Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 626 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:39 | |
![]() | Om man inte minns var man skrivit kan man söka på sina egna inlägg. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:42 | |
![]() | Oemotsagd? Det är väl bara att säga emot och redovisa sina egna fakta? | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 11:58 | |
![]() | NEJ; det var ju det som tydligen inte gick för sig. Jag kollade upp det personen presenterade som sanning och länkade också till det (personen hade själv sagt att det fanns artiklar om detta, och att dess då skulle stödja det hon skrev). I själva verket var det som jag misstänkte, att hennes "fakta" var lögner. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-11-18 12:02 | |
![]() | Men det är ju i så fall ett helt annat problem som är helt okopplat till om folk redovisar sina källor. | |
| Bitte - Administratör | 2011-11-18 12:08 | |
![]() | Handlar tråden om hur man skriver och källor eller handlar tråden om en enskilda skribent?? Vad det gäller följa trådar så kanske man deltat från börjar , med mina tankar och idéer ,jag brukar oftast lämna om jag tycker det drar i väg åt fel håll eller om jag har sagt det jag vill. Ibland så kan jag länka till fakta , men allt är ju inte alltid fakta utan egna åsikter Bitte | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 12:20 | |
![]() | Tråden handlar om två saker: 1) Om man som skribent i en tråd bör ta ett eget ansvar för att också följa upp det man skriver, att vara beredd att besvara frågor som uppkommer utifrån det som skrivs. Detta gäller alltså om man vet att det är ett kontroversiellt ämne/inlägg samt framför allt i seriöst. Men i de tio trådar som jag varit mest aktiv på senare tid har samma skribent ofta klankat ner på andra personers sätt att leva sina liv eller deras värderingar. Flera har reagerat och frågat personen om svar och från att tidigare ha varit väldigt aktiv i dessa trådar försvinner då personen för att snart vara väldigt aktiv i andra trådar där detta upprepas. 2) Att om man påstår allvarliga saker bör man enligt mig kunna lämna en trovärdig källa. Att skriva "I XXX-stad har vi 20 somalier som står för 40 procent av all brottslighet", "Det är bevisat att femåriga barn som åker rutschkana löper stor risk att få hjärnskador", "Våldtäkterna skulle kunna minskas med 90 procent om vi inte tog in fler invandrare", "En lärare på en privat gymnasieskola i XXX-stad har flera gånger slagit eleverna och kallar tjejerna för horor", "Hon är inte trovärdig..hon är ökänd missbrukare/mytoman"...Ja , då bör man enligt mig också ha en trovärdig källa att hänvisa till. I första hand till den/de man skriver om (en lögn blir ju lätt till "sanning" när många tror på det), men också till övriga skribenter! | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 12:21 | |
![]() | Nej, gnagelram...För hade personen/personerna redovisat sina källor hade ju alla kunnat se att det inte stämmer, att personen medvetet ljuger eller feltolkar. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-11-18 12:53 | |
![]() | Alla väljer vi våra strider. Du kan inte tvinga någon att göra inlägg i internetforum. Du får påtala faktafelen och låta din motståndares tystnad tolkas av läsarna. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-11-18 13:02 | |
![]() | Men det är inte vad tråden handlar om . . . så återgå till temat. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-11-18 13:08 | |
![]() | Va? Det tycks vara en plötslig trend att säga "det är inte vad tråden handlar om". Jag tycker det i allra högsta grad är relevant att påtala att det inte finns något praktiskt sätt att tvinga folk att skriva inlägg, och att tystnaden när man blir tillfrågad om källor också sänder tydliga signaler till läsarna. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-18 13:27 | |
![]() | Nej, jag kan inte tvinga någon att göra inlägg i forum. Och det har jag inte gjort heller. Men vad jag anser och alltid kommer anse är att man inte ska sprida LÖGNER och säga att det är sant. Att man just därför bör vara försiktig med vad man skriver och att kunna bemöta frågor med fakta. Annars kan man ju peka ut folk indirekt och indirekt som både det ena och det andra här. I det här exempelt var det en chef på ett visst ställe i en namngiven kommun som alltså skulle ha stulit en gigantisk uppgiven summa pengar. Ett synnerligen allvarligt brott och jag tycker som sagt man bör vara försiktig med att sprida sådant. Genom att inte kunna hänvisa till trovärdig källa så får lögnen stå där. I vissa fall innebär också sådana lögner att diskussionen helt i onödan kommer att handla om den biten. (som att "Va, slapp hon betala tillbaka 400 000 kronor. Jag skulle lätt kunna sitta i fängelse ett år om jag visste att jag hade 400 000 kronor gömda någonstans när jag kom ut", "Vad är det för kommun som tillåter sådant. De pengarna kunde ha använts till en massa annat". Till slut leder det antingen till att lögnen får stå oemotsagd eller att tråden får inriktningen att diskutera något som inte stämmer. Samt i vissa fall att en massa inlägg måste tas bort helt i onödan. Liksom när man ger folk råd eller uttalar sig som att ha lösningen på diverse problem (som man i vissa fall bör vara läkare till rentav) men inte kan ge en enda källhänvisning. Eller när man hoppar på någon annans sätt att leva och dennes prioriteringar. | |
| trovik - Ej medlem längre | 2011-11-18 13:54 | |
![]() | En vettig ignorefunktion kanske inte vore så dumt ändå. Om det begärs fakta till något påstående jag gjort letar jag mer än gärna upp det om det känns relevant. I annat fall är det inte svårare än att erkänna att man var ute på för djupt vatten. Men jag tror det är en liten skara som skulle erkänna sådant. Människor tenderar att upprepa sina mantran in i oändlighet. | |
| Mindymoo | 2011-11-18 14:11 | |
![]() | Detta känns som en tråd som inte är rent principiell utan diskuterar en viss medlem utan att skriva ut medlemmens namn. Inte så snyggt enligt min mening. Men jag inser också att det är svårt att ta upp frågan på ett bra sätt. En livlig debatt är bara nyttig, och här är högt till tak och rejält med yttrandefrihet och öppenhet. Men ibland kan en del trådar utvecklas till att bli ointressanta utom för ett fåtal "inblandade". Min taktik: bemöt riktiga faktafel och låt sedan saken bero. Tjat funkar inte. Nästa steg - pm:a medlemmen direkt. Är det riktigt grovt, meddela admin. I övrigt håller jag med om att det vore bra att enklare kunna följa intressanta trådar. Jag går in på forumstartsidan då och då och skummar av vilka trådar som utvecklats, men det finns säkert enklare sätt. | |
| Mouche - Administratör | 2011-11-18 15:11 | |
![]() | Mindymo är en förståndig person. Läs och lär av det hon skriver här ovan och jag håller med om att detta bortom allt tvivel är en tråd som uteslutande (så gott som) skapats och hålls vid liv för att diskutera en enskild medlem här. Oavsett om det sätts ut namn på medlemmen så förstår säkerligen de flesta aktiva forumister ändå vem som avses. Det anser jag vara lika mycket felaktigt som de exempel på att "lämna ut personer" som getts. Två fel gör knappast ett rätt och jag stänger därför tråden. Om det finns klagomål på saker som vi värdar inte hunnit med att se så maila oss istället för att dra upp saker här. Mouche | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Visar sida: 1 2