Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2011-09-08 21:33
Antal inlägg: 9699

Du utgör väl ännu större fara då du framför ett mycket tyngre fordon? Märklig inställning.

Vägen är inte avsedd för enbart bilar. En missuppfattning.

Håller man på med landsvägscykling så cyklar man vanligtvis på vägen. Det kanske kommer som en överraskning för vissa men det är väl bara att gilla läget.

Cykelbanor är inte till för att cykla fort på. Det är hinder, gupp och massa ojämnheter som gör att man inte får någon rytm i cyklingen. Cyklar man på vägen är det mest naturligt att fortsätta hålla sig på vägen istället för att köra slalom för att det dyker upp en cykelbana helt plötsligt. Cykelbanor kan slingra sig in i bostadsområden och in i parker medan vägen har en mer genomtänkt rutt.

Du ska lämna så mycket utrymme för cyklisten när du gör en omkörning att denne kan vingla till utan att riskera att bli påkörd av dig.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-08 22:39
Antal inlägg: 37631

men var är YJ

Midna792011-09-08 22:48
Antal inlägg: 1117

Självklart ska man som bilist ta sitt ansvar och visa hänsyn- däremot förvånas jag ofta över cyklister som cyklar rakt ut på ett övergångsställe utan att ens kolla om det kommer en bil. Man har väl ngn typ av självbevarelsedrift?

Kolbxbo - Ej medlem längre2011-09-08 23:00
Antal inlägg: 1161

apbur..gissar att du är en sån som cyklar i Fantomentrikåer.
Tycker ni har märkligare inställning som ratar cykelbanor som är faktiskt TILL för cyklister. Håll Er där o inte på en 70-90-110 väg. ok. finns 80-100-120 nu..
I somras såg jag cyklister på E4:an, j*a idioter säger jag. Era egna liv som insats..
Jag kan hålla med om landsvägscykling där cykelväg ej finnes.. men annars..

tipitina2011-09-08 23:05
Antal inlägg: 2687

Cyklister verkar överlag inte bry sig om någon annan trafikant, vare sig bilister eller gångtrafikanter utan kör bara på som om de ägde vägarna. Ja jag vet att jag generaliserar friskt men det är verkligen den uppfattningen jag fått sedan jag flyttade till Uppsala.

Hur många gånger har jag inte som gångare hållit på att bli övercyklad likväl som de flanar som bara svänger rakt ut precis som Midna skriver om.

Och vad är det för jävla sätt att envisas med att ligga mitt i en bilväg för att vi inte ska kunna köra om? Idioti! Tom om jag kör bil och kör långsammare än övrig trafik håller jag ut åt kanten/vägrenen för att lämna möjlighet till omkörning och här sitter ni och skriver att ni ligger i mitten av vägbanan för att förhindra omkörning?!
Vad fan, inför utbildning för att få framföra cykel på vägarna!

apbur2011-09-08 23:10

Cykelbanor är inte till för snabba cyklister. Det är faktiskt farligare att cykla på cykelbanan än på vägen om man cyklar racer i syfte att träna. Jag förstår verkligen inte irritationen över landsvägscyklister som ligger i vägrenen och cyklar. Hur stort problem kan det vara?

Tiptina, jag skrev att vägen var smal och ibland behöver man tänka åt ärthjärnor som du och tydligt visa att en omkörning är direkt olämplig.

Tvålis - Ej medlem längre2011-09-08 23:13
Antal inlägg: 4429

Jag avskyr "snabba" cyklister på vår väg. Dom kommer i klungor och är inte precis så snabba som dom tror.

Varför ligga i klunga? Varför inte bilda led så övrig trafik kan fungera?

Saknar också YJ i denna fråga..

tipitina2011-09-08 23:14

Åhå, en ärthjärna? Tänk du åt dig själv och låt oss övriga tänka som vi vill. Det beteendet du uppvisar genom att lägga dig mitt ivägen blir en trafikfara. Nu körde ju bilisten om ändå eller hur?

