Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2012-01-16 22:18
Antal inlägg: 11371

nulltj, jag skulle länka den precis. Nu slipper jag det. tack!

bobo flux2012-01-16 22:22
Antal inlägg: 11371

Löper Stålmannens livslängd parallellt med människors genomsnittliga livslängd? Är han i 30-40-årsåldern så borde han i så fall ha minst 25 år på sig att etablera och implementera en fungerande världsordning.

Dyslekso2012-01-16 22:32
Antal inlägg: 8945

bobo: ja, fast ett problem är iofs att Stålmannen inte nödvändigtvis är superintelligent. Och även om han vore det kan det vara svårt att fastslå vilken "världsordning" som är den rätta. Nu kan ju hans grovgöra ändå inkräkta på det politiska området - till exempel när hindrar valar från att bli utfiskade - men jag tänker mig att han ändå bör hålla sig borta från att predika för mycket om hur världen ska se ut.

Ett problem är ju förstås att mycket vill ha mer, och att villaägarna kanske till slut sitter och förbannar Stålmannen för att deras uppkoppling är trög. Men det går antagligen rätt bra att rättfärdiga att endast de mest prekära situationerna ska åtgärdas, och att han vid en viss basnivå avstår från att lägga sig i.

crooked rain - Ej medlem längre2012-01-17 00:06
Antal inlägg: 6334

1. Nästan lite teodicéskt men jag tänker mig att de insatser som skulle krävas för att utrota svält, stoppa krig och rädda utrotningshotade djur skulle tvinga honom att göra avkall på sin roll som superhjälte och istället göra honom till ngn slags diktator vilket ju inte vore så trevligt, upplyst despot eller ej.

Det är ju en sak att lösa problem som orsakas av slumpen (skolbussen faller från bron), faktorer vi människor inte kan påverka (stormen Gudrun!!!) eller enskilda aktörer (random störd superskurk hotar att förstöra jorden), men ska han börja pilla med mer komplexa problem som är direkta konsekvenser av våran samhällsuppbyggnad kommer det nog krävas lite mer politisk maktutövning än vad ngn (inkl han själv) skulle uppskatta.

Tanken är väl att han håller alla externa problem borta så vi får möjlighet att get our shit together, ellör?

marmeladov222012-01-17 01:26
Antal inlägg: 4211

skaffa en identitet tycker jag
j-a troll

bete_noire2012-01-17 01:30
Antal inlägg: 68

Superhjältarna förenar de sämsta, eller åtminstone humorlösaste, elementen från 1900-talets politiska floskelvärld och 1900-talets gayscen.

Ladda hellre ner tillgängliga avsnitt av animerade Frisky Dingo. Se hur Killface - ensam superskurk i en serie av idel och ständigt fler superhjältar - för varje avsnitt allt tydligare mejslas fram som den enda karaktären i serien, med något som helst älskvärda eller berömvärda egenskaper, och hur man som tittare gradvis allt varmare kommer att omhulda hans storslagna projekt för (få råd med att) aktivera The Anihilatrix; supervapnet som tiltar gravitationen precis lagom för att äntligen lägga om Jorden på ny kurs: rätt in i solen.

crooked rain - Ej medlem längre2012-01-17 01:46
Antal inlägg: 6334

Eller Dr. Horrible's Sing-Along Blog
för den som gillar gay + floskler

bete_noire2012-01-17 05:32
Antal inlägg: 68

På tal om superskurkar så borde Marmeladov ha fått järnkorset för länge sen och nu verkar han ha fått en hel ny mupptråd att drypa av igen. Stort tack.
Den mannens gravitation är sådan att hela trådar och spelrum borde slungas ut ur forumet och in i omloppsbana kring familjeliv.se varje gång HAN loggar in.

MrAtomic2012-01-17 09:29
Antal inlägg: 452

Stålmannens agerande får nog anses vara synnerligen udda och får ju givetvis ses i kontexten vad han fyller för funktion för läsaren, billig och enkel underhållning som inte alls är utmanande för status quo.

Serievärldens moraliska synsätt är synnerligen speciell, paradexemplet måste ändå vara Walt Disney. Kalle Anka och Musse Pigg har av båda av någon anledning brorsöner (vilka bröderna är vet ingen) och brorsöner eller systerdöttrar verkar vara det sätt populationen i Ankeborg inte går ner till noll. Däremot så har Zeke Varg en son så ute i skogen det verkar som att för fula fiskar som Zeke gäller andra moraliska koder ;-)

Det troliga i Stålmanens fall är att han liksom serien Watchmens Mr Manhattan skulle vara kall och distanserad mot människor. Mr Manhattan tyckte geologiska fenomen på Mars var mer intressant än människornas väl och ve.

Stålmannen som till skillnad från Manhattan kommer från en annan planet borde troligtvis ha än mindre känningar för oss homo sapiens. Tarantino som är en seriefantast hade en karaktär Bill i filmen Kill Bill. Bill framförde sina tankar om Stålmannen för att förklara sin egen ståndpunkt gällande människor: han ansåg att Clark Kent var stålmannens egna parodi på mänskligheten svag, klumpig etc. Stålmannen är enligt Bill den riktiga personen av duon Stålmannen och Clark Kent och han skildrar det människan aldrig kan vara.

Skulle man dock dra tankexperimentet till sin spets och fråga sig vad en levande gud skulle göra för att förhindra världssvälten och den skeva resursfördelningen krävs nog Crooked rains åtgärder. Dock skulle jag inte tro att det behöver formellt vara en diktatorroll utan mer liknande en handlingskraftig och hotfull Dalai Lama. Det räcker nog att i ett antal lägen visa vad man vill ha ut av världen med handlingar som också bör vara straffande för att framkalla rädsla och göra några uttalanden i globala media sen låta mixen av enorm rädsla och religiös fanatism göra sitt. Kanske inte så trevligt det heller.

Dyslekso2012-01-17 18:25

Smarta cr. Kan nog vara lite som Mr Atomic säger också, att bara kunskapen om att Stålmannen vakar räcker en lång väg.

Tänkte på det här med eventuell uppbackning också, att Stålis inte har resurser att samla in och bearbeta all information utan behöver en pålitlig organisation som gör det åt honom och hjälper till att planera hans arbetsveckor. Hehe, en stålman som pilar från plats till plats med bluetooth i örat och ingen tid över för småprat. "Du ska vara i Bangladesh 14:32:20 och blåsa bort en översvämning." Men då skulle han också kunna ta ledigt på kvällarna med gott samvete.

adel 101 - Ej medlem längre2012-01-17 18:32
Antal inlägg: 337

jag är tacksam sålänge han inte går omkring med erektion i de kläderna för då hade han verkligen sett oseriös ut

Dyslekso2012-01-17 18:34

Det kan han väl få ha, bara han hjälper flyktingar i deras egna länder? ;)

Tjattefackap2012-01-18 22:00
Antal inlägg: 832

2012-01-16 21:54

Jag har aldrig förstått på vilket sätt Lex Luthor skulle kunna vara en seriös ärkefiende för Stålmannen.

------------------------- -----------

Heter man Lex Luthor så behövs inte så mycket mer.
Bad assigaste namnet ever!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?