Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Schalke_042012-05-31 18:41
Antal inlägg: 391

@nissen1: håller med dej till 100%!

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-31 18:48
Antal inlägg: 1825

Ja, håller med om att det ska sitta i ryggmärgen, annars har trafikskolorna inte gjort ett bra jobb! Jag bor inte heller i någon jättestad, Nyköping med 30 000 invånare i tätorten. Bodde dock fram till 2003 i Kalmar, där jag (kanske pga min egen bristande uppmärksamhet i då unga år) upplevde att bilisterna signalerar bättre. Jag bodde även i Spanien i lite över sex år, och jag kan säga att svenska bilister (både Nyköping och Kalmar) kör föredömligt i jämförelse, men det betyder förstås inte att det rättfärdigar svenska (olämpliga) bilisters beteende.

Filippa67 - Ej medlem längre2012-05-31 19:02
Antal inlägg: 92

Håller med till 100%...blir vansinnig på dessa idioter!!!

bulimi42012-05-31 19:06
Antal inlägg: 104

Schalke-du tillhör en kategori man blir vansinnig över alltså. Den som inte vågar ta sig fram i trafiken utan köerna växer bakom dig.
Man måste ta för sig lite, inte var aett våp i trafiken. Man kan heller inte misstänkliggöra alla som eventuella syndare.
Visar dom blinkers svänger jag ut.
Ditt scenario känner jag inte alls igen. Bli lite tuffare är mitt råd

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-31 19:15
Antal inlägg: 1825

bulimi4: Jo, klart att man blir förbannad på Schalke som tänker på säkerhet framför effektivitet - skärp dig!!! Var glad att någon tänker på det du själv uppenbarligen försummar!

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-31 19:37
Antal inlägg: 2385

Bara bönder använder inte blinkers. Endast stockholmare kan köra bil i det här landet men det är ju välkänt.

Bohedarn2012-05-31 19:50
Antal inlägg: 130

Schalke: Är man verkligen ansvarig om man krockar med en som har fel på blinkersen ? Är man inte själv ansvarig för att dom fungerar ? Har man för nedslitna däck får man ju böta.
Sen är det ju meningen att man ska blinka i god tid för att visa medtrafikanterna var man ska. Väldigt många använder blinkersen som en "förlängning" av ratten och blinkar i samma veva som dom svänger.

Behringer2012-05-31 20:21
Antal inlägg: 3575

Det måste bo en väldans massa bönder i Stockholm...

Schalke_042012-05-31 20:34

Bohedarn: Jo självklart är man ansvarig men faktiskt så kan blinkersen bli ur funktion under färd utan att du uppmärksammar det lr hur? Alltså, läs mellan raderna lite grand! Och oavsett om den som har företräde blinkar lr inte, kör du ut o de smäller åker du på den! Dvs om du har väjningsplikt!
bulimi4: Tror inte du har körkort, hoppas inte det iaf. Kommer inte kommentera dina idiotiska inlägg nå mer, men förmodligen vill du bara provocera alt. är du en riktig chanstagare/ hänsynslös bilist! Men visst har du bråttom till "andra sidan" låt inte mig stå i vägen.

irgitta2012-05-31 21:00
Antal inlägg: 189

håller med TS fullständigt. I min landsända gäller regeln " ju dyrare bil desto större säkerhet att blinkersen inte används" Ett märkligt fenomen som driver mig till vansinne. Det blir ju så mycket lättare för alla att planera sin körning om blinkersena används.

corlini2012-05-31 21:06
Antal inlägg: 3172

schalke, jag använder blinkers när jag känner mig artig eller möter någon som vill in på samma väg. men i övrigt? kan inte påstå att jag använder dem ofta och retar mig på folk som blinkar trots att de ligger i en fil där man inte får köra rakt fram. retar mig på folk som börjar blinka för tidigt, retar mig på folk som åker omkring med blinkersen på.

irgitta2012-05-31 21:12
Antal inlägg: 189

Glöm inte att vara positiv Corlini....

toonfisken2012-05-31 21:16
Antal inlägg: 732

EN DEL VERKAR TRO ATT BAKOMVARANDE ÄR TANKELÄSARE... =)

Saldina2012-05-31 21:23
Antal inlägg: 163

Häromdagen mötte jag en kvinna som i eftermiddagstrafiken körde mot körriktningen och därmed låg i den fil som jag kom i, vilket gjorde att jag fick byta lite snabbt. Men hon använde faktiskt blinkers när hon sedan skulle svänga, vilket jag tyckte var fint. I alla fall ett rätt... :)

Schalke_042012-05-31 21:40

Dom flesta verkar fatta vad jag är ute efter, men fortfarande ingen som vägrar använda blinkers som vill förklara sig?? Jag vill verkligen veta varför det står still i pallet på er! För tvärtemot vad någon tidigare i tråden sagt så är ju dom som inte blinkar dom rätta bromsklotsarna lr vad säger ni? Like I said before, keep smiling!

