Spelrum
Giraffen39
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 622

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nina73 - Ej medlem längre2006-09-10 18:57
Antal inlägg: 2694

man ska respektera dom som inte vill ha blod, till en viss gräns, eller nåt, det där kan man ju diskutera hur länge som helst,, ,men jag tänker mest på Jehovas vittnen , som inte tillåter att ngt kommer in i deras kropp, av organ o blod... lite småsjukt kan ju jag tycka, men de e ju deras grej......

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2006-09-10 19:12
Antal inlägg: 3298

Tack för påminnelsen, har efter jag flyttat inte kommit iväg och lämnat blod.. men nu har jag tagit kontakt med dom igen!

Bim19642006-09-11 17:49
Antal inlägg: 1854

Så glad jag blir att se så många som är blodgivare :) det behövs så lite av den som är blodgivare, men som kan betyda så mycket för någon annan.
Faktiskt kan det gälla liv eller död för den som behöver blod, som i mitt fall så tack än en gång ni blodgivare för att ni finns.

smurvlan2006-09-11 18:07
Antal inlägg: 840

men om man så gärna vill lämna blid finns det ju inte direkt nån ( i en stad) som kan bevisa att man e bög. Bara att inte berätta ju!

Jag lämnar INTE blod!

Lyckokatten - Ej medlem längre2006-09-11 18:11
Antal inlägg: 423

Jasåja lillan, varför inte då? ;)

smurvlan2006-09-11 18:16

oj då kissen, är det jag som är lillan??

Ja lämnar inte för att ja inte får!

Gunilla N - Ej medlem längre2006-09-11 18:17
Antal inlägg: 9562

Har varit blod- och plasmagivare i många år (har en finfin vardags-servis som tack för det) men sedan jag fick astma för några år sedan så får jag inte lämna... Kan ju tycka att lite Pulmicort i 0- blod vore en petitess då det saknas blod och jag kan ge till alla, men men... Anser det dessutom vara självklart att donera det jag kan den dan jag dör.

Naturligtvis är vi alla olika, men jag har MYCKET svårt att förstå t ex Jehovas som hellre låter sitt barn dö än att det får ta emot blod. Sorgligt...

Zizzi2006-09-11 18:57
Antal inlägg: 866

Jag kanske måste förtydliga och säga att jag inte är ett Jehovas Vittne, så det inte blir några missförstånd ;-).

pardon2006-09-11 19:59
Antal inlägg: 30

Gunilla N - Anser precis som du att även organdonation är en självklarhet. Jag har ju ingen användning för organen längre, inte mina anhöriga heller.

horsa2006-09-11 20:43
Antal inlägg: 22

Hej hopp!

Jag arbetar på blodgivarcentral och ser ju vilken blodbrist det är, särskilt i Stockholm. Vi får köpa från småstäder för dyra pengar.
Vi svenskar är lite bortskämda vad gäller att ställa upp för andra. Ett antal gånger har det hänt att anhöriga till någon som behöver blod ringer och fråga om inte de kan få bli bli blodgivare för att kunna ställa upp för sin släkting. Jättesmart! Så dags då!
I Grekland tex finns en helt annan tradition. Många fler är naturligtvis blodgivare och där ställer släktingarna(som redan är godkända blodgivare) upp när någon har fått blod genom att ge av sitt till sjukhuset så lagret fylls på igen.

Ge blod ge liv!!!!!

Förresten är det nyttigt att ge blod om man som de flesta karlar har högt HB.
Blodet behövs tunnas ut ibland så risken för proppar(hjärtinfarkt) minskar.
Tänk på det när ni ska ut och flyga killar! Uppe i luften när man dessutom sitter still så länge är risken för proppar större.

pilutta-dej2006-09-11 20:56
Antal inlägg: 1689

Jag gav blod så länge inte medicineringar och graviditeter satte stopp för det. Nu är jag för gammal. Jag gjorde tappra försök att få mina arbetskamrater att lämna blod och hade väl en viss framgång där. Sen jag själv fick lov att sluta lämna blod har jag släppt mina försök att få iväg andra till blodcentralen, men den här tråden får mig att tänka att jag kanske skulle ta upp den missionen igen. En del människor är ju så rädda för nålar att de får panik vid blotta tanken att lämna blod, men de flesta som inte lämnar blod tror jag helt enkelt inte har kommit sig för med att ta reda på hur man gör och vart man vänder sig, och det är ju för sorgligt.

smurvlan2006-09-15 10:18

kanske behövs det mer "öppen" information för det,,,,

Bim19642006-09-15 10:26
Antal inlägg: 1854

Precis jag har också tänkt på det, varför kan inte IKEA t.ex. sponsra blodgivarbussen? Lämna blod i blodbussen och få en lott där du kan vinna ett presentkort. Det kostar ju inte IKEA något i alla fall inte speciellt mycket, dessutom får man kanske fler blodgivare på köpet.
Eller så kan dom stå utanför COOP och köra samma variant, jag vet att det finns väldigt många som inte har en aning om vad de har för blodgrupp.
Tänk om just du har den blodgruppen som det finns väldigt få av som har.
Jag läste om en kvinna som lämnade blod åt sig själv ifall hon skulle behöva blod, för hon hade en sådan ovanlig blodgrupp.

västgöten - Ej medlem längre2006-09-15 18:43
Antal inlägg: 1135

att vara "blodsyskon" är ju ganska häftigt,ungefär som buksvåger..fast bättre!!

singla2006-09-16 11:07
Antal inlägg: 118

En vuxen person har mellan 4 och 6 liter blod, vilket innebär att en förlust på 2,5 liter blod är en stor förlust.
När man förlorar mkt blod blir man ju också av med de faktorer, dvs blodplättarna som får blodet att levra sig och dessutom vätska.
Så klart man bör ta emot blodprodukter om man blöder så kraftigt.
Inte kan läkare stå och se på hur någon i onödan ligger och dör.

singla2006-09-16 11:08

Gå in www.geblod.nu vetja!

cavik - Ej medlem längre2006-09-16 16:25
Antal inlägg: 93

horsa, du som jobbar inom denhär branschen: kan du säga om det är medicinskt påvisbart att det är hälsosamt att ge blod? jag menar ju nu om man är en helt frisk, normalviktig person med ett hB-värde som med marginal klarar gränsvärdet för att få donera? hur förklaras den rent fysiska känslan av lätthet som åtminstone jag nästan alltid känt efter att jag donerat, vissa gånger mer påtagligt än andra?

Gubbe1965 - Ej medlem längre2006-09-16 16:36
Antal inlägg: 2

Det är bra att det finns Blodgivare ,,själv har jag varit det i 20 år...

Gubbe1965 - Ej medlem längre2006-09-16 16:36
Antal inlägg: 2

Det är bra att det finns Blodgivare ,,själv har jag varit det i 20 år...

singla2006-09-19 17:55

Hej Cavik. Att det skulle vara rent hälsosamt förutom att man tunnar ut blodet lite vet jag inte så noga. Du får nog fråga en läkare om det.
Däremot är det ju en sorts hälsoundersökning eftersom man kollar efter de kända snuskvirusarna-baselusker na, får veta sitt blodvärde osv.
Det viktigaste emellertid är ju att man faktiskt räddar liv.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?