Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
125478 - Ej medlem längre2015-06-23 16:09
Antal inlägg: 8332

Här kan väl de som är intresserade av att diskutera detta fortsätta...

susila2015-06-23 16:31
Antal inlägg: 459

Igår i Helsingborg träffade jag på en kvinna, prydligt klädd och vänligt leende, som samlade in pengar till ett internationellt nätverk för döva. Hon ville ha pengar och personuppgifter. Detta är en känd form av bedrägeri som är vanlig utomlands sommartid. Vill bara varna alla här, detta är inte insamlingar till döva.

topcats502015-06-23 17:12
Antal inlägg: 3065

Jag blivit antastad på Ö o B av en tiggare inne i butik. Blev förföljd där inne i butiken. Hon tog i min väska o ville jag skulle köpa snacks. Jag blev så förbannad så jag nita henne m min handväska. Då skrek hon snåljåp e mej. Jag sa t i kassan vad jag blivit utsatt för. Fick t svar: vi kan inget göra. Jag gick därifrån o lämnade mina varor kvar. Går inte tillbaka.

AnnaHanna12015-06-23 17:41
Antal inlägg: 96

Det är jobbigt med mänskligt lidande när det kommer för nära...

125478 - Ej medlem längre2015-06-23 17:58

@AnnaHanna1
Jag antar att du ironiserar över negativa upplevelser av tiggeri?

Det är ändå viss skillnad mellan att sitta och skramla med en mugg och att förfölja personer i affärer och restauranger.

Eller är det okej att gå in och stoppa en mugg under näsan på folk som sitter och äter på donken t.ex.? Det är det inte tycker jag.

dinodog2015-06-23 19:15
Antal inlägg: 4973

Nog är det märkligt att vi som bor här i Sverige, inte får lov att sjunga/spela något instrument på allmän plats, utan tillstånd. Ett tillstånd som kostar pengar. Vissa gatumusikanter är riktigt usla medans andra är riktigt duktiga.

Medans tiggare kan sitta och spela på instrument och då låter det riktigt illa. Samma melodi om och om och om igen.
Och skulle någon komma på tanken att köra bort dom, ja då är man rasist.

kajix2015-06-23 19:55
Antal inlägg: 7767

Jag har aldrig stött på några tiggare som betett sig som de ni pratar om. Jag har mött män och kvinnor som lugnt sitter ner. Ibland läser de något i stillhet, tysta. Oftast har jag inget att ge dem, men jag brukar titta dem i ögonen och nicka ett hej. De ler alltid vänligt och bugar tillbaka. Nån gång kanske jag har något att ge dem. En chokladbit. Eller en läsk. De tackar alltid ödmjukt. Om jag använt kontanter hade jag kanske givit en slant.

Nu förstår ju jag också att det inte ser ut så här överallt. Och de som sitter och tigger tillhör ju naturligtvis kriminella ligor som opererar över hela landet. Ja, inte bara i Sverige. Förmodligen är de i våra grannländer också. Det förstår man ju. Och det har man läst och hört från flera ställen. Mängden av vittnesmål talar sitt tydliga språk. Tydligare än om en enstaka vetenskaplig undersökning visar något annat.

mobil.dn.se/nyheter/...-p a-myter/

125478 - Ej medlem längre2015-06-23 21:33

På sikt tror jag inte det hjälper att understödja tiggeriet.
Det är på en högre nivå som det kan göra skillnad, och det är på tiden att EU börjar ställa lite motkrav.

Det spelar ingen roll om det är en narkoman eller en tiggare eller vad det än är, det är att gå över gränsen när man antastar folk inne på restaurang och liknande.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-23 21:39
Antal inlägg: 2728

Hmmm...alla fyllskallar som antastar på krogen/tunnelbanan/butike n då...?

Måns_E2015-06-23 21:41
Antal inlägg: 12023

Ofredande har väl inte blivit lagligt?

RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-23 21:43

Neee... Jag brukar nita asen som tar mig i häcken på krogen.

AnnaHanna12015-06-23 22:18
Antal inlägg: 96

Dinodog: Jag menade inte att ironisera över din eller någon annans upplevelse. Vad jag ville säga var att vi här i Sverige inte har haft fattiga människor på nära håll på väldigt länge och nu är vi tagna på sängen.

dinodog2015-06-23 23:09

Jodå vi har fattiga svenskar. Finns gott om utslagna människor och hemlösa.

Fast dom sitter inte och tigger på gator och torg.

Nu har varje människa sin historia och sitt öde. Det är väl dom som ska ha hjälp i första hand.

Och inte en tiggare som nu tydligen ska ha rätt till både barnomsorg och skola, när de vistas här.
Vem ska betala den omsorgen?
Ja inte är det tiggaren i alla fall.

Måns_E2015-06-23 23:23

EU-medborgare som är här utan att arbeta har väl vare sig rätt till barnomsorg eller skola när de är här?

Och är inte tiggare människor med sin historia och sitt öde, som skall ha hjälp?

Jag får inte riktigt ihop inlägget dinodog.

Svenska fattiga människor som är utslagna och hemlösa har dock rätt till både barnomsorg och skola.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-23 23:32

Varje land har ju ett antal så kallade Nationella Minoriteter.
Sverige har bl.a. samer och romer.

Här är vad som gäller för dem:
www.manskligarattigh...in oriteter

dinodog2015-06-23 23:44

Jodå Måns jag hörde det på radion nu i veckan. Dom skulle tydligen ha rätt till det.

Måns_E2015-06-24 00:03

Papperslösa har rätt till skola, EU-medborgare som har vistats här mer än 3 månader utan tillstånd kan falla i den kategorin. Hur vanligt det nu är bland EU-migranter vet jag inte riktigt, och praxis ute i kommunerna verkar inte vara att de erbjuds skola.

www.dn.se/nyheter/sv...-i -skolan/

Man kan väl säga att det blir ett hål i lagstiftningen, mellan EUs fria rörlighet, och rätten för papperslösas barn att gå i skola. Oavsett vilket så vimlar det ju inte direkt av barn till romska tiggare från andra EU-länder i svenska skolor.

ttiittii - Ej medlem längre2015-06-24 00:35
Antal inlägg: 37631

Annahanna1, helt fel det finns massor av fattiga I Sverige.
Måns,Det är bland annat det jag sysslar med.Att ansöka om skolgång till papperslösa,men det finns inga platser det är fullt i skolorna.före påsk ansökte jag åt 3 barn och dom har fortfarande inte fått skolgång

Måns_E2015-06-24 00:51

Själv så tycker jag inte att det vore någon stor katastrof om romska barn fick rätt till vettig skolgång, även om det sker i Sverige för svenska skattepengar.

Jag tror själv att det är ett alldeles utmärkt bistånd, om utfallet blir att urfattiga romska familjers barn får en lite större chans till en något bättre framtid. Jag har svårt att tycka att barn skall lida för att deras föräldrar är fattiga och kommer från ett annat land. Kostnaden tror jag dessutom är ganska låg i sammanhanget. Man kanske rent av kan fakturera den rumänska och bulgariska staten?

dinodog2015-06-24 07:17

Då kanske man ska ge dom en lägenhet med. För dom bor ju i sina bilar och husvagnar. Dessutom så lämnar dom sitt avfall precis rätt på backen, när de lämnar området de befinner sig på. Och det är inte bara sopor de lämnar efter sig.

Nä deras länder får ta sitt ansvar för sina egna medborgare.

Här får våra pensionärer som bor på äldreboenden allt sämre pga av alla indragningar.
Våra barn i förskolor och skolor är också föremål för besparingar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?