corlini2012-05-31 21:49
Antal inlägg: 3172

håller inte med dig schalke, jag blinkar sällan. det påverkar inte dem bakom om jag ska höger. är det en riktigt smal lite väg med en snäv sväng och bilen bakom ligger nära blinkar jag. är det en som kommer fort bakom på raksträcka och jag ska vänster blinkar jag men inte annars. ids inte, blir inte av, spelar ingen roll, jag svänger efter möte så den jag möter påverkas inte. svänger utan att bromsa upp bakomvarande så de påverkas inte heller. blinka i rondell!??? man måste ju svänga då, under förutsättning att man inte bara kör runt runt runt. det kan ju vem som helst räkna ut att bilen framför kommer svänga ganska snart.

varför skulle det vara bromskloss? jag tycker de som kör iväg när bilen framför hunnit 2 billängder är bromsklossar, jag tycker de som bromsar innan de börjar blinka och kolla om de kan byta fil är bromsklossar. jag tycker de som inte kan avgöra tid / hastighet hos mötande och därför står kvar eller tvekar är bromsklossar.

dinodog2012-06-01 08:43
Antal inlägg: 4973

Klart man blinkar i en rondell. Visa vart du ska så att man kan köra in i rondellen.

Blinkers ska användas men det verkar som om de flesta nyare bilar inte har några blinkers, kanske är det extrautrusting på nyare bilar:)

Bor man i en stor stad som t.ex. Gbg med mycket trafik är blinkers nödvändigt. Här är det mycket tät trafik många vägbyggen som leder till snabba filbyten ibland.

Håller på att övningsköra med min son, kör inne i Kungälv som är lagom stort , att börja övningsköra i. Finns många rondeller där, han har lärt sig att blinka i rondeller, för att visa sina medtrafikanter vart han ska inne i rondellen. Nu gör inte alla hans medtrafikanter samma sak vilket är frustrerande, då han skulle kunnat köra in i rondellen om hans medtrafikant visat vart han skulle inne i rondellen.

Man ser och möter en del stolpskott i trafiken. framförallt dom som kör om i hög hastighet, för att sedan bli stående vid ett rödljus och så kommer jag precis efter lagom till att ljusen slår om och jag kan köra förbi. För att sedan bli omkörd igen och samma visa vid nästa rödljus, detta händer så gott som jämnt när jag kör på Norrleden här i Gbg.

Min man kör på Norrleden till sitt arbete, han har en arbetskamrat som ligger som ett kryssningsfartyg mellan bilarna på Norrleden. Gör vansinniga omkörningar. Men kommer han fortare fram? Nja en sådär 30 sekunder. För när han kliver ur bilen så svänger min man in på parkeringsplatsen. Använder han några blinkers då? Nä så klart inte störst går först han kör ju en BMW så klart, då behövs inte det.

remvanrijn2012-06-01 09:24
Antal inlägg: 16488

kan fotbollslaget från Tyskland, lika med TS, ge mig ett bra tips hur man skall hinna blinka i en minirondell när man skall rakt fram på samma väg? Blinkar man för tidigt kan folk uppfatta att man skall höger, blinkar man för sent är man redan ur rondellen. En rondell är inget annat än en vägkorsning som är böjd, så varför öht. blinka när man ska rakt fram. ?

gnagelram - Ej medlem längre2012-06-01 09:49
Antal inlägg: 1646

Det är helt poänglöst att hålla på som corlini och analysera situationen för att om möjligt kunna slippa blinka. Automatisera beteendet att blinka när du avser att flytta fordonet annat än rakt fram och använd frigjord tankekraft till nåt annat.

I minirondeller kan man blinka när man passerar mitten typ, hur svårt kan det vara? Hinner du inte det ska du kanske överväga du håller lite hög hastighet i "korsningen".

vigren2012-06-01 09:52
Antal inlägg: 1146

Nyare DYRARE bilar verkar ha blinkers som extra tillbehör, vet inte om pengarna räcker till en sådan när allt annat extra har köpts till... ;)

Sedan finns det ju de som blinkar "för tidigt", tex när de skall svänga höger i en rondell men före rondellen så finns det en gata för in- och utfart... Har varit på väg att krock flera gånger när jag litat på att blinkersen avser högersväng in på den lilla gatan... Numer så väntar jag alltid på att det påbörjas en sväng innan jag kör ut.
Ett annat fenomen som nämnts tidigare i tråden är de som måste följa mittlinjen på vägen... Är de fulla så de tar sikte på den för att lätt kunna följa vägen eller vad? Eller är det dessa som hävdar att de kan ligga var de vill på vägen för de har minsann betalat vägskatten?
Skall nogsamt studera trafiken idag då jag har en lååååång resa framför mig! ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?