Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 916 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-09 10:42 | |
![]() | Den enda skarpa skillnaden mellan RUT och ROT är politisk (ett visst parti har valt att stöda det ena men inte det andra). Att klippa en häck på tomten är RUT. Att såga ned ett träd på tomten är ROT. Att det går någon slags skam-gräns går vid syréner är bara larvigt. Seriöst, vissa läser partiprogram som bokstavstroende läser bibeln. Den viktiga demarkationslinjen bör vara: a) Svartarbete (finns det betydande svartarbete i sektorn?) b) Effektivare arbetsmarknad (är det bättre om den person i hemmet som vanligen utför arbetet istället gör det personen är bra på och överlåter till proffsen att göra något annat). Av a och b följer att vissa saker är ganska dåliga att få avdrag för, då det varken finns en betydande svart marknad och det är troligt att hushållen själva är mer effektiva utförare. Läxläsning till exempel. | |
| Bim1964 | 2013-01-09 10:55 | |
![]() | För 30-40 år sedan fanns det inga "pigor". Inte som förr i världen då det fanns bondpigor och bonddrängar som levde under urusla förhållanden. Min älskade mamma som var född 1925, var piga i sin ungdom i en rikamansamilj. Det var tamej fan ingen dans på rosor, fy fan rent ut sagt vilka svin de var. Då var hon allt från barnpiga till passopp, medans mamman i familjen inte gjorde ett skit. Jo fina middagar hade dom där mamma fick servera på kvällen efter en lång arbetsdag. Där satt dom och beklagade sig över sina pigor hur lata och otacksamma dom var. Själv använder mig jag av rutavdrag enbart till min fönster.De kommer en gång i kvartalet och tar utsidan. Insidan gör jag själv. Anledningen till att jag har fönsterputsare är helt enkelt som så,att på min övervåning finns ett fönter som är fast, alltså det går inte att öppna. Och eftersom jag inte vill hänga i armkrok och riskera att ramla ut så anlitade jag en fönsterputsare. Så gott som alla som har tvåvåningshus i vår förening anlitar dom. Dom var här redan innan Rutavdraget infördes. När jag var frisk och kry och heltidsarbetade, hade jag inga som helst problem med att få tiden att räcka till. Jag hann med att handla laga mat tvätta och städa själv. Leka med barnen vara med på deras idrotter när de blev så pass stora. Satt till och med i styrelsen i en av idrottsföreningarna samt att jag sitter med i styrelsen där jag bor. Har hund med som fick sin del varje dag, allt handlar om prioretera vilket som är viktigast just nu. | |
| slånbär | 2013-01-09 11:05 | |
![]() | Det är ingen skillnad nu mot förr-då var det dom rika som hade barnflicka och pigor, idag är det folk med pengar som inte anser sig ha tid att städa sin egen skit. Samma sak. Det kan dom betala själva så kan skattepengarna gå till såpnt som faktiskt behövs. | |
| hannaa | 2013-01-09 11:08 | |
![]() | Jag känner flera som jobbar som städerskor och utan rutavdraget skulle de förmodligen inte ha något jobb och de vill då inte bli av med sina jobb. En snickare jag känner sa att de hade mycket mera jobb till sin lilla firma 2-3man, efter att rotavdraget infördes. Tas dessa avdrag bort försvinner många jobb och det vill inte jag att det ska ske. De flesta är tacksamma att ha en fast anställning idag skulle jag tro. | |
| limpan__2 | 2013-01-09 11:21 | |
![]() | Instämmer helt med Jaaps inlägg ovan. | |
| apbur | 2013-01-09 12:48 | |
![]() | Hur ska städerskor och barnflickor kunna känna någon självrespekt när ni klankar ner så mycket på deras arbete? | |
| Kokonut | 2013-01-09 13:01 | |
![]() | Bim. Puts fönster är väl rot och inte rut. Man ska ha klart för sig gällande rot som nån ovan va inne på att priserna har saftats på rätt bra. Så det ni betalar i rot va mer lr mindre den summan ni pröjsade innan rot kom. Värst drabbade blir ni när ni tar ett fast pris på ett mindre jobb som lägga om tak..byta kök m.m. Där tar byggarna hutlösa priser. Så tänk om gott folk. | |
| slånbär | 2013-01-09 13:05 | |
![]() | Kan bara tala för mig själv men jag klankar de verkligen inte ner på någons arbete. Däremot anser jag inte att det ska vara skattesubventionerat eftersom det ändå till största delen är folk med pengar som utnyttjar detta med rut avdrag. Dom kan gott betala för hela tjänsten ur egen ficka. Bland vanliga låginkomstagare så tror jag det är rätt få som har råd. Däremot är det väl dom som utför tjänsterna för inte är det ett högavlönat arbete direkt. Men att arbeta som städare tex är verkligen inget att skämmas för. | |
| slånbär | 2013-01-09 13:06 | |
![]() | Fönsterputs är RUT. | |
| dinodog | 2013-01-09 13:38 | |
![]() | Japp fönsterputs är RUT. | |
| Kokonut | 2013-01-09 13:39 | |
![]() | Slånnär Jag har ett stort hus med 37 fönster. Massa spröjs, och det är högt till burspråket högst upp. Jag har fönsterputs på utsidan 1 gång i kvart talet. Har tagit detta för att den är en konst att få det fint putsat samt dom gör det på en timma. Sj hade det tagit 2 dar. Men på mitt kvitto står det rot. Men e man på insidan är det rut? Kan det va så otroligt dumt? | |
| dinodog | 2013-01-09 13:54 | |
![]() | Rengöring underhåll och tvätt =Rut. Enligt skattemyndigheten är fönsterputsning Rut. | |
| Kokonut | 2013-01-09 14:00 | |
![]() | Japp läste det.men det står i bostaden ej utanför! Kanske har fel.men står rot på.mitt kvitto har jag för mig. | |
| AMF | 2013-01-09 14:01 | |
![]() | Bim1964; Jag tror vi är unikum. Tänk att vi klarade av att sköta heltidsjobb, barn med allt vad det innebär, hushållsarbete och husdjur. Bort med Rutavdraget, låt de som inte pallar trycket betala ur egen portmonnä och lägg Rutpengarna på skolor och äldrevård. | |
| Kokonut | 2013-01-09 14:14 | |
![]() | Instämmer AMF. Men vill ha bort Rotavdraget med. | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2013-01-09 14:44 | |
![]() | Både Rot- och Rut-avdraget bör tas bort. Det gynnar bara de som har gott om pengar. Skulle själv kunna använda det, men tycker att det är orättvist och betalar själv för hjälp hellre än att andra genom skatt skall betala för mig. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-09 15:06 | |
![]() | då blir kanske dom personerna arbetslösa som jobbar med fönsterputts,och häck klippning,och det är dyrare att folk är arbetslösa | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-09 15:09 | |
![]() | Sen när blev städerskor ''de som har gott om pengar''? | |
| apbur | 2013-01-09 15:15 | |
![]() | Jag kan hålla med om att det är lite provocerande att bemedlade människor aldrig ska få slås av insikten vilka smutsiga kräk de är eftersom någon annan städar rent efter att de grisat ner men tanken på att de kommer sluta i bajsblöja liksom alla andra gör mig mer ödmjuk. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-01-09 15:18 | |
![]() | :) | |