Träsmak2011-09-08 23:16
Antal inlägg: 882

Jag avskyr folk som cyklar förbi på trottoaren... särskilt då det är små gator utan trafik som de inte vill köra på. Att cyjkla på trottoaren är olagligt.

apbur2011-09-08 23:19

tipitina, jag har all rätt i världen att ligga mitt i körbanan om jag anser att en omkörning kan vara farlig för mig. Tyvärr saknar många bilister omdöme varför en sådan markering är nödvändig och jag har faktiskt ingen lust att chansa att det inte är du som ligger bakom och gör en vansinnesgrej.

tipitina2011-09-08 23:21

Fast det hjälpte ju uppenbarligen inte utan skapade en ännu värre situation...
Cyklister borde förbjudas från bilvägar där det finns tillgängliga cykelbanor och du visar ju bara med all tydlighet att det är så.

apbur2011-09-08 23:23

Det var inte jag som var problemet i det fallet och skapade en värre situation, det var bilisten. Har du svårt att förstå?

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-09-08 23:27
Antal inlägg: 3451

"Jag fnittrade lite för ett tag sen när jag cyklade på körbanan som bitvis var väldigt smal och markerade genom att lägga mig mitt i för att bilisten bakom inte skulle få för sig att preja in mig i trottoarkanten. Det handlade om ca 300 meter men fanskapet körde om ändå genom att använda cykelbanan! Lite småroligt."

apbur, jag får inte ihop det. Du ligger mitt i vägen för att du är orolig för att bli prejad mot trottoarkanten, men bilförarern kör om dig? Kör han upp över trottoarkanten för att komma om dig?

tipitina2011-09-08 23:27

Har svårt att tänka mig att vägen skulle vara så smal att han inte skulle kunna köra om dig om du cyklade åt kanten till. Eller var det en enkelriktad gränd?
Jag anser att du skapade en värre situation enligt vad du beskriver.

Nej, jag har inget begåvningshandikapp överhuvudtaget. Tackar som frågar!

apbur2011-09-08 23:44

Grundsnygg, han kör upp på cykelbanan i motsatt riktning, ja.

Det var enkelriktat.

Jag måste alltid hålla ett säkerhetsavstånd till trottoarkanten och det är ganska ofta det inte alls är lämpligt att köra i bredd med en cyklist nära trottoarkanter, refuger och parkerade bilar.

YamahaJet2011-09-09 00:01
Antal inlägg: 2239

Vad saknar ni mig för? Tänkte initialt skriva att cyklister cyklar på bilvägen när det finns en cykelväg intill, för att provocera - men apbur hann före mig. Cykelbanor, plats för båda på bredden...och hon cyklar ändå mitt framför bilen med avsikt.

Dom älskar bara konflikter och att hejda bilisterna. Om inte dom kan sitta i en varm, snabb bil så ska ingen få det, typ.

tipitina2011-09-09 00:06

apbur, vad kommer det sig att du inte använde cykelbanan vid det diskuterade tillfället? Finns det någon som helst rimlig förklaring till det?

apbur2011-09-09 00:13

tipitina, det har jag redan förklarat innan varför man väljer vägen istället för cykelbanan. För övrigt är cyklisterna ibland hänvisade till vägen, de med både smala och tjocka däck.

tipitina2011-09-09 00:18

Hänvisade till vägen när det finns en cykelbana parallellt med den samma. Låter ju faktiskt väldigt konstigt må jag säga.
Du tycker fortfarande inte att du skapade en farlig situation genom ditt handlande? När du faktiskt tar upp den körbana som är avsedd för bilar i stället för den du borde använda?
Förstår du överhuvudtaget bilistens irritation?

apbur2011-09-09 00:25

Du tar bilistens parti bara för att det är en bilist och således måste ha rätt? Varför tycker du att jag skapade en farlig situation när alternativet hade varit att slicka trottoaren och kanske bli omkörd och prejad och vurpa? Är det ett bättre alternativ?

Cykelbanor kan också vara enkelriktade.

Nu får du helt enkelt bara svälja att jag får cykla på körbanan och även ta plats när jag anser det vara olämpligt att bli omkörd.
Du får anpassa dig till mig.

HA HA

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?