Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 722

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-11-22 11:10
Antal inlägg: 37631

Ullis det är beklaglit att det hände dig och mig ,men för mig på ett lute anorlunda sätt,för mig personligen så skiter jag i om regeringen ber om ursäkt,dom som gjorde dessa plaseringar är döda för länge sedan,det är viktigare hur dom plaserar barn i dag och att kollen blir bättre

marmeladov222011-11-22 11:16
Antal inlägg: 4211

ullis: ring det där efterlyst och återförenas med din familj.

susila2011-11-22 12:43
Antal inlägg: 459

AMF: När "man" haft en förskräcklig barndom med kanske misshandlande eller missbrukande föräldrar så ska man lägga det bakom sej och gå vidare.

Skojar du eller? Som om det var en stickig tröja man råkat få på sig, bara att kränga av sig, byta till en ny skön tröja och "gå vidare"?

Minta2011-11-22 12:52
Antal inlägg: 20042

Ja, AMF kanske gör det, och de som kan gör säkert det. Om man nu kan tala om att lägga bakom sig när en barndom är själva grunden och utgångspunkten för vem man är och har blivit. Det påverkar resten av livet. Man kan gå vidare och leva ett bra liv ändå, men för att kunna det är det ofta nödvändigt med terapi under flera år. En terapitimme kostar 700-1000 kr. Det är staten skyldig dessa personer och det luktar lite avundsjuka att inte unna dem det.

Tordyveln2011-11-22 13:00
Antal inlägg: 12

Det är bra att de blivit uppmärksammade. Det är bra att staten bett om ursäkt offentligt. Och så kan jag inte låta bli att tänka på alla barn som far illa idag. Kan det bero på de vuxnas ego?

slånbär2011-11-22 13:11
Antal inlägg: 5539

Jag växte upp under väldigt svåra förhållanden med psykisk sjukdom, alkoholism, tablettmissbruk,misshande l, fattigdom och allmän otrygghet. Det var överjävligt många gånger men jag överlevde och blev istället grymt stark. Jag har inte gått i terapi för jag vet vad jag var med om och det finns liksom ingen att ställa till svars heller så det är ingen mening med det. Vi är alla olika och klarar saker olika bra. Vissa bättre än andra och jag kan inte se att bara för att jag klarade mig så är det något som betyder nåt för någon annan än gör mig själv. Jag tycker alltså att det är jättebra om dom som for illa får en ursäkt för det. Däremot kan jag undra över varför ingen brydde sig om alla dom som hade det svårt men inte blev placerade i fosterhem. Ingen i min omgivning reagerade över huvudtaget och då var det liksom ingen hemlighet hur vi hade det. Men det var ju så på sexti o sjuttitalet- många hade det som jag och man fick liksom lära sig att överleva eller så gick man under.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-22 13:44

susila,är alternativet att älta i evighet då eller,till vilken nytta då och för vem,jag tror det alra bästa är att ta av sig,presis som du säger som en stickig tröja,lägga det bakom sig och leva i nuet

marmeladov222011-11-22 15:12

sushi är alternativet

Übersize - Ej medlem längre2011-11-22 17:26
Antal inlägg: 97

Borde inte barnhemsbarnen betala tillbaka till staten för att de fått kost & logi och i alla år?

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-22 22:07
Antal inlägg: 1019

marmeladov22: Jag HAR hitta min familj, endast en syster kvar av fyra, men vi fick kontakt via FB!!

numsan2011-11-23 00:23
Antal inlägg: 6327

AMF - nu har väl iofs Tyskland gjort mycket för att försöka åtgärda det regeringen orsakade under andra världskriget. Problemet här är ju att ingen försökt åtgärda detta misstaget förrän nu.
Om 50 år lär väl inte just detta problemet vara på tapeten längre, då den nuvarande regeringen åtminstone försökt att göra något för att ta ansvar för situationen.

Hinken76 - Ej medlem längre2011-11-23 00:41
Antal inlägg: 1194

Minta>> Jag vet inte om du även adresserade mig med ditt inlägg 12:52... Men jag håller med dig om att staten ska bekosta terapin. (Däremot är jag fortfarande helt emot att ge eventuella pengar i handen.)

Minta2011-11-23 01:27

De flesta det gäller är ganska gamla nu och har förmodligen redan gått i terapi eller på annat sätt bearbetat sina upplevelser som säkert i många fall inneburit att de inte kunnat leva till sin fulla potential och inneburit t.ex. låga inkomster. Jag unnar dem verkligen den i sammanhanget lilla summan.

Mindymoo2011-11-23 03:21
Antal inlägg: 1743

Jag känner en dam, 82 nu, som brukar säga att barnhemmet räddade hennes liv. Först hennes mamma som var elak och sedan hennes styvmor som var tokig - att bli placerad var bara skönt tyckte hon. Hon tycker att vi borde ha bra barnhem - och fler omhändertagna ungar, eftersom det finns många barn som lider hemma.
Men det finns så många som upplevt ett helvete på de där hemmen genom åren. Självklart ska de ha upprättelse, pengasumman är en spott i havet.
Dessutom tyckte jag det var helt rätt att riksdagens talman var officiell representant vid ceremonin - detta har inget med partipolitik att göra, och talmannen är lämpligare än statsministern i sådana fall.

marmeladov222011-11-23 07:25

just det

marmeladov222011-11-23 07:26

Oj vad bra Ullis! att Fb kunde vara till nån hjälp!

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-24 09:18

Det placeras ungar fel hela tidendet kommer aldrig ta slut

AMF2011-11-24 10:41
Antal inlägg: 335

susila och Minta 22/11. Läs min inledning en gång till och var inte så tvärtemotkåta!
Det är inte MIN åsikt att "man" ska lägga bakom sej, rycka på axlarna och gå vidare. Självklart ska terapier till och det är skandal att kostnaden för kvalificerad terapi ska hindra ett tillfrisknande. Borde ingå i högkostnadsskyddet.

Minta2011-11-24 11:28

Jag tror jag tolkade ditt inlägg så att det var din åsikt. Det var inte för att vara tvärtemot, utan för att det var så jag tolkade det. Vad menar du med att det inte finns någon rim och reson i att de får pengar och en ursäkt? För att de som haft det dåligt hos biologiska föräldrar inte fårdet?

AMF2011-11-24 22:53
Antal inlägg: 335

Ja Minta, bland annat. De personer som blev tvångssteriliserade har de fått en ursäkt och ersättning?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?