Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 012 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Robandage - Ej medlem längre | 2011-12-25 12:23 | |
![]() | En lista kan aldrig bli för lång. Vänligen Kalenderbitare Rob | |
| Bob100 | 2011-12-25 19:22 | |
![]() | Härligt med lite synpunkter. Har utgått från alla artistval och låtval från betapetare. Har också letat upp andra svenska grupper med hjälp av Rate Your Music. Totalt ca 600 artister och grupper har blivit drygt 170. Spotify och LastFm har varit mina vänner under nattlampans sken. Abba: valde en låt som är mer vuxen, hållbarare tema och bättre melodi. My Love, My Life är t ex Agnethas favorit. Mina egna favoriter är Rock Me och I Do x 5. DQ och Waterloo är med längre ned. S.O.S., Eagle, Knowing Me Knowing You...I guess I'll Spend My Life At Railway Stations... Kanske skulle det varit någon Roxettelåt med men de är rätt beiga i jämförelse med Marie solo eller rent av Gyllene Tider. Har också försökt ha en rockestetik som ledstjärna för listan även om en del pop smugit sig in. It Must Have Been Love? Candlemass var en stor positiv överraskning för mig. Jävligt bra sångare. En sån här lista blir aldrig komplett. Kanske kan vi ha en omröstning om bästa svenska låtarna? Tror bara att jag själv skulle kunna räkna upp ett femtiotal svenska akter innan det här. Tror att många andras urval är nåt liknande. Kanske skulle jag kunna få fatt på de 600 och lista dem. Dia Psalma. Även med 300 låtar blir det ett urval. Min uppfattning om Dia Psalma är att de inte har mycket nytt att komma med. Men visa gärna att jag har fel. Men Bara Om Min Älskade Väntar har nåt eget jämfört med Bob Dylans orginalversion. Den kanske borde varit med. Fast lite lägre än andra covers som "Klippans Centrum", Jag Ger Dig Min Morgon och Ett Fall Och En Lösning. | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-12-25 19:31 | |
![]() | Det är en rolig lista tycker jag, väldigt blandad. Marie och Per Gessle gjorde en skiva på åttiotalet med låtar som "I syrenernas tid" och "Tända en sticka till". De låtarna plågade jag mina vänner med (det var ju riktig fjortismusik...) och tjatade om att "deras röster passar så bra ihop hon borde vara med och sjunga på allt han gör". Man skulle kanske ha blivit manager i musikindustrin.... Jag saknar låten med Laleh, "Han tuggar kex". | |
| kajix | 2011-12-25 19:48 | |
![]() | kanske listan bara borde innehållit låtar på svenska? | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2011-12-25 20:45 | |
![]() | Har inte orkar titta igenom hela listan men konstaterar nöjt att Popsicles Hey princess är med :) | |
| rajden | 2011-12-25 21:26 | |
![]() | Vart tog Evert vägen??? | |
| levakdörB | 2011-12-25 21:56 | |
![]() | Bra jobbat bob100! Listor är alltid intressant! Jag hade gärna sett Therion och Vintersorg på listan. Men åh!!! att jag inte orkar göra en egen lista | |
| Bob100 | 2011-12-25 23:03 | |
![]() | Evert. Bra fråga. Valde medvetet att dra en gräns ungefär vid den moderna rockens uppkomst, typ 65 eller Summer of Love. Sverige hade flera riktiga världsstjärnor tidigt inom olika genrer. Jenny Lind, Göingeflickorna borde ligga bra till hos twee-indie. Evert taube:s "Muren och Böckerna" är en personlig favorit. Skulle vilja påstå att Evert rockade. Apropå låtar på engelska. Om en artist gör låtar på båda språken känns det dumt att utesluta den andra delen. Artistens verksamhet i en kultur ser jag som det gällande för om... De bästa låtarna verkar skrivna på svenska dock. Kanske vill man skriva för en bredare publik eller ser en större marknad. Eventuellt låter det bättre med engelska. Skulle jag haft med Eric Prydz - Call On Me? På en annan sajt har de pressat mig med syftet med listan. Delvis en bra fråga. Själv vill jag bara delge er något som jag själv haft glädje av att upptäcka. Ska man utvidga listan med mer pop eller? | |
| Dallonpaj | 2011-12-25 23:05 | |
![]() | You rain - Agnes | |
| -le Baudi - Ej medlem längre | 2011-12-25 23:42 | |
![]() | Europe inte med wtf??? | |
| Bob100 | 2011-12-25 23:51 | |
![]() | Europe: en ynka låt. Det är inga sopor på platserna runt 300. | |
| wasti1 | 2011-12-26 15:42 | |
![]() | eagle eye cherry fattas och kent - pärlor annars är listan helt ok | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2011-12-26 16:27 | |
![]() | "Save tonight" med Eagle Eye Cherry är värd plats nr 159 på denna lista. Grymt skön låt. | |
| Robandage - Ej medlem längre | 2011-12-26 16:33 | |
![]() | Sedan ska Europes "Final Countdown" bytas ut mot "Stormwind". Fixar du det, Bob100? :-) www.youtube.com/watc...J0 1b_VryTQ | |
| manderville | 2011-12-26 16:49 | |
![]() | Fin lista, givetvis har man en massa synpunkter. Tycker att Höglunds Genesarets sjö är den enda låt på listan(som jag hört) ,som är så att säga "bättre än musik egentligen kan vara" och därmed borde ligga på topp-10. Men mycket fint arbetat! | |
| Bob100 | 2011-12-27 09:32 | |
![]() | Tack alla! Jag har lite svårt för låtar som upprepar textrader för mycket. Därför går vissa låtar bort.T ex EEC - Save Tonight. Ni får ni gärna planka min lista, ta bort, höja, sänka och lägga till och publicera. Me Like. Ev. in på listan (min): Nationalteatern - Men Bara Om Min Älskade Väntar Leila K - Electric 1900 - Doctor AlBan - Hello Africa (låten är for real) Candlemass - Ev. Black Stone Wielder (kul med intro på svenska och sen engelsk text...plus "Stjärna Över Bethlehem"-snutten i mitten) Mörbyligan - Lilla Sussie Är död Roxette...vilken låt? "Stormwind" får puttra så får jag se. Tralala Lilla Molntuss med Bob Hund? Det Överexponerade Gömstället"? "Pärlor" är Kents Nordmanlåt (Vandraren)...vet inte... | |
| Bob100 | 2011-12-27 09:36 | |
![]() | 1900 - Den Minsta Av Segrar Förslag På Evergreylåt? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-12-27 09:58 | |
![]() | Men vänta, listan kan ju ej tas på allvar om inte nånting med kultbandet Philemon Arthur and the Dung finns med?? =) youtu.be/YZkmzIRDB1A | |
| Bob100 | 2011-12-27 10:03 | |
![]() | Tog bort "In Kommer Gösta "sent"... | |
| Bob100 | 2011-12-27 10:23 | |
![]() | Veronica Maggio - Välkommen In (Kö Från Gatan Ända In I Hallen) | |