Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 941

Forumkategorier

Användare Inlägg  
amper sand - Ej medlem längre2013-12-13 13:07
Antal inlägg: 2879

Jag håller med dig i mycket där; vuxna som inte vågar sätta gränser och vara vuxna fullt ut med ett visst mått av auktoritet, utan som vill vara polare. Och unga som växt upp i andan att alla kan bli allt utan ansträngning, och alla kan jobba med media.

magnusito2013-12-13 13:15
Antal inlägg: 4982

Om vi ska se lite positivt på det hela så kanske vi nu helt enkelt måste genomgå ett slags stålbad och komma tillbaka till en inställning som är mer "basic"

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-13 14:17
Antal inlägg: 4590

Tack för alla inlägg!

Vi verkar vara eniga om att de flesta vuxna idag inte fyller sin roll som vägledare för de unga!

Jag förutspår att denna enighet (som nog finns på många många andra ställen utöver just här) kommer att manifestera sig i ett ändrat beteende hos oss vuxna.

för att klargöra: Jag är inte för disciplin för disciplinens egen skull. Jag tycker inte att vuxna ska få behandla barn hur som helst. Jag tror att många vuxna egentligen vet vad som behövs, via magkänslan. En viktig poäng är att det ska vara för barnens bästa, och med kärlek.

Jag önskar att vi vuxna ska sluta vara ängsliga för att vi skadar barnen om vi blir mer auktoritära. Nyckeln till detta ligger i vår egen självrespekt. Att inte handla när det ser ut som i länken jag postade är förödande för alla parter.

Barn har inte kapaciteten att vara jämlika oss vuxna. Jag tycker att delar av pedagogiken (eller avsaknad av densamma) idag utgår ifrån att barn i grunden vet sitt eget bästa. Stort fel.

kryddeluntan2013-12-13 14:24
Antal inlägg: 12360

"Skolan är ett slagfält för politiska poänger och management idéer " Helt rätt magnusito. Varje skolminister ska pinka in sitt revir, göra om betygssystem, sätta sina tassavtryck. Björklund gapar om skolan, den han känner igen är från 50 talet, men det är hans sanning.

Skolan ska drivas som ett företag, våra barn är kunder och vi förvaltar ett humankapital.
Rektor ska tänka som en VD.

Sist, de små kommunala grånissarna, " här ska det sparas". Det skiljer 10.000 tals kronor mellan kommunerna på elevpengen.

Visst ja" skolan ska fostra eleverna till demokratiska medborgare, men uppfostran står föräldrarna för.

bommarna2013-12-13 15:51
Antal inlägg: 366

Det är självklart att föräldrar ska uppfostra sina barn och lära dem hyfs och hur man uppför sig. Men många vuxna tycker att det är andra som ska göra det, dagis, skolan eller någon annan. Det är dags att föräldrar tar sitt ansvar och inte överlåter det till andra!

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-13 16:38
Antal inlägg: 37631

självklart har föräldrarna ansvar,men skolan har ansvar då barnen är i skolan jag ska inte göra lärarnas jobb,ofta så gör dom inte det jobbet och tar det inte på allvar, har dom regler i skolan och reglerna inte följs av eleverna så ska det bli konsekvenser annars har inte reglera någon funktion och då gör regler mer skada en nytta,om en regel inte följs så kan man bryta mot alla regler,så fungera barn,gör föräldrarna barnens läxor då är det förmodligen något fel på föräldrarna.en regel är inga utekläder i Bamba,en del barn trotsar en del föräldrar trotsar,var på ett föräldramöte där föräldern tyckte att mössa borde dom få ha på Bamba,för barnets självförtroende kan sitta i mössan,då ska inte barnet vara i skolan då ska barnet vara på avd 26 i Gävle och föräldern borde skaffa ackvarie i stället för barn ,en bra regel är inge utekläder i bamba

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-13 16:42

nänänä skolan ska inte drivas som ett företag

Sote2013-12-13 17:47
Antal inlägg: 3557

Ttiittii- trodde du var stockholmare i grunden .....säger man bamba någon annanstans än i Göteborgstrakten?

kryddeluntan2013-12-13 18:01
Antal inlägg: 12360

I Kiruna sa vi bamba och karra :-)

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-13 19:41

i stockholm säger man Bamba, men det är nog olika i olika förorter

jin172013-12-13 19:46
Antal inlägg: 129

Skolan idag är inte i första hand till för att lära sig något, det är längt viktigare att man trivs och har roligt (Sverige låg otroligt bra till vad gäller trivseln i skolan). Givetvis blir då föreläsningar av den typen ts citerar tråkiga och alltså är det fritt fram att störa.
I förlängningen blir man ju också orolig över vad denna tråkighetsbefriade generation ska hitta på för nåt skoj när dom ska ut i arbetslivet.

