Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tjattefackap2014-01-12 01:27
Antal inlägg: 832

TS: Har du verkligen risigt flyt i precis allting då?
Otur i fia med knuff, dåliga polare, alltid ståplats på bussen osv?
Eller lägger du bara för mycket fokus på saker som går åt helvete utan att glädjas åt det som faktiskt går din väg?

Yo-la-tengo - Ej medlem längre2014-01-12 10:31
Antal inlägg: 76

Anser mig ha mer otur än tur. Inom loppet av 1,5 år insjuknar båda föräldrarna i cancer och jag får besked om att inte kunna bli pappa. Trots att det inte förekommit inom släkten bakåt i tiden något av detta.

Men kanske jämnar det ut sig över tid som nån sa..men hur ska det te sig?!!

Bitte - Administratör2014-01-12 10:39
Antal inlägg: 24199

Måste få citera Ingemar Stenmark "Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag". , Tycker den är lite bra fast den passar ju bara där man just behöver träna för att ha"tur"

Sedan när det gäller spel och lotter så tror jag nog att det är bara slumpen som avgör och att man kan uppleva att man har tur eller otur.

Bitte

Yo-la-tengo - Ej medlem längre2014-01-12 10:47
Antal inlägg: 76

Troligen har jag tränat för dåligt ;)

kajix2014-01-12 11:26
Antal inlägg: 7767

Jag tror inte att vi har några bra definitioner på tur och slump.

Contur2014-01-12 13:38
Antal inlägg: 69

Klart man kan ha otur, men det där går i perioder tycker jag. Och så kan man ju faktiskt påverka "turen" också.

Just nu till exempel har jag tappat cirka tusen i rank, jag får liksom bara nnn,ttt,ddd,í,ssss - och så z på slutet. Å andra sidan hade jag kunnat vara tuffare och bara släppt in de som har minst lika mycket som jag i rank. Tur eller otur - förr eller senare vänder det :)

Contur2014-01-12 13:38
Antal inlägg: 69

Fel, ser jag nu: jag har tappat 1 500 i rank. lol!!!!

Björn K-hamn2014-01-14 22:28
Antal inlägg: 1135

Väldigt mycket reklam för Lotto, Postkodlotteriet etc. Är det för att det är januari eller är det alltid så?

Min känsla av lotterier är att man alltid har "otur" i längden, annars skulle de inte anordnas.

Är det någon här som egentligen vinner något (netto över tiden) på dylikt (förutom ttiittii då)?

Gloria562014-01-14 23:33
Antal inlägg: 437

Har otur i spel men tur i kärlek och det är ju viktigare.

Anna Ellie - Ej medlem längre2014-01-15 00:05
Antal inlägg: 494

Det har jag också funderat kring...
En del verkar glidahela livet på en räkmacka och allt faller på plats för dem medan det är betydligt svårare för andra.
Jag ser mig själv som någon medel där... Drabbas av både med och motgångar.

Matthias M2014-01-15 10:46
Antal inlägg: 564

För min del så har jag otur med precis allt å inget går nånsin min väg. Man börjar ju undra vad man har gjort för att förtjäna det när man ser folk som får allt å själv får man aldrig nått. Men det gör ju åxå att man lättare kan glädjas för saker å inte tar vissa saker för givet

LadySol - Ej medlem längre2014-01-15 10:47
Antal inlägg: 33199

Var inte semestern bra?

Matthias M2014-01-15 11:01
Antal inlägg: 564

Menar du min semester ladysol? För visst själva semestern var bra men vädret var inte direkt på vår sida för det var en del regniga dagar å en del molniga dagar :( det var inte så många dagar som det var soligt å fint. Men temperaturen var ok :)

temperance2014-01-15 18:42
Antal inlägg: 2314

Äh, bitterhet kallas det. Och selektivitet. Man ser vad man vill se för att bekräfta det som är bekvämast att tro.

temperance2014-01-15 18:45
Antal inlägg: 2314

Sen kan tråkiga saker förstås drabba vissa i större utsträckning än andra, det är slump och olycka, men otur är ett bingoord.

jellyflower2014-01-15 19:11
Antal inlägg: 1108

Maradona, att inte tro på tur är som att inte tro på slumpen. Klart att tur finns. Vi är alla resultatet av tur (så vida man inte är religiös och tror att Gud skapat oss till sin avbild osv). Tur har ingenting med astrologi eller spådomar att göra, tur är helt enkelt slump. Otur är också slump.

Slump existerar avgjort, tur och otur är tolkningar av slumpens verkningar. TS har haft en hel del tur bara genom att vara bosatt i ett land som t ex inte drabbas av stora naturkatastrofer med svält och inbördeskrig som följd. I jämförelse med den magnifika tursamheten är lite betapetförluster inte mycket att orda om.

Att tittiii har haft mycket tur - ja, det tror jag beredvilligt. Det är den enda tänkbara förklaringen till väldigt mycket.

jellyflower2014-01-15 19:16
Antal inlägg: 1108

Den mänskliga hjärnan är också rätt mycket bättre på att detektera otursamheter i vardagen. Det är för att tursamhet inte ger upphov till problem. Det är därför lätt att tro att man är mycket otursdrabbad, man kan faktiskt ganska lätt att göra det till en livsstil, falla in i offerrollen och därmed avsäga sig inflytande över sitt liv. Då är depressionen där.

Och sen får man gå i KBT i 100 år och försöka få bukt med det =/

Anna Linnea2014-01-15 19:30
Antal inlägg: 86

När jag läser Yo-la tengos berättelse, så har han definitivt otur i livet och mycket som hänt på kort tid. Att inte kunna bli pappa och dessutom närstående som drabbas av allvarliga sjukdomar. Vad är det om inte otur? Det är knappast ngt som han kan påverka med positiv inställning eller jobba hårt i livet för att undvika. Det är sådant som bara händer och man kan inte göra ngt åt det. Det enda som man i sådana situationer kan påverka är hur man hanterar situationen. Men även där har vi olika tur och otur. Vissa är bättre rustade och klarar av svårigheter lättare än andra.

Anna Linnea2014-01-15 19:36

Anna Ellie visst har du rätt i att livet flyter på bättre ibland och sämre i andra perioder. Men helt klart finns det vissa människor som har hittat "gräddfilen". Den som vi andra så febrilt letar efter men inte hittar.

Anna Linnea2014-01-15 19:36

Anna Ellie visst har du rätt i att livet flyter på bättre ibland och sämre i andra perioder. Men helt klart finns det vissa människor som har hittat "gräddfilen". Den som vi andra så febrilt letar efter men inte hittar.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?