Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 187

Forumkategorier

Användare Inlägg  
amper sand - Ej medlem längre2014-01-17 12:15
Antal inlägg: 2879

Haha, yeah right.

Bitte - Administratör2014-01-17 12:20
Antal inlägg: 24199

Kraftigt ökade inkomstskillnaderna mellan könen. Löneskillnaden mellan kvinnor och män ligger idag på 14 procent, en marginell minskning sedan 2006. Samtidigt visar ny statistik från Riksdagens utredningstjänst att skillnaderna i inkomst har ökat kraftigt.

År 2006 tjänade kvinnor i genomsnitt 44 600 kronor mindre än män. Efter att det femte jobbskatteavdraget har genomförts kommer kvinnor i snitt att tjäna 63 900 kronor/år mindre än män. Det innebär en ökning av inkomstgapet med 43 procent under under de senaste . Bland heltidsarbetande ökar klyftan ännu mer, med hela 62 procent.

Jag är en fullkomligt hel feminist och jag är feminist därför att det fortfarande är samma rättigheter och möjligheter för kvinnor i samhället , och att säga att lågbetalda kvinnor i vården skulle ha valt andra jobb , vem ska då vårda.

Bitte

Gnillot - Spelvärd/Forumvärd2014-01-17 12:20
Antal inlägg: 350

pabster1, så du hejar på tiitii för att hon förespråkar det sätt att leva som du tycker är fel? kan uppriktigt säga att jag inte förstår!

pabster12014-01-17 20:08
Antal inlägg: 707

Jag är rätt säker på att titti tar ansvar för barn och familj därmed fördelar den TOTALA MÄNGDEN arbete mer jämställt med sin man.

nyckelpigan_2014-01-17 20:32
Antal inlägg: 543

Nu kanske inte tråden skulle handla om titti.....

Tycker det behövs en debatt om jämställdhet ur både mäns och kvinnors perspektiv. Tänker på alla krav som mina tonåringar har och de måste "duga". Också många som jag ser omkring mig som mår dåligt både män och kvinnor. Vad är det för samhälle vi egentligen skapat?

En rejäl debatt känner jag skulle vara på sin plats. För det är väl så att vi alla ska må bra?

ttiittii - Ej medlem längre2014-01-17 21:20
Antal inlägg: 37631

håller med pabster1 i allt,ni får natuligtvis tycka vad ni vill om feminister,presis som jag,jag har aldrig tänkt mig livet som jämnstält,jag skulle vara ointreserad av en man som tvättade och böt blöjor,tyvärr börjar många trådar handla om mig,för jag är så annorlunda,jag vill inte ha ett liv som är ett företag med varannan gång prinsipen i allt

ttiittii - Ej medlem längre2014-01-17 21:21

kvinnor kan vara dåligare på att förhandla om sin lön

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2014-01-17 23:58
Antal inlägg: 867

Min fru jobbar 78% och jag 100% på jobbet. Hon vill inte jobba mer. Klart hon har lägre lön...

ttiittii - Ej medlem längre2014-01-18 07:15

Bitte,vilka rättigheter och möjligheter har män som inte kvinnor har?

Sote2014-01-18 10:17
Antal inlägg: 3557

Vännäs- fast det är ju inte det som är grejen, man ska ju ha samma grundlön för lika arbete för det. Sen tjänar man ju mindre om man jobbar deltid. Problemet är väl att i barnfamiljer så blir det oftast kvinnan som arbetar deltid och tar vab och sånt då kvinnor oftast har en lägre grundlön än män. Man förlorar mindre i totalinkomst i familjen då. Jag tjänade säkert femtontusen mindre än min sambo när barnen bar små så det var inte att tänka på att han skulle ta vab eller föräldraledigt. Det hade vi aldrig klarat ekonomiskt. Men mina vänner som båda tjänade lika bra hade inga problem att dela på allt sånt. Det märktes ingen skillnad i ekonomin oavsett vem som var hemma med barnen.

nyckelpigan_2014-01-18 10:39
Antal inlägg: 543

Fakta är att männen har makten gällande lagstiftning & beslutande - verkställande, högsta tjänsterna i både privat och offentlig sektor, tjänar mer pengar.

