Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2013-02-23 21:13 | |
![]() | Man kan ju även fundera över, i detta sekulerade samhälle, varför kyrkan välvilligt ödar tid på att döpa icke religiösa föräldrars (icke religiösa) barn... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:21 | |
![]() | därför dom inte kan neka någon,Dopet för "vanliga människor har ingen betydelse,bättre dom sysslar med Namgivelse | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:24 | |
![]() | Har undrat samma sak Gunilla. Jag gissar att den information som ges till föräldrar om den KYRKLIGA innebörden varierar trots att den ju ska vara lika över hela landet. Men även med rätt information så kan ju inte kyrkan sedan göra så mycket när föräldrarna säger att de förstår och anser sig vara medvetna om det. (som en parantes stör jag mig enormt mycket på något annat som inte heller är ovanligt. De personer som blir sura när kyrkan säger nej till att hålla begravningsceremoni i kyrkan för en avliden medlem som gått ur svenska kyrkan. Jag tycker det är så respektlöst mot den avlidna personen som ju faktiskt gjort ett aktivt val. Detta borde respekteras.) | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:25 | |
![]() | Kan inte låta bli att skratta nu! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:28 | |
![]() | kyrkan har andra lokaler att begrava i kapell,varför skulle man vilja bli begravd i en kyrka man inte tror på | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:30 | |
![]() | man kan hålla begravning precis var som helst hemma om man så vill i trädgården eller i folketshus | |
| No Maam | 2013-02-23 21:32 | |
![]() | Tror inte att så värst många som döper sina barn gör det för att de är särskilt kristna. Dop är nåt som "hör till" och andra i bekantskapskretsen gör det ju... Likadant med konfirmationen. Personligen tycker jag att ett sådant förhållningssätt är ganska patetiskt. | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:36 | |
![]() | Men det är ju det som händer gång på gång. Att anhöriga upprörs över att församlingen nekar till att begravningsceremonin hålls i kyrkan. Det andra visste jag redan. Men det är märkligt att du ttiittii först ifrågasätter det jag skriver och sedan själv använder dig av mina argument! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:38 | |
![]() | Namngivnings kalas kommer starkt,det är bättre än att döpa barn till en Kristen tro som dom inte tror på | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:39 | |
![]() | varför ska dom begravningsakten vara i en kyrka dom inte tror på?det finns oftast andra byggnader den kan vara i | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:41 | |
![]() | VEM ska svara på det här ttiittii? Någon på betapet som önskat få ha begravningsceremonin för sin anhöriga icke medlem i kyrkan eller ska vi spekulera? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:46 | |
![]() | det bestämmer den avlidne innan den dör,är den döde inte medlem i svenska kyrkan vill han inte bli begravd i svenska kyrkan,varför ska dom anhöriga bestämma då för? | |
| Bitte - Administratör | 2013-02-23 21:48 | |
![]() | Jag håller med man ska visa respekt och följa den avlidne önskemål, men om man ändå har en kyrligceremoni så får man stå för kostnaderna själv Bitte | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 22:00 | |
![]() | Herrreguuuud (ja det är fullt medvetet), det är ju det jag redan skrivit ttiittii. Det känns meningslöst snart att diskutera med dig när du först ifrågasätter men sedan när det passar dig använder dig av de förklaringar och så vi redan gett dig. | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 22:08 | |
![]() | Jag har också hört att de som inte är medlemmar kan få vara i kyrkan och att det är olika beroende på församling och även varierar från präst till präst. För egen del tycker jag det är respektlöst mot den avlidne som gått ur kyrkan att göra så. Tråkigt nog, enligt mig, händer det ju att de församlingar/kyrkoherdar som säger nej måste försvara det beslutet i media. Men hur ofta hör man "Ni hade begravningsceremoni för Johan Johansson i kyrkan trots att han gått ur kyrkan. Ni grundar beslutet på att de anhöriga vill det, men är det inte respektlöst mot Johan Johansson?" och "Hur motiverar ni det beslutet?" | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 22:12 | |
![]() | jag är inte med i svenska kyrkan,tucker bara det är konstigt att en person som gott ur svenska kyrkan vill begravas där själv skulle jag inte vilja det,och det är min sista vilja som räknas inte dom annhörigas | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2013-02-23 22:21 | |
![]() | Så sent som 1970 döptes och konfirmerades omkring 80% av alla barn i Svenska kyrkan. Nu är det nere i 50% döpta och 30% konfirmerade. Det som har hänt tror jag är att många icke-troende har slutat att döpa och konfirmera sina barn. Den trenden lär fortsätta. | |
| jag vinner | 2013-02-23 22:22 | |
![]() | Jag anser fortfarande att dop av spädbarn är antidemokratiskt och ett övergrepp mot spädbarnet i fråga.... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 22:24 | |
![]() | övergrepp?du är nog ganska ensam om att tycka att det är ett övergrepp,tror du barnen tar skada? | |
| No Maam | 2013-02-23 22:27 | |
![]() | Precis Birgerkung. Människor kommer fortsatt att ha andliga behov och vara sökande. De kommer dock förhoppningsvis att söka sig annorstädes än till den formidabelt osympatiska kristendomen. | |