte bör kalla mig för fjomp heller, förstår inte syftet med att börja kalla varandra saker. :)

le-lou2011-08-26 21:13
Antal inlägg: 17500

tvålis, att föräldern är ansvarig för barnen är rätt. men samtidigt är det mkt lättare att påverka ett barn i rätt riktning om barnet själv vill det. I de flesta fall vill de inte. I många fall orkar inte föräldern alltid att tjata och ta bort mat. Är det inte bättre om en överviktig 10 åring själv också vill gå ner i vikt?
Ätstörningar säger ni, men det är alltså överviktiga barn som skulle läsa boken (troligen eftersom den lär köpas av föräldrar som har överviktiga barn). Samma argument skulle ju kunna gälla när en förälder ska banta sitt barn, varför är det mindre farligt och varför skriker ingen att man inte FÅR banta barn alls pga risken med ätstörningar? Eller banta och banta, diet i den här boken äter nyttigt och det ihop med motion ger resultat. Att hon blir lyckligare är väl inget märkligt, överviktiga som går ner i vikt blir lyckligare och det må vara tabu att säga det men om nån här har blivit olycklig av att tappa sin övervikt så säg till...

Dessutom: att skriva att den här boken menar att när hon gick ner i vikt så blev hon såå populär är väl också en skönskrivning om nåt. Det boken förklarar är att hon kunde börja med en sport som vikten innan hindrade henne till - vilket gav henne nya vänner.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 21:18

Du menar att en 10-åring ska köpa hem äpplen och bananer och ignorera att morsan och/eller farsan köper hem dorritos och cheddar?
Är man en tjock förälder med dåliga matvanor och därför har ett överviktigt barn och går och köper den boken och ger ungen..Då borde man fan låsas in.

Tvålis - Ej medlem längre2011-08-26 21:20

Jag håller helt med dig le-lou. Förändring händer från insidan och med vilja.

Det jag kan känna en rädsla inför är att det helt plötsligt blir ok att skriva livsstilsböcker för 10 -åringar. Eller träningspass för 7 -åringar. (dejtingregler för 14-åringar?)

Det skrivna ordet har en oerhörd kraft. Att använda det mot en generell åldersgrupp... Jag vet inte. Det verkar tokigt.

CR, jag borde ha slängt in en smiley i mitt senaste inlägg till dig, det var så det lät i mitt huvud.

le-lou2011-08-26 21:26

Deli - nej. Det menar jag inte. Jag menar att både förälder och barn bör vara samspelta i vad som bör göras, annars misslyckas det alltid på ett el annat sätt. Jag har aldrig nämnt att en tjock förälder ska köpa boken åt sitt barn. Det den tjocke föräldern däremot skulle kunna göra, är att skärpa till sig och se till att sitt barn mår bra först och främst och sluta köpa hem skit som hon/han själv vill ha men skylla på barnen.

Marashgolgol - Ej medlem längre2011-08-26 21:28
Antal inlägg: 47

Äsch, vad är grejen? Det är en barnbok och föräldrar kan göra valet att inte köpa boken om de tror att innehållet skadar barnen.. Småbarn kan uppenbarligen inte läsa själva..

le-lou2011-08-26 21:28

"Det skrivna ordet har en oerhörd kraft. Att använda det mot en generell åldersgrupp... Jag vet inte. Det verkar tokigt."

Kanske. Ändå är det det som sker varje dag i alla barns liv. Jag ser iaf mkt hellre att mitt överviktiga barn får läsa en sån här bok än att mitt normalviktiga barn får läsa om hur man ser sexig ut till höst. Faktiskt.

pabster12011-08-26 21:33
Antal inlägg: 707

Feta barn som är vanligare idag är föräldrarnas fel. Framför allt i 4 års ålder. Borde skrivas böcker riktade till föräldrar med FETA barn.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 21:33

Då missuppfattade jag dig.
Jag tycker fortfarande inte att man kan eller ska lägga det ansvaret på ett -barn-. Motivationen i boken ligger i att bli populär för att man är smal och därmed slippa bli mobbad. Inte att vara hälsosam, ha en normal vikt och orka sporta.

Tvålis - Ej medlem längre2011-08-26 21:40

le-lou, där tappade du mig. I vilken litteratur, riktad mot barn, får barn läsa om hur dom blir sexiga till höst?

le-lou2011-08-26 21:41

Delicious, motivationen ligger ju i samtliga enligt författaren. Hur mobbingen framställs och vad som sägs om den vet jag inte eftesom den inte har släppts, men jag skulle bli förvånad om den lägger fram mobbing som nåt som är "godkänt" bara för att man är tjock. Min gissning är att det finns med för att barn ska kunna känna igen sig... lura inte er själva, barn som är tjocka är inte lyckliga. (alltså nu pratar vi inte barnmullighet här - boken är från USA där barnfetma är ett stort problem och om man tittar på bilderna i boken så är det inte ett mulligt barn.) Mobbing förekommer ju, varför hymla om det menar jag?
Har själv inte läst den som sagt men kommer göra det när den släpps.

le-lou2011-08-26 21:46

Tvålis - i tidningslitteratur. Slå upp vilken tonårstidning som helst så står det. Frida tex riktar sig till unga tonåringar. Eller du kanske menar inte barn som + 10?
Jag ser tonåringarna för övrigt som den absolut mer påverkbara gruppen av alla barn med alla hormoner, känslor och allmänt splittrade inren innen de hittar rätt. Här är det tror jag, som den allra största inverkan görs.

"Frida är i min åsikt ett riktigt avskum bland tjejtidningar. Min lillasyster är 14 år och prenumerar på Frida. Jag brukar bläddra igenom den när den kommer i brevlådan. Allt handlar om utseende, kändisar, sex och hokus pokus.

I varje nummer får man lära sig hur man ska sminka sig som en kändis, klä sig som en kändis, hur man får en pojkvän (oerhört viktigt), hur man blir bra i sängen, hur man undviker celluliter och hängbröst (väldigt aktuellt för 14-åringar) och så vidare. Självklart bidrar man vidare till fördumningen med "astrospecial", "magiska spåkort" och gud vet allt."

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?