Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2013-12-21 11:37 | |
![]() | Jisses... | |
| Sote | 2013-12-21 13:31 | |
![]() | Ttiittii-Jag har oanade resurser när det gäller att få plats med julmaten. Jag är vältränad när det gäller detta. Lite av en julbordsveteran faktiskt. Grönkålen gör jag så här: Man tar bort stjälkarna, sköljer och kokar den i vatten med antingen hönsbuljong eller för din del då nån fin grönsaksbuljong. Helst ska det ju kokas i vattnet som man kokade skinkan i om man ska hålla sig till originalet. Man kokar det i ca tio min eller tills den känns mjuk och mörk i färgen. Sedan häller man av vattnet och låter rinna nån timme. När den svalnat ska man försöka pressa ut så mycket vatten som möjligt. Det blir jättelite kvar. Jag köper ett par kilo kål och det blir en bytta färdig kål av det hela. Efter det hackar man kålen och steker den i smör, den får gärna bli lite bränd, och saltar och vitpepprar. Därefter har man på grädde och smakar av det hela med ev. mer salt och det viktigaste av allt, sirap eller tex rå eller farinsocker. Det ska vara en ganska fast konsistent och får absolut inte se ut som stuvad spenat. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-21 13:40 | |
![]() | jag har förstått att det är något fel på mig när det gäller mat,jag får ner 1 köttbulle,1 prinskorv,2 ägghalvor julmust sen är jag spymätt när det bli efterätt,så orkar jag ingen det är fullt,ska göra grönkålen iaf tror den uppskattas av en del | |
| diffdiff | 2013-12-21 13:58 | |
![]() | Finsk juvlig morotslåda är ett måste. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-21 14:03 | |
![]() | gör en Julpaj,med digestivebotten vispar äggula florsocker och hallon,skummar äggvita och blandar i garnerar med blåbär,den gör jag varje år sen forntiden och den går åt | |
| kryddeluntan | 2013-12-21 14:07 | |
![]() | Kålrotslådan är också ett måste | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-21 14:10 | |
![]() | Denna jul kommer bli svår. jag har ju lagt av med fläskkött.... å jag älskar egentligen smaken av julskinka. I vanliga fall brukar jag frossa i de. | |
| kryddeluntan | 2013-12-21 14:14 | |
![]() | Ttiittii, har du några mått på pajen, gräddas? Låter väldigt gott, så jag tänker prova den :-) | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2013-12-21 14:49 | |
![]() | Sill, skinka, ägghalvor, janssons, pepparlax och julöl, sen är jag nöjd. Och massor med skumtomtar att käka på efter middagen. | |
| Bettapetter | 2013-12-21 15:27 | |
![]() | Glögg och sedan SOS Smör Ost o Sill o en nubbe därtill. Julmust, Öl, Potatis, JANSSON, Skinka m Skånsk Senap, Köttbullar, Prinskorv, Rödbetssallad, Ägghalvor m räkor. Gravad Lax m Hovmästarsås Ingen har nämnt Dopp-i-Gryta !? Detta blir min första Jul så länge jag kan minnas utan det förresten. De va ju inte så gott, mest tradition. Ingen efterrätt men kaffe, bullar o pepparkakor samt Tomten(jag) till Kalle Anka Efter Karl Bertil Jonsson blir det Risgrynsgröt, Sedan tjänstgör frugan frivilligt i Midnattsmässan i Ryd, Linköping och själv avnjuter jag en-två Famous Grouse. Kul och sällsynt med en tråd som ingen sabbat förresten. GOD JUL | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-21 15:39 | |
![]() | 15 digestive kex 100 g smör Fyllning 1/2 Liter Hallon 2 äggulor 3/4 Florsocker 3 dl vispgrädde 1 äggvita Garnering blåbär och vispgrädde Stöt kexen fint i en mortel häll det i en pajform smält smöret och häll i det mojsa hop till en smuldeg och klä formen in i kylen 20 min,Kör hallonen i matberedare ,rör florsocker och äggulor poröst i en annan skål,och blanda ner i hallon moset,vispa grädden,och vispa äggvitan till skum i en annan skål,rör ner äggvitan i vispgrädden,blanda vispgrädde hallonmos ochäggviteskummet,och ha ner i pajskalet.låt stå i frysen i två timmar,garnera med blåbär och vispgrädds rosor,går bra att göra långt i förväg | |
| kryddeluntan | 2013-12-21 16:05 | |
![]() | Tack ttiittii:-) | |
| gunfalk | 2013-12-21 17:24 | |
![]() | Förstår inte vad all denna mat skall vara bra för. Skänk tre fjärdedelar till bättre behövande, tex hemlösa, härbärgen och liknande. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-21 17:26 | |
![]() | jag brukar jobba varje Jul med hemlösa och dom som har det mindre bra,men inte i år | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-21 19:40 | |
![]() | ost också flera sorter boxholms gräddost,ingen juledamer ingen äter den ändå | |
| Maradona1986 | 2013-12-21 19:44 | |
![]() | Alldeles för mycket mat som vanligt. De rätter som är viktiga för min del är julskinkan, löksill, inlagd strömming, janssons frestelse och delikatesskroppkakor. Men risken är väl att man även kommer att stoppa i sig annat, som prinskorv, som är en av de mest meningslösa rätterna på julbordet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-22 09:20 | |
![]() | ska göra kola i dag i micron,citronkola ingefärskola,chakladkola .gräddkola | |
| Daggdroppe | 2013-12-22 09:32 | |
![]() | Janssons frelle, skinka, sillisar, vörtbröd, julmust. | |
| jellyflower | 2013-12-22 19:09 | |
![]() | Jag o min ena kanin ska dela en nötpåse. Eller kanske inte riktigt dela, han får bara några för han är liten och kaniner ska inte ha mkt nötter. Jag ska även ha julmust hoppas jag. | |
| Vilja123 | 2013-12-23 01:53 | |
![]() | Blir alltid för mycket mat. Man kan ju bara äta sig mätt! Tack för lite nya tips! Finsk morotslåda o kålrotslåda saknar jag. Mamma gör den godaste men bor för långt borta för att få njuta av den :( | |