Spelrum
| Giraffen | 62 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 41 |
| Inloggade | 106 |
Mobilspel
| Pågående | 19 640 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-03-30 22:49 | |
![]() | Jag undrar vad företrädarna för de där "småfilosofierna" runt 0000-talet (epikurism, stoicism, nyplatonism, etc.) hade gjort om de levt idag? Min gissning är livsstilsbloggare. Typ Daniel Perniklinski eller de där som bjuder hem folk på lunch (Alex Shulmans fru och den lite knubbiga sidekicken.) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-03-30 22:50 | |
![]() | Nu blev det väl härdsmälta, måhända. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-03-30 23:12 | |
![]() | Klart begreppet ska förklaras för att ge en bra diskussion, kanske främst för att få insikt i vilka aspekter av epikurism som ska diskuteras. Med all respekt, att framstå som att epikure är ett ord man kan anta att gemene man förstår är bara ett sätt att förhäva sig själv. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-03-30 23:18 | |
![]() | Det lilla jag minns av epikurismen (som ju brukar få ungefär två textstycken, ett namn och ett årtal på svarta tavlan på grundkurser i filosofi) är att det kändes som ett sofistikerat sätt motivera att man som adelsman under antiken inte orkade ta ansvar för ''politik och sånt'' och istället ville ägna sig åt vad som då var motsvarigheten till xbox-spelande. Vad nu det var. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-03-30 23:18 | |
![]() | Nej, jag menar att man kan använda sig av en ordbok, eller google. Men skit samma, mest nyfiken på var gränsen för vad som kan antas behöva förklaras går. Och håller med Gunilla ovan, f ö. Att frågeställningen kunde utvecklats; ja, det köper jag. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-03-30 23:22 | |
![]() | För att adressera sakfrågan: epikurism på det mer privata planet, sure. Men som samhällelig måttstock, nej. | |
| SkySpy_ | 2013-03-30 23:30 | |
![]() | Löjligt.. | |
| strella70 | 2013-03-31 10:42 | |
![]() | Självklart kan man ta reda på saker själv om man vill veta om ett ämne, jag syftade bara på trådskaprens svar: "Vet inte vad jag ska säga? Responsen var så där förutom limpan___2 :) Tack limpan! Kanske är ämnet för djupt?" googla kan vem som helst göra... men det var inte det som var poängen med mitt inlägg. Jag tyckte bara det var lite drygt att dels påstå att ämnet är för djupt, dels beklaga sig över dålig respons... vill man ha mer respons kanske man också ska vara mer ödmjuk och inte utgå från att alla vet allt om allt... håller, även jag med all respekt, med "arbetslinjen"... | |
| kajix | 2013-03-31 11:18 | |
![]() | Det är alldeles för jobbigt att behöva googla fram sådant. Kanske kan någon göra det åt mig och gärna personligen återberätta googles framställning för mig. Om jag då finner det behagligt. *gäspar* | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-03-31 12:40 | |
![]() | Precis vad jag menade också strella70. | |
| Ruckzuck | 2013-03-31 13:20 | |
![]() | Jag betraktar mest epikurismen (som filosofisk tanke) som en förberedelse till en mera utvecklad utilitarism. (Och vill någon diskutera utilitarism så är jag alltid redo.) | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2013-03-31 13:21 | |
![]() | Se där, kajix är en sann epikuré. | |