Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 324 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-06-13 16:47 | |
![]() | Faran med ett fast arvode kan ju också vara att mäklaren inte har någon anledning att slita lite extra för att få ut ett högre försäljningspris, eftersom hon/han får samma arvode ändå. Är arvodet baserat på procent vill ju även mäklaren jobba för att få upp priset så högt som möjligt. | |
| Leopardhonan | 2012-06-13 17:00 | |
![]() | aha då förstår jag hur du menar. Tack! ska ringa hemverket.. Tror nog vi fixar det här ändå, utan en DYR mäklare. Det är ju just papprena vi inte vet hur man fixar, det juridiska, och får vi hjälp med det så är det förmodligen inga större problem. Jag googlar och tar reda på all information jag kan ikväll, men det är mkt man ska lära sig ändå. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-06-13 17:02 | |
![]() | Som sagt, lycka till! | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-06-13 17:20 | |
![]() | Arvodet får dras av även om man ärvt. Ett annat sätt är att ta ett fast pris och sedan en marginalprovision på allt över en viss gräns. T.ex. 7000 kr + 10 procent på allt över 350000. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-06-13 17:52 | |
![]() | Ja, men 35000 på 200000 blir lite väl mkt.. | |
| AMF | 2012-06-13 18:27 | |
![]() | Verkar som man försöker lura er. Har själv sålt en sommarstuga utan inblandning utifrån. Gratis värdering från två olika mäklare. Påslag ett antal tusen. Annons i lokalblaskan. Friskrivning vad gäller dolda fel är viktigt. Kostade oss inte en krona. Våga och vinn. | |
| med | 2012-06-13 19:11 | |
![]() | 350000 kronor i provision är absolut för mycket. Det skulle avskräcka mig och istället anlita ytterligare en mäklare. Sedan kan du jämföra vad som rimligt. | |
| lullul | 2012-06-13 19:54 | |
![]() | Vi håller på att sälja ett hus med utgångspris 400-tusen. Vi har anlitat mäklare, som vanligtvis tar 4 procent, men har ett lägsta arvode på 40000. Vi fick rabatt för att vi köpt hus genom samma mäklare, så vi betalar "bara" 30000. Dyrt, men vi anser att vi får ändå ganska mycket för de pengarna, som vi inte hade klarat själva. Om det blir budgivning, så är det jobbigt att hålla i det själv. Att hålla i visning av ett hus som man är känslomässigt bunden till är också mycket svårt, tror jag. Det är säkert så med den mäklare du pratat med, att de har ett minimipris. Om de inte hade ett lägsta pris, så skulle de inte ta emot uppdrag och sälja små, billiga hus. Men det lönar sig säkert att kolla upp om det finns billigare mäklare på din ort. Kolla också vad den mäklaren som ni tänker välja, har för andra hus till salu. (Ett hus i vårt område var till salu, för ett ganska högt pris. Mäklaren hade målat upp det som en idyll. Huset stank av kattpiss, och var rena renoveringsobjektet. Den mäklaren skulle jag aldrig anlita!) Sen tror jag att det är viktigt att huset kommer ut på Hemnet, vilket det gör om man anlitar en seriös mäklare. Då är det betydligt fler som ser annonsen. (Hur det är med mäklaren på nätet avseende en saken, vet jag inte.) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-13 20:06 | |
![]() | i vilket landskap ligger stugan som bara värderas till 200000 ?ja har ingen aning om hur den firman funkar,men hur stor är tomten ?kolla vad liknande stugor gått för i det området så ser du om värderingen är rimlig | |