Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 223 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 15:19 | |
![]() | Så tycker du säkert bobo flux, men det har absolut ingenting med den här tråden att göra överhuvudtaget. Jag ser inte ett enda inlägg där någon skriver något om varken krav på materiell eller ekonomisk förbättring. Tråden handlar om vad som är socialt och moraliskt "rätt" att prata om... men,inte för att tråden handlade om det heller, men eftersom du tog upp ämnet så blev jag väldigt nyfiken på att veta VEM som avgör vilka som besitter rätten att klaga? ? | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2012-05-14 15:21 | |
![]() | Oavsett om man tjänar miljoner eller nästan inget alls, är pengar det tristaste konversationsämne man kan tänka sig. | |
| bobo flux | 2012-05-14 15:23 | |
![]() | Jo, jag märkte att jag blev rätt Off topic. Sorry för det. Svaret på vilka som har rätt att klaga beror kanske på vem som får frågan? | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 15:30 | |
![]() | Och att säga att den som tjänar tillräckligt mycket inte ska få klaga är väldigt naivt tycker jag. Då ska alltså den som tjänar bra med pengar stå ut med vilka förhållanden, och vilken behandling som helst?? Han ska bara hålla truten och bita ihop för att han tjänar så bra?? Låter inte vidare demokratiskt i mina öron i alla fall..... | |
| joråsatt | 2012-05-14 15:45 | |
![]() | Klart man kan få klaga över sin arbetsmiljö, eller vad det kan vara, men till en viss gräns. Man kanske inte kan få allt här i livet. Du har en bra lön, fine. Var glad. Men som sagt, till en viss gräns. Det jag menade tidigare var att vissa jobb inte är värda sin höga lön om man jämför med andra. Uttryckte mig nog tokigt när jag sa struntjobb. | |
| joråsatt | 2012-05-14 15:47 | |
![]() | Och vem bryr sig om jante nuförtiden? Folk i min omgivning får gärna säga att de trivs på sina jobb om de gör det glatt och visar att det faktiskt gör de glada. Då är det inte skryt. | |
| bobo flux | 2012-05-14 15:56 | |
![]() | Givetvis ska bra lön inte vara synonymt med att behöva stå ut med vad som helst. Men har man exempelvis en bra lön så höjer man, i alla fall i min värld, också ribban kring vilka saker man ska gnälla över. Jantelag i all ära, men gnäll över grad av lyx är nog snäppet värre i min bok. | |
| dalapower | 2012-05-14 17:40 | |
![]() | Fint och vara rik,fult att tjäna pengar | |
| Minta | 2012-05-14 17:51 | |
![]() | Det beror nog lite på i vilka kretsar man rör sig. Jag kan tänka mig att det i vissa kretsar är fult att inte tjäna pengar. | |
| Minta | 2012-05-14 17:51 | |
![]() | Eller att inte tjäna mycket. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-14 18:02 | |
![]() | Jag tycker inte det är fult att varken vara rik eller tjäna pengar i sig (det handlar istället om hur man är som person), men i min bok slår det mycket högre att ha tjänat ihop sina pengar själv än att ha t ex ärvt dom. | |
| Ami1974 | 2012-05-14 18:22 | |
![]() | Jag tycker att allt handlar om hur man pratar om hög/låg lön, bra/dåligt arbete, vilken inställning och attityd man har. Om man på ett "skrytsamt ser ner på andra sätt" talar om vilken bra lön man har, så är det jobbigt, om man däremot säger det på ett stolt sätt, så är det helt okej. Om man på ett "tyck synd om mig jag kan inget göra åt saken" sätt pratar om vilken dålig lön man har så är det jobbigt, om man däremot vill/ska/har en önskan att förändra, i sitt sätt att prata så är också det okej. Med andra ord är det bara gnäll och skryt så är det jobbigt, men är det stolthet eller önsketänkande och drivande så är det okej. Hänger ni med på vad jag menar? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-14 18:24 | |
![]() | Ja, och jag håller med dig helt. | |
| corlini | 2012-05-14 18:37 | |
