Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Träsmak2012-03-08 16:53
Antal inlägg: 882

Håller med. Oxå trött på sånt trams.

Varför inte istället hylla alla bra kvinnor och lyfta fram allt bra som så enormt många kvinnor gör, istället för att måla allt svart och underminera det ...

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-03-08 17:08
Antal inlägg: 439

cadette... ja, sjuka får sjukpenning och där gör man ingen skillnad på kvinnor och män. Men för de som anställer är det en väsentlig skillnad, då frånvarotimmarna för en kvinna är mer än för en man = kompetensbortfall för företaget. Ska man tvingas anställa någon som genererar mindre än förstahandsvalet är det naturligt att man inte betalar lika hög lön till den personen.

Sen tycker jag din barnmisshandelsjämförelse haltar lite. Dels för att svaret är ja, det är mindre allvarligt med barn som slåss på skolgården än vuxna som använder ungen som slagpåse. Dels för att man inte ens kallar barn som slår andra barn för barnmisshandel. Det skulle snarare kallas misshandel eftersom ordet före "misshandel" i ord som barnmisshandel och kvinnomisshandel beskriver en situation där förövaren skiljer sig från offret i fråga om kön eller ålder.
(i pdf står det om antalet anmälda fall av misshandel mot kvinnor, inte kvinnomisshandel)

Ursäkta om jag gick offtopic. Grattis till alla underbara kvinnor därute.

Ruckzuck2012-03-08 17:16
Antal inlägg: 34614

"Grattis till alla underbara kvinnor därute. "

Fantastisk satir...

kiwiskal2012-03-08 17:24
Antal inlägg: 2684

Ska vi ta bort barndagen också? Och fars dag? Och mors dag? Födelsedagar kan vi också ta bort, alla dagar är allas dagar. Människor ska inte uppmärksammas för då är det inte jämställt. HAHHAHA.

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 17:29
Antal inlägg: 7985

Men vi har ju både mors dag & fars dag, och de har ju inte alls samma inbyggda spänning som valet att ha en kvinnodag. Jag tycker bara det är bättre att jobba för lika rättigheter året om, och inte lite lämpligt komma på det en gång om året.

kiwiskal2012-03-08 17:30

Så det ena utesluter det andra?

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 17:31

Så du missade min poäng totalt med att vi skulle plocka bort födelsedagar t ex (vilket ju dessutom alla per definition har en, så det är väl så jämlikt det kan bli?)

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 17:32

Nej, det gör det kanske inte. Men jag tycker det vore bättre om det var något som eftersträvades alla dagar, istället för en dag om året. That's all I'm saying.

kiwiskal2012-03-08 17:32

Låt mig gissa, du tycker Pridefestivalen är fel mot heterosexuella också? Gud så orättvist.

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 17:33

Nä, det tycker jag inte. Och jag har inte heller sagt att vi ska plocka bort kvinnodagen?

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 17:34

Det handlar inte om att jag tycker att män blir diskriminerade av att vi har en kvinnodag.

kiwiskal2012-03-08 17:35

Som jag sa tidigare är det hemskt att en sån här dag behövs för att uppmärksamma orättvisor och våld mot kvinnor ENBART för att de är kvinnor, världen över. Jag kan för allt i världen inte förstå hur man kan tycka att det är dåligt att ha en dag för att uppmärksamma detta och hylla kvinnor som får utstå skit.

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 17:35

jag tycker bara det känns lite fånigt att köpa en bukett tulpaner och just idag tänka på kvinnor som inte är lika jämställda som vi ändå är, jämfört med många andra länder.

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 17:36

Då ligger vi inte så långt ifrån varandra i åsikt, så vi behöver inte trassla in oss i missförstånd.

kiwiskal2012-03-08 17:36

Du skrev att årets alla dagar skulle vara för alla, tyvärr är det ju inte så, särskilt inte i andra länder.

jonisk - Ej medlem längre2012-03-08 17:37

Jag skrev att jag tyckte det vore bättre så.

gnill2012-03-08 17:37
Antal inlägg: 1942

Jag tycker det är så märkligt med den här idén att man "firar" internationella kvinnodagen. Den har upprepats i radio under dagen också. Begreppet fira (celebrate) finns visserligen med i beskrivningen från FN men jag har alltid uppfattat det som att det betyder "uppmärksamma"/"ägna sig åt" i det här sammanhanget.

Allra mest absurt tycker jag det är när män kommer fram till mig och säger "grattis" eller tar med en tårta till jobbet för att bjuda sina kvinnliga kollegor på. De tror säkert att de är snälla, men ur ett härskarteknik.perspektiv så är det ju ett sätt att fullständigt osynliggöra och förringa syftet med dagen, typ som att göra den till en "extra mors dag".

Så jäkla trött blir jag som är notorisk p1-lyssnare på mansgrisen Tomas Nordegren som idag "gratulerade" Louise Epstein. Häromdagen sade han också att han tyckte bara att det var "politiskt korrekt" att tycka att det var ett problem att män inte tar ut mer föräldraledighet efter reformer, eftersom "det är tråkigt att vara hemma med små barn" och han "tror på lång amning". Jäkligt bekväm inställning.

Men åter till internationella kvinnodagen, årets tema är "Empower Rural Women – End Hunger and Poverty". Svårt att se hur gratulationer och tårta har något med detta att göra.

Ruckzuck2012-03-08 17:37
Antal inlägg: 34614

Mors dag och fars dag är ju bara trams...

ektis - Ej medlem längre2012-03-08 17:39
Antal inlägg: 4505

ja, trevlig 8 mars! tycker inte det är något fel med internationella kvinnodagen. varför skulle jag.
dock är det synd att det är snö ute..

cadette - Ej medlem längre2012-03-08 17:39
Antal inlägg: 277

Givetvis finns det framstående forskning utförd av kvinnor. Det är fantastiskt när man ger ett generaliserande svar på ett generaliserande påstående (kvinnor är mer sjuka och borde således få lägre lön) att det alltid ska hoppa fram nån som pekar och säger att man gör fel som generaliserar. Men det kanske är så att man måste uppfostra varandra här, och informera om de mest basala sakerna? Jag menar, för MIG är det uppenbart att man inte MÅSTE ha snopp för att doktorera, men man vet ju aldrig vad folk tror..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?