Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 961

Forumkategorier

Användare Inlägg  
seifen2014-01-10 11:13
Antal inlägg: 12

Varför ska en ickerökare som mår dåligt av röklukt inte kunna få sitta och njuta på sin balkong utan att behöva andas in den lukten? Förstår att du känner sig begränsad som rökare med en sådan regel. Men varför ska någon annan lida för att du ska göra som du vill?

Tycker det är en bra regel!

seifen2014-01-10 11:13
Antal inlägg: 12

dig*

125478 - Ej medlem längre2014-01-10 11:23
Antal inlägg: 8332

Det lär inte hålla juridiskt i det aktuella fallet, eftersom det bara skulle gälla de nya hyresgästerna.

www.svt.se/nyheter/r...la genheten

Men för bostäder med nya hyresgäster är det helt okej, då man kan välja att bosätta sig där - eller inte.

jellyflower2014-01-10 11:38
Antal inlägg: 1108

Döda djur på balkonger måtte vara en sanitär olägenhet och då finns det ju lagar som kan tillämpas. Döda djur i kylskåp betraktas däremot inte som sanitär olägenhet. Det spelar ingen roll vilket etniskt ursprung ägaren av de döda djuren har, det är förvaringen som utgör problemet.

Men visst, det är även förbjudet att slänga ut sopor från balkonger och det görs i vissa flerfamiljsbostäder ändå. Jag ska döda dig, din familj och alla som du känner är ett vanligt argument i sammanhanget.

125478 - Ej medlem längre2014-01-10 11:38

med _bara_ nya hyresgäster...

Gautama2014-01-10 12:29
Antal inlägg: 6854

Jag som ickerökare vill kunna sitta på min balkong och slippa rök. Jag vill också slippa parfymdoft, matos, gapiga grannar, barnskrik, avgaser osv.
Kanske bör jag då bo i en hydda långt ute i urskogen.
Man får helt enkelt visa hänsyn åt alla håll!!

vigren2014-01-10 12:59
Antal inlägg: 1146

Rätt! Man behöver inte vara överkänslig mot rök bara för att vilja ha rökfritt i sitt eget hem!
Förstår om hyresvärdar vill ha rökfritt i sina lägenheter för det kostar otroligt mkt att sanera när en rökare flyttar.
Det är väl inte konstigare att man kan hyra i rökförbjudna områden än att få hyra i typ 55+-områden?

Sote2014-01-10 13:02
Antal inlägg: 3557

Vissa saker får man leva med om man bor i flerfamiljshus men rökning är inte något som är svårt att ta bort helt. Det gick alldeles utmärkt på resturanger och andra offentliga lokaler och då borde det gå även i bostäder. Om det dessutom gäller enstaka fastigheter och inte ett totalförbud då förstår inte jag vad problemet är. Dom som absolut vill utöva sin fria rätt att röka både inomhus och på balkong behöver ju då inte bosätte sig just där. Då slipper ju alla allt tjafs dessutom.

Mollee2 - Ej medlem längre2014-01-10 13:07
Antal inlägg: 6950

Jag tycker det är rätt!

Själv kan jag inte vädra vissa sommardagar då röken från grannens balkong åker in genom mitt enda fönster. Jobbigt för mig som har astma och är allergisk

anickanick2014-01-10 15:25
Antal inlägg: 64

det finns även de som inte klarar av grannens blommor och blad men de nämns inte,,,

le-lou2014-01-10 15:28
Antal inlägg: 17500

Fel.
Röker inte själv men det är en principsak för mig.

med2014-01-10 15:49
Antal inlägg: 1164

Fel

125478 - Ej medlem längre2014-01-10 16:38

Om det gäller nybyggda hus där man från början går ut med att det är rökfritt, är ni emot det också?

Gloria562014-01-10 17:20
Antal inlägg: 437

Under oss bor en familj med en mamma som storröker inne. Sonen är 7 år och har hela sitt liv levt som passiv rökare.
Mannen röker inte. Hur i helvete kan han tillåta att mamman röker inne!
Jag undrar - kan man anmäla mamman för tex. barnmisshandel?
Stanken känns i trappan när dom öppnar sin dörr.

125478 - Ej medlem längre2014-01-10 17:32

De flesta som är uppväxta under 60-70talet vars förälder rökte, fick finna sig i att det bolmades friskt både inomhus och i bilen. Då var det inget konstigt alls.

Men idag är medvetenheten kring skadorna med rökning och passiv dito så mycket större. Idag reagerar man och det är bra. Undrar om det inte finns lagstadgat om att inte utsätta barn för passiv rökning?
Det är ju så reglerat annars, så varför skulle inte barnen skyddas hemma?
Jag hoppas att det inte är tillåtet att utsätta sina barn för det i alla fall.

Jss2014-01-10 17:44
Antal inlägg: 70

RÄTT!

draga2014-01-10 18:19
Antal inlägg: 22

Är rökare själv men röker varken på balkongen eller i lägenheten. Vi går ut på gården istället. Tycker att det borde finnas valmöjlighet. Välja om man vill hyra lägenhet i ett rökfritt hus eller inre. Tror inte på total förbud.

crille802014-01-10 22:52
Antal inlägg: 18

Som vanligt har du fel igen Tittiiiiiiitttii! Läs på! Det är betydligt fler än så men det hör inte hit! Ska man sätta förbud mot vissa saker bara å inte mot andra? Obehag skapas av många saker för omgivningen. Ömsesidig respekt handlar det om. Om jag rökte å bodde i lägenhet skulle jag aldrig röka på balkongen om min granne bett mig snällt att inte göra det när han/hon vädrade kläder, öppet fönster mm. Men så går det nog inte till...

Mojäng2014-01-10 23:04
Antal inlägg: 115

Det är väl klart att det finns många beteenden som kan störa, särskilt i ett flerfamiljshus. Vissa av dem är ju också mycket riktigt förbjudna: låta högt, särskilt sent, grilla på balkong osv. Och idag tror jag att de flesta räknar in rökning i de här riktigt stora störningarna. Trots allt är det få svenskar relativt sett som röker; de flesta av oss vill inte vara i närheten av cigarettrök.

Vi får väl se vad som händer, kanske överklagar någon hyresgäst och så får vi ett prejudicerande rättsfall. Eller är det här okej redan i dag? Jag vet inte. Men jag vet att det förmodligen kommer att råda ett totalförbud mot rökning på offentliga platser och i bostadshus inom mycket få år. Allt annat vore orimligt.

Till sist skulle jag gärna vilja be dig som skrev om "invandrare" som "torkade djur" på sin balkong att du förklarar varför du uttalat dig i allmänna ordalag. Du får det att låta som om invandrade svenskar i gemen ägnar sig åt märkliga beteenden.

ttiittii - Ej medlem längre2014-01-10 23:43
Antal inlägg: 37631

crille80,nä jag goolade på det för att vara säker så 350000 är det som dör varje år av passiv rökning,så du får läsa på bättre

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?