![]() | det finns olika sätt att tala om saker på. dryghet, översitteri, skryt, självömkan, avund och ursäkter förstör dialog. det skall vara motiverande, roligt och viljeväckande att tjäna bra och se det som en morot. det är inte fult att lyckas skapa sig ett bra liv. jag tycker det är snudd på totalt misslyckande att stangera i ett radhus, combi, banklån, 4 veckors semester med husvagn eller charter liv. jag hade spytt av frustration och nederlagskänsla i en vardag där jag måste tvinga mig själv varje dag till att vara nöjd med ett liv jag inte ville ha egentligen när jag fick välja. det ska inte vara tabu att tala om löner och arbete. en sak är dock jävligt irriterande och det är de som tjänar bra och faktiskt inte gör särskilt mycket eller är bra på det de gör. arbete skall löna sig precis som kunskap, färdigheter och kvalitet. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-05-14 18:38 | |
![]() | jag brukar faktiskt inte prata speciellt mycket om pengar. faktiskt. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-05-14 18:41 | |
![]() | När saker och ting är bra har man sällan behov av att prata. Det är när det inte är så bra som man har det. Det handlar väl inte om något med jantelag i mitt tycke utan att man ska välja vem man och när man snackar om hur bra det går (om man nu känner för det). Bondförnuft. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-15 08:10 | |
![]() | Ammi1974 Det är precis vad jag också menade. att man gärna ska få prata om både det ena och det andra. Men självklart vill varken jag eller någon annan (tror jag) höra vare sig skryt eller gnäll. Jag håller fortfarande inte med dig Bobo flux, lönenivån ska inte! vara ett dugg avgörande över vad man ska behöva stå ut med.... Hur skulle det se ut i samhället, ska vi sätta en gräns då att om man tjänar över x-antal tusen i månaden så får man varken "gnälla, klaga eller önska sig förbättringar? Oavsett vad dessa önskade förbättringar eller förändringar än nu må handla om. Och om en arbetsgivare betalar ut en viss lönenivå till en anställd så är det väl rimligtvis så att den anställde är värd dom pengarna. Sen kan man säkert som enskild person kan tycka att vissa yrken borde värderas högre än vad dom gör.. ... | |
| bobo flux | 2012-05-15 08:39 | |
![]() | VonSchnygg, du missar min poäng. Jag sätter inte upp något slags förbud för vilka som får/inte får gnälla. Jag sätter upp min egen gräns över när jag själv tycker att man inte har skäl att gnälla, därav uttrycken "i min värld", "i min bok" etc i tidigare inlägg. Och jag tycker inte (av flera olika anledningar, några av dem redogjorde jag för innan) att folk med månadslöner i miljonklassen ska gnälla över att de får en Porsche istället för en Lamborghini i bonus, det går på nåt sätt utanför mina egna ramar över vad jag betraktar som rimligt att gnälla över. Och eftersom alla får gnälla så får väl jag gnälla på gnällandet? | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-15 09:10 | |
![]() | Jag missar inte din poäng men jag kan inte alls hålla med bobo f. Att någon har en fet lönecheck behöver inte alls vara synonymt med att deras "gnäll" skulle handla om materialistiska prylar eller ekonomiska fördelar!! Den ska ha precis lika stor rätt till goda arbetsförhållanden som någon annan. Det vore fruktansvärt om arbetsgivaren kunde "köpa" sig personal som p.g.a. sin höga lön inte fick påpeka brister eller "klaga och gnälla" Om vi nu strävar efter någon rättvisa alls så ska väl den i lika stor grad gälla högavlönade....Och för att ta ditt exempel att de inte ska gnälla över att de fick en Porsche istället för en Lamborghini. Varför inte? Har dom blivit lovade en L och har det avtalat så ska dom väl få den??? Det är väl i själva brytandet mot avtalet som protesten ligger, inte i att vederbörande nödvändigtvis behöver en Lamborghini till i sitt garage... | |
| joråsatt | 2012-05-15 09:17 | |
![]() | Jag tycker att dem med feta lönecheckar isf ska gnälla över både sin dåliga arbetsmiljö OCH sina löner. Ingen lön över 40'000 gör en lyckligare, är det bevisat och det är förskräckligt att folk ens kan tjäna mer än så. Ingen behöver så mycket! Sen håller jag nog med bobo flux lite. Tycker inte du VonSchnygg att man nånstans får vara nöjd, att man inte kan ha det toppen på alla plan? Såvida inte arbetsförhållandena är urusla eller därikring, så tycker jag personen ska vara nöjd med sin feta lön! | |