Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| F_Errari | 2011-11-02 16:33 | |
![]() | För mig är det självklart att alltid kolla med föräldrarna när mina barn (tjej snart 12 och kille snart 15) ska träffa flera andra kompisar på kvällen, sova över o. dyl. Detta har jag också förklarat för dem - att det är självklart alltså. | |
| le-lou | 2011-11-02 16:39 | |
![]() | Jag vet inte - men vad är det ni tror ni ska de om ni följer med dem in? Alltså på vilket sätt är det en nödvändighet - på vilket sätt skulle det förebygga vad det nu är ni är rädda för? Vad är det ni behöver se menar jag? Hur mamman är/ser ut ? Jag fattar inte. Ska ni släpa ungen därifrån om det osar "skumt" ... vad det nu skulle kunna vara? 13 år och ska på en tjejkväll hemma hos en av tjejerna. Otroligt farligt! Släpp kontrollbehovet lite, det är inte 5åringar vi pratar om. | |
| tinaol | 2011-11-02 16:42 | |
![]() | Inte hönsigt att bry sig om sina barn! | |
| La bruja | 2011-11-02 16:45 | |
![]() | Le lou-har du barn? jag bara undrar för det låter verkligen inte så. Det finns nog ingen förälder som inte oroar sig för sina barn oavsett om dom är fem,tretton eller tjugofem. Om man inte gör det så är det ju verkligen någonting allvarligt fel i relationen eller så har man helt enkelt nerver av stål. | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-11-02 16:46 | |
![]() | Det kan ju vara artigt att presentera sig för kompisens förälder också innan man bara dumpar sin unge där. Allt har inte med kontrollbehov att göra. | |
| madeleine234 | 2011-11-02 17:06 | |
![]() | Följ med in och hälsa på föräldrarna :) | |
| pabster1 | 2011-11-02 17:11 | |
![]() | 13 år..... FÖR GUDS SKULL DUBBELKOLLA ALLT! | |
| Shylster | 2011-11-02 17:12 | |
![]() | 13 år för guds skull ungen har väl lite koll ^^ | |
| MakeIllusion - Ej medlem längre | 2011-11-02 17:16 | |
![]() | Följa med in och kolla läget. Dock så ger ju inte det så mycket. De riktiga "svinen" är fantastiska på att manipulera andra människor till att tycka "vad trevlig hon/han var". Sen är ju frågan... Om du ser något du inte gillar, har du modet att be din dotter följa med hem igen? Min mamma hade alltid "dörren öppen" för alla oss ungdomar så fick hänga hemma o kolla på film och käka pizza och allt vad det kunde vara. På så sätt så behövde vi aldrig dra på stan eller dra hem till ngn annan. Detta har både jag och min syster fört över på oss själva och våra barn. | |
| Sebadoh | 2011-11-02 17:28 | |
![]() | Jag brukar alltid gå in och presentera mig när mina barn åker hem till föräldrar jag aldrig träffat. Tycker det känns lite oartigt att släppa av sina ungar hos andra utan att kolla att allt är OK osv. Inte för att jag misstror de andra föräldrarna men vad är jag för förälder om jag bara släpper av mina barn och åker utan att kolla upp omständigheterna först. Kompisen kan ju ha lovat saker utan att ha kollat med föräldrarna ifråga. Och upptäcker man att det verkar röra sig om riktiga strulputtar till föräldrar så vet man ju iallafall hur läget är, jag skulle inte i det läget neka mina barn att gå in. Det handlar ju bara om en kväll så så förstörda hinner de inte bli. Och ungar som har det riktigt illa hemma brukar så gott som aldrig bjuda hem kompisar p g a sina föräldrar. Så följ med in och presentera dig, det är alltid trevligt och alla kan va lugna, hur tycker du själv att andra föräldrar ska göra? Fundera på det och gör sen så. | |
| nyckelpigan_ | 2011-11-02 17:32 | |
![]() | Självklart skall du inte bara lämna och åka! Någon skriver att 13-åringen har väl ett omdöme. Visst........ 13 år! Hur mycket omdöme har man då och erfarenhet? Skadar inte att ha lite koll, om inte kan man hoppas det har ett avskräckande syfte :-) Vänd på frågan: Om något skulle hända - vad skulle du gräma dig över att du inte gjorde? Givet finns inga säkra sätt men man kan alltid försöka! Jo, jag är också en jobbig mamma..... brukar säga till mina ungar att jag inte är här för att vara populär utan för att ni skall växa upp på ett så bra sätt som möjligt och få ut vad ni kan av livet och era talanger. Ja, det är okej att vara jobbig som förälder! Tycker nog allt att det är bättre att vara det än inte alls! Själv så brukar här hemma vara en fritidsgård. Yes, med regler! Annars funkar det inte å ungarna respektererar det. Brukar också säga att ring om det händer något. Om det så är mitt i natten. Om det gäller dig eller någon kompis. Påverkade eller inte. Jag kommer med en gång och blir inte arg. Arg blir jag däremot om det hänt något och ni inte ringer... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-11-02 17:49 | |
