Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2011-11-08 23:08
Antal inlägg: 11661

Varför just 9år i frågeställningen om att det skulle vara förtidigt?

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-08 23:15
Antal inlägg: 185

Delicious, nu skrev jag i och för sig relationskunskap för att det pratades om sexualkunskap.

Det skulle kunna heta mänsklighet eller vad som helst men innehållsmässigt menar jag ett ämne där man pratar om relationer, värderingar och så vidare. Och att det på lågstadiet kan vara väldigt enkla saker men sådant barn i den åldern ändå funderar på.

Jag föredrar till exempel Elza Dunkels hundra gånger av hundra framför Katerina Janouch av det jag känner till om de båda. Den förstnämnda tar bland annat upp, i en ålder då detta är relevant, detta med ungdomars etik och värderingar kontra de vuxnas vad gäller deras internetanvändande.

Bör föräldrar ha tillgång till barnens konton på internetsajter? Eller är det som att läsa en dagbok?

Är det okej att bjuda alla i klassen utom en på sitt födelsedagskalas? Ska inbjudningar till sådana kalas delas ut i skolan?

När är det okej att skvallra?

Hur kan man visa att man tycker om någon?

Och så vidare.

Anpassat efter ålder och efter barnens egna önskemål om "ämnen".

numsan2011-11-08 23:16
Antal inlägg: 6327

Det kan ju vara bra att börja sexualkunskapen innan människorna man ska undervisa är sexuellt aktiva. Där håller jag verkligen med de som tidigare uttryckt den åsikten. sen tycker jag att tanken om relationskunskap är intressant, fin och ganska avdramatiserande.
Jag tycker nog inte nödvändigtvis att nio är "för tidigt". Det beror ju på hur man lägger upp det. Däremot tycker jag att det är för sent att börja i sjuan. Då har flera redan haft sin sexuella debut.

Tvålis - Ej medlem längre2011-11-08 23:17
Antal inlägg: 4429

Jag tycker det beror på klasen. Är det många frågor om sex i just den klassen när man är 9 år, då är det nog dax. Om inte, vänta, frågorna kommer.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?