Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade33
Mobilspel
Pågående18 975

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-21 09:57
Antal inlägg: 3613

Ja, du har rätt i att det hamnar på hans bord, bobo. Jag tänkte bara utifrån perspektivet att det kan vara jobbigt för henne att hamna i en sådan sits. Men om hon klarar det utan problem så visst ska hon väl åka då.

Moja602012-02-21 10:17
Antal inlägg: 3

Tycker absolut du skall åka.Ni har ju känt varandra så länge.Dessutom kanske han behöver din hjälp i framtiden.Människor KAN faktiskt vara snälla och inte ha någon baktanke med allt.Go girl <3

Dezziz - Ej medlem längre2012-02-21 10:39
Antal inlägg: 115

Jag skulle åka :)

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-21 10:39
Antal inlägg: 1194

Jag var i en liknande situation (fast tvärt om) för ett par år sedan när en god vän var i ekonomisk och personlig knipa. Även denne var väldigt tveksam till att ta emot hjälp så det är en fullkomligt naturlig känsla. Mitt råd är att åka och ha det trevligt! Erbjuder man sig att göra något sådant så är det för att man vill, för att man bryr sig. Själv blev jag nästan lite ledsen när min vän någon gång tackade nej till stöd.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-21 10:44
Antal inlägg: 7985

Om han nu säger att han vill bjuda, så får man väl förutsätta att han anser sig ha råd. Och finns det inga andra hinder så kan det ju anses en smula förolämpande att tacka nej för att man tror att han har några baktankar och inte bara är genuint snäll och vill träffas.

pabster12012-02-21 11:27
Antal inlägg: 707

Saken är sååå enkel. Är han intresserad av dig och ska du utnyttja det?
Om ni nu bara är vänner skulle han nobba dig om du ville bli ihop med honom? Den frågan vet du säkert svaret på.

www.youtube.com/watc..._l h5fR4DMA

le-lou2012-02-21 11:53
Antal inlägg: 17500

hehe, bra klipp. Det är så det brukar se ut ja. .

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-02-21 12:35
Antal inlägg: 31064

Helt klart troligt att han är lågintensivt kär i dig och tror att hans godhet skall vinna i längden. Det kan sluta i katastrof, men du kanske inte bör förutsätta det. Jag tycker det är svårt att råda dig faktiskt.

_imi - Ej medlem längre2012-02-21 13:15
Antal inlägg: 305

Ska du åka så vore det kanske bra om du åtminstone hade förberedd en liten nödlösning. Inte för att egentligen misstro honom utan mer för att man aldrig (faktiskt) kan veta vad som kan inträffa.
Så hur vore det om du kunde komma överens med någon/några av dina närmaste här hemma att OM det skulle knipa på ett eller annat sätt så skulle de kunna hjälpa dig ekonomiskt (skicka pengar, köpa biljetten hem, eller vad det nu kunde vara).

OCH, se till att ha en ordentlig reseförsäkring om/när du åker.

(orkar verkligen inte läsa igenom tråden så vet ej vad som har skrivits. ber om ursäkt för ev upprepningar)

Gautama2012-02-21 13:21
Antal inlägg: 6854

Vad cyniskt det känns att så många tror att en kille och tjej inte kan vara vänner. Om det hade varit en tjejkompis som bjudit hade ingen reagerat på samma sätt. Det är 2012, kom igen gott folk, vänskap sitter inte i könet.

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-21 13:28
Antal inlägg: 4315

Jag håller med Sylvia i denna fråga.
Jobbigt läge, med andra ord.

cadette - Ej medlem längre2012-02-21 13:31
Antal inlägg: 277

När två människor har helt olika nivå på sin ekonomiska situation kan det vara lite förvirrande för den som inte har pengar att ta emot pengar av den andre, medan det för den andre inte är så mycket att fundera på, glädjen att återse en vän är värd mer än vad det kostar. Jag har själv aldrig blivit bjuden på något liknande, men jag ville bjuda hit en vän från Frankrike en gång (alla omkostnader betalda). För mig var pengarna inte något problem vid tillfället, och hon var arbetslös. Nu blev det aldrig så att hon kom, vilket jag fortfarande tycker är trist, men jag kan dyrt och heligt lova att jag inte hade EN ENDA baktanke. Så ni som varnar för att han kommer vilja ha sex etc.. vad har ni för relationer till era vänner egentligen, när de gör er så cyniska? :/

crooked rain - Ej medlem längre2012-02-21 13:43
Antal inlägg: 6334

Det bästa är väl att prata mer med honom. Har ni varit vänner i 10 år borde det inte vara några problem för honom att förstå att det känns svårt för dig att ta emot så mycket. Då kanske han förstår varför du tackar nej, eller lyckas övertyga dig om att det verkligen inte är några problem för honom.

Sen kan du strunta i tjafset om att han skulle vara kär i dig. Det är inte en omöjlighet, men har han baktankar får han väl skylla sig själv om det inte går som han tänkt. Lite som i "vem betalar"-tråden.

Och sen om du ändå inte vill ha resan kan jag ta den.

-Lisa-2012-02-21 14:08
Antal inlägg: 25

När jag och syrran var små blev mamma bjuden på en skidresa till Österrike av en kompis. Hon tackade nej, eftersom hon inte ville lämna oss och inte hade råd att åka skidor med oss. Kompisen bjöd då även med mig och syrran. Resa, boende, skidhyra, liftkort, mat etc. Jag vågar inte tänka på vad det kostade, men mamma tackade ja och vi hade en sjukt rolig vecka! Jag är säker på att mammas kompis kände att han fick ut massor av gesten, och av sällskapet. Så man kan ta emot en hel del, är min poäng.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-02-21 14:11
Antal inlägg: 31064

Fast att han får "skylla sig själv" täcker ju inte in aspekten vi varnar för, nämligen att hon kan tycka att situationen känns ansträngd när hon väl är på plats.
Det är inget märkligt att ha varit vänner i tio år och ha en känsla av att den andra i den bästa av världar hade velat vara något mer. Jag har en vän som ger mig den känslan - den är vag och svår att sätta fingret på men likväl finns den där. Sen har jag andra manliga vänner som inte ger mig den känslan alls. Det blir svårt att råda ts eftersom vi inte vet hennes och kompisens historia eller hur dynamiken mellan dem ser ut.

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-02-21 14:15
Antal inlägg: 439

vill ts ligga med honom då? om hon inte har nåt emot det så är det ju inget att väga in i debatten...

AnSoJo2012-02-21 14:16
Antal inlägg: 227

Klart att du ska åka. Du kommer få möjlighet att gengälda givmildheten i framtiden. Sådana vänner är sällsynta och jag tycker inte du ska stå ivägen för dig själv. Åk för tusan :)

vigren2012-02-21 15:33
Antal inlägg: 1146

De ä bar å åk! Vill han erbjuda dig detta så har han förmodligen råd till det och vill hjälpa dig till lite glädje i livet. Lyssna inte på alla olyckskorpar här i forumet som ständigt skall skapa dramatik kring de flesta frågor som lyfts. Du är väl den som bäst vet hur er relation ser ut? Förstår om du tycker det är svårt att ta emot en så pass kostsam "present", det skulle nog jag också tycka men jag skulle nog í alla fall ta emot den om jag kände att den var ärligt menad. Have fun!

Defrob2012-02-21 15:42
Antal inlägg: 1180

Ja åk för f-n! Var inte så typiskt svensk. :D

Ålandspojken - Ej medlem längre2012-02-21 15:53
Antal inlägg: 226

"Ty den som är satt i skuld är icke fri". Så sa han. Han som verkligen var Statsminister.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?