![]() | Det är inte en förälders rättighet att hålla en dylik "koll" på sitt barn. Det är en förälders skyldighet! Hur ofta läser man inte i tidningar, forum mm, ser på nyheterna där saker har "spårat ur" med ungdomar. Vilken är frågan som då alltid ställs? Jo - "Var var föräldrarna?!" Man kan inte ha koll på allt, man kan inte skydda sina barn från allt, men att bry sig om vart dom ska gå, med vem och om det kommer finnas föräldrar där eller inte är inte, kolla att det som sagts stämmer att "gå över gränsen" i mina ögon(det är inte säkert att ditt barn ens vet...). Att ringa och höra med föräldrarna i vilkas hem dom ska vistas i. Ja, kanske även gå så långt som att följa med till dörren och "se med egna ögon" att det är/känns okej. Det är kanske pinsamt i vissas ögon, för mig är det föräldraansvar. 13 år är ungt, frihet under ansvar ja, men för att komma dit krävs det först att föräldrar lär sina barn/ungdomar vikten av det, samt försäkrar sig om att dom är mogna nog. Det handlar inte om att kontrollera ungdomars varje steg, att vägra dom frihet och utveckling, att dom inte ska få göra sina egna misstag. För mig handlar det helt enkelt om att misstagen dom gör(eller skit dom kan bli utsatta för)inte ska bli större än vad dom i sin ringa ålder klarar av- ska behöva hantera. "Hönsigt"? Knappast. | |
| le-lou | 2011-11-02 18:06 | |
![]() | curlingfolket har snackat :). jo jag har barn och jo jag bryr mig. Men jag blir inte hysterisk inför en tjejkväll när de är 13 år gamla. Nej. | |
| vrilsisk - Ej medlem längre | 2011-11-02 18:09 | |
![]() | Sen kan man ju fråga sig vad är som skulle kunna hända. Vad är det värsta ni kan möta när ni föräldern dörren? En alkoholist? Svordomar? Transfetter? Sockerbomber? Just wondering. | |
| le-lou | 2011-11-02 18:13 | |
![]() | Att presentera sig för andra barns föräldrar sätter jag mig inte emot - i rent artighetssyfte. Men här tycker jag vinklingen har varit i säkerhetssyfte - att det på nåt sätt handlar om att bry sig om barnet genom att man går med och "kollar upp". Jag frågar igen: Vad är det tänkt att man ska få se när man går med in? Inredningen? Utseende? När tar man 13åringen i handen och vänder om i dörren? Mao - på vilket sätt bryr man sig mer om sin 13åring genom att följa med in - än genom att släppa av vid dörren? Jag har inte träffat min dotters alla vänners föräldrar. Och jag ser faktiskt ingen anledning till det heller, såvida man inte möts av en slump. Pratat i telefon gör jag med de när det finns skäl för det. En tjejkväll för tjejer som går i sjuan är inget skäl för det, det är ju fan löjligt ärligt talat. Hönseri:JA. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-11-02 18:23 | |
![]() | Då är jag en "höna" och tänker så förbli, vill dock bara inflika att jag på intet vis är "hysterisk" utan riktigt lugn och sansad faktiskt. :) Färdigsnackat för mig. | |
| Mufflon Får - Ej medlem längre | 2011-11-02 18:26 | |
![]() | Kanske man får se att det inte alls är några föräldrar hemma utan att det med största sannolikhet kommer att bli en jävla röjfest med betydligt fler inblandade än några småtjejer? Eller liknande. | |
| tötis - Ej medlem längre | 2011-11-02 19:08 | |
![]() | Då har jag också varit en riktig "höna" och skäms inte de minsta för det. Självklart att man vill veta hos vem ens barn ska spendera kvällen och att det faktiskt finns vuxna hemma. | |
| marmeladov22 | 2011-11-02 20:14 | |
![]() | Är väl trevligt att f ett ansikte på de andra föräldrarna med. Känner man så så ska man gå med upp och presentera sig. Gör det! | |
| marmeladov22 | 2011-11-02 20:15 | |
![]() | Trodde inte att lelou hade barn, men grattis le-lou! | |