Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade86
Mobilspel
Pågående19 526

Forumkategorier

Användare Inlägg  
drifting - Ej medlem längre2013-07-08 08:48
Antal inlägg: 1178

Ni gör väldigt fel i att generalisera det är både urbota dumt och fel

Sote2013-07-08 09:27
Antal inlägg: 3557

Drifting-i diskussioner så är väl det rätt vanligt att man generaliserar i alla fall? Det fattar väl varenda en att det inte gäller alla ?Det jag skriver måste ju inte nödvändigtvis gälla mig själv ens en gång. Jag skriver hur jag tror att det är just generellt. Det skulle ju inte gå att diskutera någonting alls om man inte utgick ifrån att man faktiskt generaliserar och det vet väl dom flesta någorlunda intelligenta människor om också.

bobo flux2013-07-08 09:32
Antal inlägg: 11371

Utan att vara måndagstorr så undrar jag vad du bygger den generaliseringen på, Sote?

drifting - Ej medlem längre2013-07-08 09:33

Det är ju inte i alla ämnen man kan generalisera , det vet ju dom flesta någorlunda intelligenta människor om också

mz_lzrd2013-07-08 09:35
Antal inlägg: 2498

Drifting, som man kan läsa i mitt inlägg från 08.13 idag så skrev jag

"Tja, detta var starkt förenklat och absolut enbart en delförklaring."

Jag försökte därmed understryka att jag ej vill låta påskina att jag lyckats få med hela sanningen om mäns och kvinnors uppförande efter en separation i ett foruminlägg på 8 små rader.

Du är välkommen att bidra med någon egen teori, fast risken är att du då kommer att antingen generalisera eller exemplifiera din teori med enstaka fall som kanske inte alls är representativa. Det är sånt man har att tampas med på diskussionsforum när man inte har någon stor och gedigen vetenskaplig undersökning att luta sig emot.

Nu lät jag väl dryg, men jag ÄR ju dryg. Och det är troligen min mammas fel.

Sote2013-07-08 09:41

Jag bygger väl min generalisering på precis samma sätt som tex Sylvia som startade tråden- sånt som jag ser och hör i min omgivning. Det är väl inget konstigt med det? Du kan väl ta vilken tråd som helst här så generaliseras det väl rätt så bra? Det verkar som att just när det gäller skillnader mellan kvinnor och män så är det väldigt känsligt. men det var ju en generalisering förstås. Så kanske inte just ni tycker och tror. och då ber jag ödmjukast om ursäkt om jag trampade på någon känslig tå.
Men en diskussion utan några som helst generaliseringar riskerar ju att bli väldigt trög och full av ursäkter. Och nu ligger ju just den här tråden i snack så lite frihet får man väl ha ändå?

Sote2013-07-08 09:43

"Då får ni allvarligt se över eran uppfostran om ni uppfostrar era pojkar att bli beroende av en mammafigur..."

Känns för övrigt lite som en generalisering på nåt sätt.......;-)

bobo flux2013-07-08 09:44

Jag tänker mest att risken för fördomar är väldigt stor om man generaliserar utifrån sina egna upplevelser.

SkySpy_2013-07-08 09:47
Antal inlägg: 4418

Jag tror inte killar har samma behov i samma utsträckning som tjejer att reflektera och smälta, analysera och strta om baterierna. Jag tror heller inte alltid att killar vet om att det kanske skulle kännas bättre att prat med någon kompis om problemet, det är ju mera vi drar några öl sen löser det sig. Oftast som det skrivits innan så kommer det ut senare på kvällen när berusningen finns där.
Vi har olka behov att ta i tu med bearbetning av sorger. Jag för min del har en bra kompis vi dricker oss fulla och snackar djupt en hel kväll, natt:)

