Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 711

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2013-03-08 11:20
Antal inlägg: 31064

Vilken patetisk icke-diskussion. Polisen gjorde sitt jobb. Håller med mz_lzrd.

syjo - Ej medlem längre2013-03-08 11:22
Antal inlägg: 228

TS skriver "Rasistpolisen slår till igen" och sedan en liten subjektiv bedömning av deras utredning. Herregud. Lite mer än vad TS skriver vill man väl veta innan man gör sig en föreställning av vad som har hänt.

Måns_E2013-03-08 11:23
Antal inlägg: 12028

Nej mz_lzrd varför skulle de göra något annat som absolut inte för utredningen framåt?

Det är ju inte så att det blir mer rätt att stoppa random bilar på brottsplatsen två timmar senare om man jämför det med att ringa upp folk som heter Johansson,

nulltj - Ej medlem längre2013-03-08 11:31
Antal inlägg: 14052

Måns, har du mer info som tyder på att dom helt godtyckligt stoppade bilar pga passagerarnas utseende? Annars ligger det mig betydligt närmre till hands att anta att
a. Det finns mer information polisen tillhanda som vi inte känner till eftersom vi inte är insatta i fallet.
b. Polisen hade en avsikt med agerandet, baserat på a.
c. Polisen gjorde sitt jobb.
Det är fantastiskt vad enkelt det är att döma från läktaren.

Locomondo - Ej medlem längre2013-03-08 11:40
Antal inlägg: 3768

Bara ett litet förtydligande:
Mitt inlägg rörde inte TS utan vilken väg tråden tog väldigt fort.
Som så många andra trådar....

Måns_E2013-03-08 11:48

Jag betvivlar att de hade info om att rånarna skulle komma farande i en bil som de inte visste hur den såg ut förbi brottsplatsen, och därför vara tvungna att stoppa samtliga som kanske kan vara dessa personer eftersom de verkar utländska.

Tycker du själv att det låter rimligt nulltj?

Att ha ett signalement innebär ju inte att man skall stoppa varenda jäkla person på platsen där man står.

Måns_E2013-03-08 11:51

Problemet blir dessutom ett större samhällsproblem, om man slår ihop det med de random folk i tunnelbanorna som ser utländska ut och stoppas därför.

Det är inte särskilt effektivt sätt att bekämpa brott på, och förtroendet för polisen hos de som hela tiden blir misstänkliggjorda utan grund ökar ju inte direkt av den typen av insatser.

nulltj - Ej medlem längre2013-03-08 11:55

Nej, det låter inte rimligt, och just därför tror jag inte heller att det var avsikten.

apbur2013-03-08 15:06
Antal inlägg: 9699

Men sluta nu. Hur rimligt är det att polisen bara var ute och lattjade och lekte rasister?

syjo - Ej medlem längre2013-03-08 15:50

Det luddigt sagda är det luddigt tänkta, eller? :)

mz_lzrd2013-03-08 15:57
Antal inlägg: 2498

Någon som vet mer nu om vad det handlade om? Jag har ofta ganska låga tankar om polisen, men jag tvivlar ändå på att de resonerade: Det måste ha varit blattar eftersom det oftast är blattar och de kör förmodlin runt i närheten av brottsplatsen i flera timmar efter gärningen, så nu tar vi dom, gubbar.

Minta2013-03-08 16:04
Antal inlägg: 20042

Om de fått signalementet mörkhyad, är det då verkligen relevant att stoppa och visitera alla mörkhyade om så har skett? Behöver man inte lite närmare signalement eller gör man på samma sätt med alla ljushyade som passerar om det var ett sådant signalement?

nulltj - Ej medlem längre2013-03-08 16:12

Men fortfarande: vet ni mer om vad som de facto skett än vad ts skrivit?

bobo flux2013-03-08 16:34
Antal inlägg: 11371

För övrigt tror jag de flesta som blir stoppade tar det med ro. Om vi förutsätter att polisen letar efter våldsamma gärningsmän baserat på ett signalement så tror jag att majoriteten av de som blir stoppade förstår varför polisen stoppar dem utan att göra kopplingar till herrefolkstänkande hos ordningsmakten.

Skulle polisen exempelvis söka efter en plattfotad, spinkig typ med råttfärgat hår som precis har begått ett rån så skulle ju inte jag bli ett dugg förvånad om de skulle stanna mig när jag kommer körande i bobomobilen. Dessutom tror jag inte att de enbart skickat ut en patrull att stå vid brottsplatsen, de har säkert fler poliskontroller ute i området.

Minta2013-03-08 16:43
Antal inlägg: 20042

Jag vet ingenting, jag bara utgår från det ts skrivit. Om de sroppar och visiterar mörkhyade måste de ju ha fått ett sådant signalement annars skulle de ju begå tjänstefel. Men även om de fått signalementet "mörkhyad" är det väl för vagt för att stoppa och visitera alla mörkhyade de möter.

syjo - Ej medlem längre2013-03-08 16:45

Det kanske är ett invandrartätt område.

nulltj - Ej medlem längre2013-03-08 16:56

Jag är övertygad om att det finns betydligt mer info och strategi bakom än vad ts egen observation/analys skvallrar om.

apbur2013-03-08 17:39
Antal inlägg: 9699

www.svt.se/nyheter/r...es kilstuna Här berättar rasistpolisen själv om hur de arbetat.

bobo flux2013-03-08 17:43
Antal inlägg: 11371

Din länk stinker ap-artheid lång väg, apbur :)

vassatassar2013-03-08 17:59
Antal inlägg: 204

Ja, det är rätt många invandrare i området. Men ska man gå på just utseende så är det ju en vädligt stor skillnad i utseende på en afrikan och en "arab". Men nej, alla lika misstänkta.

Men det jag undrar över var hur de tror att brottslingarna ens ska finnas kvar på brottsplatsen.

Tyvärr har jag tagit del av tre olika utredningar och kan bara säga att vår polis är extremt klantig. Det finns inte mycket hjärna bakom, tyvärr.

Det fanns tidigare en bank i stadsdelen. De stängde för gott efter rån eftersom polisen tog 20 minuter att komma. Vi har haft butiksrån och då har polisen tagit 30 minuter till tre timmar på sig att dyka upp.

Jag upplever inte att polisen har för avsikt att lösa brotten. Har själv varit anmälare en gång, vittne någon gång osv. Men har inte sett öppen rasism tidigare.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?