Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2013-09-29 16:05
Antal inlägg: 3172

nej, inte ett skvatt.

monkan562013-09-29 16:28
Antal inlägg: 910

Romer, resande folk och zigenare...är det samma sak?

LadySol - Ej medlem längre2013-09-29 16:29
Antal inlägg: 33199

Det är rent generellt olika namn för samma folkslag, ja.

LadySol - Ej medlem längre2013-09-29 16:30

Att det sedan kan finnas stora olikheter mellan grupperna och folk från olika länder inom detta folkslag är en annan sak.

monkan562013-09-29 16:51
Antal inlägg: 910

Ok, tack för uppdateringen :-)

SämstpåBeta2013-09-29 17:00
Antal inlägg: 1760

Tydligen, enligt skånska polisen så räknades gästarbetande polacker dit oxå!

freddie_ - Ej medlem längre2013-09-29 17:26
Antal inlägg: 60

Fast det är inte lika intressant att ta upp i media. Mer sensationellt om det endast var romer

Joviol2013-09-29 17:26
Antal inlägg: 324

Är det inte så att vi vet väldigt lite om vad som egentligen försiggår. O när vi väl får reda på nåt (som detta) så blir vi upprörda, för det upplevs som kränkande (oavsett om vissa anser det vara nödvändigt). Funderar över vad som är grunden till det....frustration, brist på kontroll?

totravel - Ej medlem längre2013-09-29 17:35
Antal inlägg: 4735

All polisiär registrering som sker av ogrundade orsaker, såsom etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk ståndpunkt, bostadsort etc. är helt uppåt väggarna fel. Det är bra att detta fall uppmärksammas. Förhoppningsvis gör det att fler olagliga register kommer fram i ljuset. Må vara hänt, om än med viss tvekan eftersom det missbrukas flitigt, att polisen har våldsmonopol i samhället, men de ska inte ha rätt att registrera människor på lösa och/eller generella grunder.

Tiittii: Har du inget vettigare för dig än att gissa och ordbajsa om varenda ämne i detta forum?

Sote2013-09-29 17:45
Antal inlägg: 3557

Det stämmer inte att det skulle vara kringresande romer i det registret utan det är en hel del svenska romer med i detta register tom små barn och även Romer med annat ursprung men bofasta i Sverige så vad det skulle vara för bra med detta kan jag inte begripa. det är inte heller kopplat till någon form av kriminalitet utan enbart för att dom är just Romer.
Kan tillägga att det finns väldigt många resande i sverige med generellt sett så lever dom helt integrerade i det svenska samhället vilket Romerna inte alltid gör, av både eget val och samhällets påverkan. Calle Jularbo var av resandesläkt, så är också Anna-Lena Brundin tex.

Det är inte helt klarlagt hur släktskapet mellan Romer och dom vi kallar resanderomer ser ut men det anses allmänt som att dom har släktskap bla grundat på språket.

ingson2013-09-29 18:39
Antal inlägg: 4285

Sote
Att just romer i stor utsträckning som du skriver inte assimilerats/integrerats i samhället tycker jag är intressant.

Du skriver att det beror på eget val och samhällets påverkan.

Beträffande samhällets påverkan idag tycker jag kan vara värt att fundera på vari den består

SämstpåBeta2013-09-29 19:07
Antal inlägg: 1760

Samhällets påverkan kan ju vara register som upprättas mellan vi och dom!

LadySol - Ej medlem längre2013-09-29 19:20

Samhällets påverkan kan ju vara att människor under flera århundraden ansett romer mindre värda än andra. Det finns otaliga dokument som visar att folket diskriminerats och behandlats som ett andraklassens folk.

ingson2013-09-29 19:37

Jo, att Sveriges historia beträffande rasbiologi och särbehandling är förfärlig är vi överens om.

Men numera registreras inte inte etnicitet.
Så min fråga är; vem är idag rom eller inte och i så fall varför ?. Och för vem är det intressant?

corlini2013-09-29 19:44
Antal inlägg: 3172

det är antagligen bara intressant för två grupper.

1. romerna själva av någon jäkla anledning, vad ursprunget nu har för betydelse? det är vad man är i morgon som spelar roll resten av livet.

2. polis, eftersom romerna inte är det ärligaste och hederligaste av folk utanför gruppen.

nu blir det protester pga mitt uttalande men tänk nu efter först, kolla på överrepresentationsstates tik osv gällande ficktjuverier, tiggerier, stölder, svarthandel, snatterier, skyddande av brottsling osv och säg mig om många av dessa saker inte rent av uppmuntras av den egna gruppen och är en del av levnadskulturen. finns det någon annan grupp jämförbar?

Linders - Ej medlem längre2013-09-29 19:52
Antal inlägg: 1943

Bättre att vi för register över alla poliser i Skåne, så vi har koll på nynazisterna. Nu är ju inte alla poliser i Skåne nazister, men bättre att vara på den säkra sidan.

ingson2013-09-29 19:57

Vad jag inte förstår corlini angående polisens register över romer är hur man kan veta att det endast är romer man registrerat.

Om man har en person som av någon anledning tvärsäkert kan definieras som rom och sedan ritar upp släktträd på tusentals människor runt denne så borde man väl få med en väldig massa icke romer.
För det är väl inte så att romer endast får barn med romer?
Eller är det så att om man stjäl så kallas man rom?

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-09-29 20:07
Antal inlägg: 1268

corlini: Länk?

Sote2013-09-29 20:13
Antal inlägg: 3557

Romer håller sig förhållandevis strikt inom den egna gruppen när det gäller att gifta sig och skaffa barn. Arrangerade äktenskap är inte alls ovanliga vare sig här i sverige eller i andra länder bland Romer. Traditionerna är oerhört starka och det är inte alls konstigt då dom i princip alltid har varit förföljda och utsatta. Det gör ofta att just traditioner och att man håller allt inom den egna gruppen blir oerhört viktiga för att hålla ihop och överleva i en värld som inte vill ha en. Att dom idag anses behöva integreras i det samhälle dom lever går ju då ofta helt emot deras starka traditioner av att faktiskt hålla sig utanför samhället som nån slags självbevarelsedrift. Det kommer ta rätt lång tid att vända det som samhället i flera hundra år har brutit ned. Men det börjar så sakta vända. Att det då visar sig förekomma register gör inte att Romernas tilltro till myndigheter blir större. Tvärtom.

Bitte - Administratör2013-09-29 20:19
Antal inlägg: 24199

Ett lästips om Romer , Jag läste denna bok i våras och den grep mig nått enormt www.bokus.com/bok/97...er as-resa/

Bitte

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?