Sote2013-07-08 09:48

Bobo-ja och det är väl just det som händer i många diskussioner. man ventilerar sina egna tankar och fördomar och ibland, bara ibland, så kanske man upptäcker att man hade fel. Men för det mesta när jag generaliserar så är jag självklart väl medveten om att det är just det jag gör. Ge gärna exempel på diskussioner här i snack där det inte generaliseras , det skulle vara intressant att läsa igenom en sådan tråd faktiskt. Jag skulle snabbt tröttna om jag i varje inlägg skulle vara tvungen att förtydliga att detta är vad just JAG tror och gäller inte alls alla.

mz_lzrd2013-07-08 09:53

ja, bobo, men det är väl därför man diskuterar? Här sitter jag med mina erfarenheter och fördomar, där sitter du och sote och drifting m fl med era erfarenheter och fördomar. När vi ventilerar dem och tittar lite närmare på dem kanske vi får en ny syn på saker och ting. Eller åtminstone får vi en inblick hur andra tänker och resonerar.

Men det kan vara väldigt typiskt kvinnligt av mig att vilja diskutera. Jag tror dock att det är sämre i fördomsavseende om man INTE diskuterar. Det är så lätt att tro att man själv har järnkoll, man behöver andras synpunkter.

mz_lzrd2013-07-08 09:54

Haha sote, du hann före =)

Sote2013-07-08 09:58

;-)

drifting - Ej medlem längre2013-07-08 10:08

Klart man skall diskutera..det är ju så man får information å insikt från andra människor .
Man känner andra igenom sej själv och det är inte i alla ämnen och saker man kan generalisera..vad vet jag ! jag är en enkel skrothandlare som inte går på allt som har två ben

bobo flux2013-07-08 10:13

Men det är väl skillnad på att spekulera i orsaker till ett visst beteende och att dra slutsatsen att det är ett allmänt förekommande beteende?
Eller har jag missat något? Jag är lite disträ, jag förväntas ju ha semester och ska inte lägga pannan i veck över sånt här.

Jag skulle gissa att mäns och kvinnors skiftande beteenden kan härledas till mikrokulturer baserade på individens personliga egenskaper, dess uppfostran och livsmiljö i kombination med varje enskild situation. Åt vilket håll pendeln sen svänger ifråga om huruvida man blir introvert eller extrovert vet jag inte. Det ligger nog på individen. Det är väl inte ens säkert att samma individ reagerar likadant flera gånger? Tråkigt svar kanske.

Sote2013-07-08 10:17

Ja bobo-du har säkert rätt och det samma gäller ju i precis vilken fråga du än tar upp .Så då är det väl liksom ingen ide att fortsätta med att diskutera saker eftersom vi alla gör det utifrån våra egna erfarenheter och dom är ju så väldigt olika så alltid trampar man någon på tårna som kan säga att nähä sådär är det inte alls för mig!
Så det är väl bara att stänga igen hela forumet eller bara behålla alla gullegull och chatttrådar där man helt enkelt bara samtalar och inte framför några som helst åsikter. För dom kan ju vara generaliserande.

blue_moon2013-07-08 11:45
Antal inlägg: 9713

Två konkreta exempel på killars reaktioner har framförts. Båda visar att män behöver några öl för att våga prata om känslor(?).

"Just nu närvarande killkompis hävdar att killar gräver ner sig i soffan och maratonkollar film en vecka eller två, tills bästa vännen ringer och tvingar ut honom på ett par öl för mycket. Då kommer introspektionen. Ofrivilligt."

"Vi har olka behov att ta i tu med bearbetning av sorger. Jag för min del har en bra kompis vi dricker oss fulla och snackar djupt en hel kväll, natt:)"

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-07-08 11:56
Antal inlägg: 31064

Ha ha! Fin iakttagelse. :)

nulltj - Ej medlem längre2013-07-08 12:06
Antal inlägg: 14052

Haha :)
Kanske inte helt långsökt då...

blue_moon2013-07-08 12:25
Antal inlägg: 9713

Bara att läsa innantill. :)
Jag tror faktiskt att även män har behov av att prata om känslor och relationer, men att konventionerna kräver att de biter ihop och är starka. Det är mansrollen som dikterar villkoren.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?