Tjernobil - Ej medlem längre2013-12-13 19:54
Antal inlägg: 36

För att klargöra: carlmartin är en liten tönt. För några år sen så började han mejla mig för att sen anmäla mig åt Mouche. Du är inte på långa vägar vuxen så lägg ner.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-13 20:12

skolsnusk är tydligen viktigt enligt Tv,dom kan inte öppna fönstren längre på våran skola,utan dom ska göra om ventilationen för ca 8 milijoner kronor,nu tror inte jag att det är frittfram att störa,dom flesta lärare vill nog ha lugn och ro,det går utmärkt att lära barn att ta reda på sin skit på toa,men många föräldrar tycker inte det är viktigt att lära barnen att lämna toan som du vill finna den,det gäller det mesta men allt för många föräldrar har abdikerat,Om en förälder kommer till mig och säger Titti din unge har gjort det här satyget nu,det tycker jag är bra så jag kan tala med ungen om det men jag är tydligen i minoritet.Dom flesta föräldrar blir totalt vansiniga i dag om jag skulle tala om för dom att deras ungar gjort satyg.bara för två veckor sedan så talade jag om för en pappa vad hans barn gjort han skrek som en galning och skulle polisanmäla mig dör förtal.varför skulle någon hitta på att en unge gjort satyg?vet inte hur sådana här föräldrar tänker då dom tror att deras barn är felfria och jag vet inte om dom tror dom är snälla mot barnet eller vad dom nu tänker eller tror.men det är ett intressant fenomen att föräldrar bara tror gott om sina barn,för några ganska många år sedan va 2 pojkar nere och förstörde på min brygga jag tyckte ja hade en skyldighet att informera föräldrarna ena mamman blev vansinig och bara skrek du ljuger.jag gick.en annan granne stog på sin ballkong och filmade samma pojkar när dom sparkade omkull soptunnor och hyssade runt som 2 stollar och gjorde satyg,hon la det på en skiva och gick hem till mamman och stoppade in det i hennes dator,och Mammans svar blev :så titti ljög inte.varför skulle någon hitta på att deras barn gjorde satyg nä jag tror inte det,jag tror det är skadligare för barn att komma undan med hyssen en att konfronteras med det dom gjort

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-14 10:51
Antal inlägg: 4590

tjernobil

Du hade väl sagt något dumt. Jag har ibland svårt att låta bli att påtala sådant. Att jag anmälde dig var nog det mest vuxna att göra. Du hade nog inte lust att blanda in tredje part :)

Minta2013-12-14 10:57
Antal inlägg: 20042

Varför kan man inte utvisa störande elever längre? De har alltid funnits.

iomede2013-12-14 11:17
Antal inlägg: 17

Om en elev beter sig så pass illa i klassrummet att undervisningen störs, kan man "utvisa" eleven. Alla elever har en garanterad undervisningstid, vilket gör att en elev som missat undervisning genom sådan "utvisning" måste få tillfälle att få igen den missade undervisningen.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-14 20:49

Minta,Det stämmer inte störande elever blir ut ur klassrummet.jin17 jag tycker det du skriver inte stämmer ingen har sagt att det ska vara roligt i skolan hela tiden men görs lektioner roliga och intressanta så nås målen fortare

wildman2013-12-14 21:30
Antal inlägg: 3860

Rent generellt så andas den här tråden en "det var bättre förr" anda. Jag tror inte alls att det är så illa rent generellt sett. Allt går alltid att förbättra, men många som gnäller vill återgå till forna tider där man inte uppmuntrar barn att ifrågasätta saker och ting. För det är naturligtvis en motsättning i att lära folk ifrågasätta och samtidigt alltid "lyda". Och de föräldrar jag känner är på intet sätt så flata som antyds att "alla" är. Tiderna förändras. Lär er att möta ungdomar och barn på ett nytt vis istället.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-14 22:30

det var bättre för 10 år sedan,tror inte någon vill ha barn som inte ifrågasätter det skulle vara en katastrof om inte barn ifrågasatte saker och ting,wildman du skriver lär er att möta barn och ungdomar på ett nytt vis vad menar du?

Måns_E2013-12-14 23:43
Antal inlägg: 12028

Skolans problem tror jag mer har med ledning och dåligt strategiska val, än med bristande disciplin att göra.

Självklart så får man problem med att lärare inte kan upprätthålla disciplinen när nästan ingen vill bli lärare och intagningskraven är skrämmande låga. Så länge lärarutbildningen är något man läser på för att man inte kommer in någon annanstans så kommer vi självklart också ha alla möjliga problem i klassrummen.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?