Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 509 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mufflon Får - Ej medlem längre | 2011-10-25 21:45 | |
![]() | Tror du verkligen det? | |
| emarie | 2011-10-25 21:52 | |
![]() | Det är nästan så man blir sugen på att titta på programmet. Låter mycket mystiskt i mina öron. =) | |
| gnill | 2011-10-25 22:02 | |
![]() | mufflon, jag vet inte varför du kör din kommentar i repris. Vad menar du är skadligt för barnet? Att hon inte går ut med barnet pga sin fobi? Eller att hon går ut med barnet trots sin fobi (och att barnet då inte kan skydda sig mot dinosaurier)? Eller är det att du är orolig för att OM det kommer en dinosaurie i Täby när hon är ute med sitt barn kommer hon att lämna barnvagnen med barnet i och sätta sig själv i säkerhet? | |
| gnill | 2011-10-25 22:03 | |
![]() | Okej, vad är det för skillnad på fobier för saker som finns men är ofarliga och saker som inte längre finns (men har funnits och då faktiskt varit jättefarliga)? | |
| Satyra | 2011-10-26 02:00 | |
![]() | Kvinnan med kräkfobierna (Milo) är en vän till mig. Därför kollade jag på programmet den här gången, fast jag inte normalt orkar göra det. :-) Och kvinnan med dinosauriefobi ja ... Fick verkligen skärpa mig för att inte skratta, men ja ... för henne är det tydligen verkligt, hur knäppt det än må låta för oss andra. Verkar extremt jobbigt att ha fobi mot något som verkligen INTE existerar. Stackarn! :-/ Angående hon som led av "fulfobi" så såg jag faktiskt ingen glasklar skillnad på hennes åkomma och de ooootaliga, ständiga, tids och tankekrävande komplex var och varannan ungdom lider av idag. Och många vuxna också, för den delen ... | |
| henrik_l | 2011-10-26 04:59 | |
![]() | Tja skillnaden mellan spindelfobi och dinosariefobi är väl rätt stor. jag menar har man lite verklighetsuppfattning så kan man ju tycka att en spindel kanske man kan bara tycka är "äcklig" och blir att rysa när man ser medans en flygödla är rent livssfarlig som man måste gömma sig för när man är ute. | |
| Bim1964 | 2011-10-26 08:42 | |
![]() | Jag har tandläkarskräck undvek i många år att gå till tandläkaren. Gick en period, för att sedan ha ett uppehåll på 12 år. Men så lossnade en plomb och hade väl inget alternativ, än att beställa tid hos en tandläkare. Hittade en tandläkare som tar emot tandläkarrädda. han är hur bra som helst, lugn och väldigt mjuk på handen. Blir väl inte direkt salig när kallelsen kommer på posten, men jag går dit sätter mig i stolen, och när det är klart är jag så stolt över mig själv. Har inte överfört min rädsla på barnen min man gick med dom de första åren. Däremot har jag en son som helt plötsligt fick spindelfobi och höjdfobi. Han kan inte ens se en bild av en spindel utan att få rysningar. När han ser höjder får han handsvett. Försöker få han att söka hjälp för det innan det blir ännu värre, men än så länge är det hanterbart tycker han. | |
| F_Errari | 2011-10-26 09:17 | |
![]() | Mufflon - jag förstår hur du menar och kan inte annat än att hålla med. Om man nu har fobi för dinosaurier är det ju inte själva fobin i sig som är farlig, utan vad som "följer med på köpet". Vad är nästa grej hon kommer att haka på, liksom. Och tänk om hon så småningom, på ett föräldramöte undrar om skolan har någon handlingsplan vid en eventuell dinosaurieattack ... | |
| lazy jane | 2011-10-26 09:35 | |
![]() | men just att föra över fobier på sina barn är ju en allvarlig fråga. jag har själv väldigt svårt för frukt vilket gränsar till fobi. jag kan inte äta bananer och frukt som har bruna fläckar. men frukt är ju en bra grej att äta. och jag tänker ju inte hindra mina barn att äta bananer och vill gärna att de ska ha ett lite mer lättsamt förhållningssätt till kantstötthet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-26 12:31 | |
![]() | jag tror hon är skådespelare,eftersom dinosar inte finns just nu och hon vet att hon inte kommer att stöta på några,hon får nog bra betalt föra att köra sitt race med dinosar | |
| henrik_l | 2011-10-26 12:34 | |
![]() | men alltså att vara rädd för nåt som är verkligt är ju en sak. man kan ju faktiskt vara med om en flygkrash eller ramla från höjder. men man kan knappast bli uppkökad av en skräcködla. Man ska ju inte döma folk men iaf jag kan inte rå för att undra om det står riktigt till. det kanske finns lite mer i bagaget än skräcködlefobi. | |
| vigren | 2011-10-26 13:03 | |
![]() | Tur man inte har dinofobi för då skulle jag bli skitskraj varje morgon framför spegeln... ;) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-26 13:06 | |
![]() | iol | |
| henrik_l | 2011-10-26 13:13 | |
![]() | jag minns en gång förut när jag hade varit på ölands djurpark och tagit bilder på deras dinomodeller. sen visade jag dom för en bekant. han trodee det va riktiga djur. "nämen vad är det där för djur" :P | |
| susila | 2011-10-26 13:19 | |
![]() | Dinofobi är så verklighetsfrämmande att man nog ej bör få behållasina barn. Det är psykosvarning. | |
| Caligatia | 2011-10-26 13:22 | |
![]() | Blev tvungen att titta på det, och jag tycker absolut inte det finns några skäl till att hon skulle vara en dålig mamma. Tjejen förklarade att hon VISSTE att de inte fanns, och att rädslan utlösts när hon som liten tittade på Jurassic Park, att hon sedan drömt så många gånger om dinosaurier att de framstod som verkliga. Hon visste att hennes rädsla var irrationell, och det måste ju nästan göra den ännu värre. Hon förklarade OCKSÅ att hon inte på allvar trodde att hon skulle bli attackerad av dinosaurier men att hon inte kunde skaka av sig "tänk-om-tankarna" och den olust den medförde, särskilt när hon tänkte på att sonen var oskyddad. Jag tyckte hon var duktig på att förklara hur hon faktiskt kände - oavsett hur irrationellt det var, dessutom sökte hon ju faktiskt hjälp för det. Faktum är att den person i programmet jag snarare ifrågasätter med då var denna "zap, bom, bang-'hypnotisör'"... | |
| mz_lzrd | 2011-10-26 13:27 | |
![]() | Det hon behöver göra är att se jurassicfilmerna sextusen ggr på raken. Traditionell fobiträning är problematisk i det här fallet iom att det ej finns ngra riktiga dinosaurier att träna på. Annars brukar man ju köra enligt modellen tala om spindel, se bild på spindel, film med spindel, se spindel irl på avstånd och tillslut kanske hålla i spindel. | |
| Caligatia | 2011-10-26 13:32 | |
![]() | Hon tog hjälp av en hypnotisör och "utsatte" sig för dinosaurier genom modeller på ett museum. | |
| mz_lzrd | 2011-10-26 13:39 | |
![]() | Det tycker jag var lovvärt. Det går att bota fobier. DEt är ens skyldighet att försöka, åtminstone om ens fobier förpestar livet för andra. Dock verkar en del människor väldigt måna om att sina fobier och hävdar dem med stolthet och kräver att andra människor anpassar sig efter dem. T ex använder många hundrädsla på det sättet. | |