Generellt inte bara i Sverige utan i världen.

Eller hur?

kryddeluntan2014-01-18 11:06
Antal inlägg: 12360

Tyvärr stämmer det nyckelpigan. Lika lön för lika arbete borde inte vara så svårt att åstadkomma.

För några år sedan skulle man göra en värdering av yrket sjuksköterska och sjukhustekniker. Alla var rörande överens om att bägge behövs, men det är inte svårt att räkna ut vem som fick högre lön.

magnusito2014-01-18 11:31
Antal inlägg: 4982

feminismen har inte gått för långt, den har ju knappt kommit framåt. Det finns massor att göra.
Jag tycker inte man ska häckla de människor som har svårigheter med att hitta sin könsidentitet. Vi ska öppna för dessa personer istället, därav kan hen vara en lösning. Varför blir så många han och hon hotade av det?

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2014-01-18 12:53

För att antingen är man en man eller en kvinna. Finns liksom inget tredje kön...I huvudet kan du tro att du är nått annat.Du får vara man med kvinnliga drag och tankar eller en kvinna med manliga drag och tankar.

blåhund - Ej medlem längre2014-01-18 12:59
Antal inlägg: 469

Pabster:"
Jag känner en bunt feminister de är tragiska med sina ständigt misslyckade förhållanden barn med olika män trassliga familjer osv Jag har själv korkat nog spenderat ett par år med en aktiv feminist. "

Jag känner en hel bunt feminister som är lyckliga med sina familjer,har barn med en eller flera män ,som är snygga,självständiga och underbara personer.Jag är smart nog själv feminist.

En del män är livrädda för kvinnor som kallar sig feminister.Kanske känner ni er hotade? Kanske anser ni att allt feminister har åstadkommit som rösträtt,föräldrarförsäkr ing,dagis,arvsrätt,utbild ningsrätt,fri abort,mm mm är något dåligt,som ni inte vill att era fruar,döttrar ska kunna ta del av? Varför är ni så rädda för ett jämställt samhälle? Varför är inte fler män feminister? Är inte det som gynnar kvinnor,(och därmed också män) värt att kämpa för? Man blir så TRÖTT på fördomar om feminister.Okunskap,rädsl a,...egentligen, är man för mänskliga rättigheter o alla människors lika värde, är man feminist.Lika värde.Lika lön.Jämställdhet. Varför är det så svårt för vissa att förstå?

Sote2014-01-18 13:04

Vännäs- fel. Det finns både människor och djur som är tvåkönade antingen rent fysiskt eller hormonellt och som har dubbla könskromosomer. Det är inget som sitter i huvudet utan är i allra högsta grad alldeles verkligt. Ingenting som man själv kan påverka alltså och har inte med sexualiteten att göra.

Sote2014-01-18 13:08

Blåhund- för att det känns hotande för vissa och andra är helt enkelt för korkade för att förstå att sambandet mellan dagens situation för kvinnor och saker som tex fri abort, rösträtt osv är att det är tack vare kvinnors och en del mäns kamp som vi är där vi är. Men det är långt kvar.

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2014-01-18 13:19

Sote Att det finns djur som är tvåkönade är rätt, men inte människor? Könet sitter mellan benen och det finns två, könsidentiten sitter mellan öronen....
Tydligen föds det ca 5 flickor per år med förstorad clitoris. Brist på nån enzym...

Minta2014-01-18 13:23
Antal inlägg: 20042

Det föds människor där inte ens läkarna kan fastställa vad det är för kön. Tidigare opererade man till det kön som övervägde, men nu väntar man för att se vilket kön barnet mentalt verkar tillhöra.

Minta2014-01-18 13:25
Antal inlägg: 20042

Sedan är det väl det mentala könet som är viktigt, annars hade ju människor gjort könsbytesoperationer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?