Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 18 961 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kryddeluntan | 2013-12-15 13:18 | |
![]() | Håller med föregående talare. Jag tycker det är intressant med historian bakom våra traditioner och att det kommer nya saker. | |
| Yo-la-tengo - Ej medlem längre | 2013-12-15 18:18 | |
![]() | menade såklart "kom inte att tro att nåt gott..." | |
| Bitte - Administratör | 2013-12-15 18:51 | |
![]() | Traditioner förändras ju även de med tiden vi behöver bara ta en sådan sak som julklappen Bitte | |
| jellyflower | 2013-12-15 19:23 | |
![]() | Jag håller verkligen med itte, som f ö är mycket traditionellt julfin i sin luva. Traditioner förändras och det är bra. Vi har inte längre enorma julkalas där varenda del på grisen omvandlats till någon form av mer eller mindre aptitlig julrätt - och glada är vi väl för det, och inte känner vi väl oss särskilt hotade i vår svenskhet för att vi ej lägre undfägnas med geleade grisfötter och broskiga syltor. En väldigt trist nygammal jultradition är den klassiska julkorgen till fattighuset., fast nu kallas det visst matkasse till fattiga barnfamiljer. Allt var inte bättre förr. Men i fråga om sociala reformer tycks vi alldeles särskilt angelägna om att försöka vrida klockan tillbaka. | |
| jellyflower | 2013-12-15 19:23 | |
![]() | Bitte skulle det stå ovan, inte itte. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-15 19:53 | |
![]() | Sote vad firar du på Julafton? att commersen är över eller är det något hedniskt du firar ? | |
| Sote | 2013-12-15 22:58 | |
![]() | Ttiittii- du kan bara inte vara så korkad att du måste fråga. Du vet mycket väl att det stora flertalet firar själva traditionen med julen , inte någons födelse eller något annat. Tom många muslimer har både julgran och julklappar ( såvida dom inte är rättroende förstås) och firar det för att det är en svensk högtid som hör till landets traditioner. Det är sorgligt att du som kristen vet så otroligt lite om din egen religionshistoria och hur den är kopplad till folkliga traditioner. Det finns massor att läsa både på nätet och böcker så du borde verkligen försöka ta tag i det så du kan delta i såna här diskussioner och faktiskt tillföra något vettigt och inte bara samma gamla tugg hela tiden. | |
| xDiamondx - Ej medlem längre | 2013-12-22 20:19 | |
![]() | De flesta som firar jul tänker nog inte såå mkt. på jesus! De mesta i tanken verkar ju vara..julgran..julklappar .. tända ljus och julbord.. Och traditionerna har hela tiden förändras från tidernas begynnelse..och fortsätter så göra också.. Och inget fel i detta! Alla firar eller inte! Och väljer sitt sätt för olika högtider om man nu anser att det är en högtid vill säga? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-22 22:50 | |
![]() | känner inte en enda muslim som firar jul, har julklappar eller gran,eftersom dom jag umgås med firar Jesus födelse och inget annat,är i kyrkan varje Julafton tillsammans med några milijoner till värden över och alla firar vi Jesus födelse | |
| Sote | 2013-12-22 23:32 | |
![]() | Men Ttiittii- eftersom ditt umgänge och din bekantskapskrets begränsas till just kristna så vet du ju liksom inte så mycket mer heller. Jag har träffat många muslimer som har både julgran och julklappar och vars barn inte har några andra restiktioner vad gäller jultraditioner än att dom inte får äta fläsk. Det är faktiskt vanligare än du tror att dom firar jul och inte på något sätt kopplar dett till nåt religiöst utan ser det enbart som en svensk tradition som ör trevlig. Ungefär som ett stort antal helt vanliga svenssons som inte heller på något sätt ser julen som en religiös högtid utan bara en tradition. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-12-23 05:20 | |
![]() | Sote: "Dom allra flesta av våra traditioner just kring jul har faktiskt sitt ursprung i förkristna företeelser. Det var när svenskarna skulle kristnas som överheten insåg rätt snabbt att om dom inte skulle blitvugna att ha ihjäl flertalet av dom som inte vilke ha den nya religionen så var det bättre att införlivadom redan invanda sedvänjorna i det nya. Alltså såg man till att det passade in i det nya ochgjorde det till kristna traditioner. Dom lyckades med julen men inte med midsommar som dom förgäves försökte göra om till ett firande av johannes döparens födelse. Det lyckades aldrig utan folk fortsatte att fira på gammalt hedniskt vis trots att vissa förbud infördes." Jag vill också gärna tro att det va så där det gick till, men jag har lite svårt att tänka mig att just lilla Sverige fick bestämma Jesus födelsedag. Det är ju trots allt så att hela världen firar jesus födelsedag på samma gång. Kul om lilla sverige skulle haft det inflytandet men det låter inte så troligt. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-12-23 05:23 | |
![]() | (och ingen behöver påpeka för mig att Sverige inte ens fanns då utan var flera olika små riken, det var bara enklare att formulera sig då.) | |
| Sote | 2013-12-23 10:03 | |
![]() | Gr3en- jag vet att jag uttryckte mig lite fel just där. Självklart var det inte pga av just våra hedniska traditioner som detta bestämdes det gjordes ju redan långt tidigare när hela kristendomens riktlinjer drogs upp bla vid kyrkomötet i Nicaea år 325. Man tog tex med jungfrufödseln som redan fanns med i den romerska mytololgin och man tror bla att jesusfödelse las vid den här tiden då firandet av vintersolståndet var en utbredd företeelse och på så sätt kunde folk känna igen sig i den nya religionen och lättare ta till sig den. Sen att det passade för även andra folkslag var ju inte i vägen alls. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-23 10:08 | |
![]() | tror inte vi har några svenska tradisioner sen begynnelsen,ska vara ärtsoppa då | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-23 10:11 | |
![]() | eftersom ingen gillar lakrits här har jag alltid varje jul ätit upp en lakrits ur Twistpåsarna dom andra har jag slängt det ända julgodis jag äter på Julafton, fast det finns massor med godis det har blivit en tradision men nu undrar jag hur många år ska det gå innan det blir tradision ? | |
| Sote | 2013-12-23 18:20 | |
![]() | Nä ärtsoppan går bara tillbaka till 1200 talet. Skinkan däremot har rötterna i förkristen tid. Finns en hel del annat också men som sagt Ttiittii- om du vill ta in annat än det kristna och faktiskt lära dig ett och annat så finns ju google mitt framför näsan på dig. Du skulle vara mycket lättare att diskutera med om du hade lite mer fakta med dig in i trådarna och inte bara massa löst ryckta ideer utan någon som helst grund. | |
| Kuralo | 2013-12-28 08:53 | |
![]() | Undrar om man ska googla på själva grundfrågan till trådens uppkomst. Vad ÄR tradition? Har den med vår etnicitet stt göra eller är det bara en socialt nedärvt beteende .... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-28 09:23 | |
![]() | nej det är ingen ide sote bestämmer vad som är tradision och inte | |
| Salka1 | 2013-12-28 09:24 | |
![]() | Ang julmaten så kan jag rekommendera "historieätarna", SvT, som åt julmat från olika epoker i Sverige. Julskinkan är inte särskilt gammal. Dessutom fick man veta lite om hur och varför traditioner förändras. Skulle tro att traditioner är dels socialt dels praktiskt. Man var ju tvungen att äta upp grisen innan den härsknade. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-28 09:44 | |
![]() | fattar inte varför det är så viktigt med tradisioner dom har ingen funkton | |