Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 868 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| boffertomte | 2012-09-25 12:28 | |
![]() | Annars minns jag väl bäst att Tintin jämt försvarade de små mot de stora och elaka. Och det är väl värt att lära ut idag när tendenserna går i motsatt riktning, att ta från dem som inte kan försvara sig och alltid hålla med den som är starkare och mäktigare. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-25 12:30 | |
![]() | Vet inte vem den klena, usliga kinamannen du nämner skulle vara. Däremot träffar Tintin (och räddar livet på) en kinesisk föräldralös pojke som heter Tchang. De blir vänner för livet och Tchang får chansen att återgälda chansen genom att rädda Tintin från knarksmugglarna ledda av Rastapopolous. Tintin räddar sedan Tchang igen i Tintin i Tibet. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-25 12:35 | |
![]() | Tintin i Kongo var sannerligen inte Hergés stoltaste ögonblick i karriären, och då är inte albumet ens hälften så fördomsdrypande som föregångaren Tintin i Sovjet, som Hergé inte ens brydde sig om att teckna om. Just Blå Lotus var en vändpunkt i serieförfattandet. | |
| bobo flux | 2012-09-25 12:43 | |
![]() | Är det Mitsuhirato? Han förtjänade ju faktiskt en smäll på käften. www.gamereactor.se/b...nd /202305/ | |
| boffertomte | 2012-09-25 12:43 | |
![]() | Då har jag bara fel om Blå Lotus och är glad över det. Behrang Miris argument att : "turkar röker vattenpipa" i Tintin och att serierna därför måste bort finner jag minst sagt löjligt. Det vore som att förbjuda barnböcker där skandinaver äter köttbullar för att det är så stereotypt att just skandinaver äter just köttbullar. Sen är ju iofs rökning inte något man bör skildra alltför förföriskt. | |
| mistmaster | 2012-09-25 12:43 | |
![]() | läste nånstans att just Kongoalbumet var ett beställningsverk just i syfte att förlöjliga svarta och att försvara de koloniala övergreppen. nått som Hergé erkände och skämdes över. men har ingen källa på det, så ta det med en skopa salt. | |
| boffertomte | 2012-09-25 12:44 | |
![]() | Mitsuhirato var Japan. Men det var nog han. Och visst kan man väl säga att han förtjänade det. Rastapoupoulos jämförs med en näsapa. Han är grek. Vad ska man säga om det? Grekerna har det tufft nog nu kan man tycka. | |
| boffertomte | 2012-09-25 12:46 | |
![]() | Mistmaster, hoppas du har rätt om Kongoalbumet. | |
| boffertomte | 2012-09-25 12:47 | |
![]() | Mitsuhirato var japan med gement j menar jag förstås. | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-25 13:05 | |
![]() | Att Rastapopoulos råkar se ut som en näsapa och är grek ... ja, vad ska man säga om det? Vad vill du själv ha sagt? | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-25 13:11 | |
![]() | Hergé driver med allt från fasciststater till försäkringsförsäljare. Nåt fel med det? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-09-25 13:16 | |
![]() | Jobbar har redan sagt allt som behöver sägas :) | |
| boffertomte | 2012-09-25 13:19 | |
![]() | Vad jag vuill ha sagt om Rastapoupoulos likhet m en näsapa är att man kan se kränkningar i nästan allt om man vill. | |
| Zoroastro | 2012-09-25 13:27 | |
![]() | Man kan undra över vilka andra böcker som ger en förlegad bild av verkligheten. Kanske ska man kasta ut alla böcker och endast ha Fahrenheit 451 kvar i hyllorna.... | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2012-09-25 14:37 | |
![]() | Det blir en besvärlig värld om vi skall börja tänka så noga på om allt som skrivs och sägs är rasistiskt. | |
| Nasty Nimrod | 2012-09-25 14:53 | |
![]() | Själva utgångspunkten känns litet kulturrevolutionsartad. Man tar bara bort resultatet av vad man anser vara ett problem, struntar i de underliggande symptomen, och tror man har åstadkommit något positivt. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-09-25 14:55 | |
![]() | Jag tycker att det är lite synd att rasism-debatten så ofta dras ner på såhär absurda nivåer av folk som uppenbarligen saknar fingertoppskänsla. Bra att Kulturhuset backar nu, men en del av skadan är redan skedd. Att slåss mot Tintin och Nogger-glass är kontraproduktivt tror jag, då de som ger debatten ett ansikte framstår som knäppgökar. | |
| tina_haxa | 2012-09-25 15:21 | |
![]() | Helt rätt Hinken! På nåt vis blir det ju så att de som flitigast släpar fram rasismen i ljuset är de som påstår sig vilja ha bort den. | |
| mistmaster | 2012-09-25 15:47 | |
![]() | haha www.expressen.se/Ima...9d bdddf8c0 | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-09-25 17:09 | |
![]() | lol | |