Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 340 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maradona1986 | 2014-02-20 23:13 | |
![]() | Minta, kommer aldrig att hända. Ukraina är extremt splittrat. Jag har spenderat en hel del tid där, bodde och jobbade i Moskva i knappt fem år med ansvar för företagets verksamhet i Östeuropa och är sedan sju år sambo med en ryska. Har nog rest till Kiev, Odessa och Donetsk åtminstone ett trettiotal gånger. Har bara varit en gång i Lviv, och det är en helt annan sak. Betydligt mer västerländskt. Landet går igenom en gigantisk strid mellan de EU-(Polen/Tyskland)vänlig a och de Moskva-vänliga. Jag ser inte hur detta ska kunna sluta utan ytterligare blodbad. | |
| Minta | 2014-02-20 23:14 | |
![]() | Alltför många ukrainare vill inte ingå i Putins rike utan vill närma sig EU och demokrati. I synnerhet de yngre och de delar som ligger närmare Europa. Men många äldre och andra delar av Ukraina vill kanske något annat eftersom de röstat på honom. Hur demokratiskt valet nu var. Ja, Putin är ingen liten läcker korgosse precis. Han ligger bakom mycket inte minst att Syrienkriget kan fortsätta. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-20 23:14 | |
![]() | Jag tycker också illa om Putin, men till hans försvar så är han trots allt inte en despot. Ryssarna har historiskt sett en viss förkärlek till starka ledare. Putin är demokratiskt vald. | |
| Minta | 2014-02-20 23:15 | |
![]() | Men om oligarkerna har all ekonomisk makt i Ukraina, och Janukovitj blir obekväm, kan de inte vända honom ryggen då? Är de beredda att gå hur långt som helst för att ha honom kvar? | |
| Minta | 2014-02-20 23:16 | |
![]() | Vad är en despot? | |
| Minta | 2014-02-20 23:16 | |
![]() | Vad skulle Europa kunna göra nu förutom sanktioner? | |
| kryddeluntan | 2014-02-20 23:22 | |
![]() | Ok, lite fel ordval, men jag uppfattar Putin som manipulerande maktmänniska. | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 23:22 | |
![]() | Bucket. Demokratiskt vald? Nja...... Tror förvisso att han hade vunnit ändå, men ett val när du fängslar dina politiska motståndare veckan innan valet är knappast demokratiskt. Eller när Putins parti tvingar arbetare att rösta på arbetsplatsen och visa sin valsedel till sin arbetsledare. Landet har ingen demokratisk tradition. Man hade demokrati, och anarki, under några år under Jeltsin. Men Putin har tagit dem på en annan resa. Och han har gett landet stabilitet. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-20 23:23 | |
![]() | Maradona>> Rätt av dig, dåligt uttryckt av mig. Konsensus delar vi i alla fall: Han hade blivit vald oavsett. | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 23:24 | |
![]() | 99.7% av rösterna i Tjetjenien förra valet. Någon som tror att Putin är så populär där?? | |
| Maradona1986 | 2014-02-20 23:30 | |
![]() | Allt handlar om Maslows behovshierarki. Putin ger folk några extra rubel varje månad. Låginkomsttagarnas livskvalitet förbättras. Och så länge du kämpar för dina grundläggande behov så kommer lyxproblem som yttrandefrihet, pressfrihet eller t ex minoriteters rättigheter långt ner på listan. Allt hänger ihop. Det är detta som gör att Stalin...förlåt, Putin....kan behålla sitt grepp om Ryssland och Ukraina. Och det vi ser i Kiev nu är just detta. Någonstans funderar jag också om det är en slump att detta sker just när omvärldens ögon är någon annanstans. Nu tittar vi åt Sotji och samtidigt sker detta i Kiev. 2008 tittade vi på OS i Peking medan Putin attackerade Georgien. En slump??? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-21 07:57 | |
![]() | 100 personer dödade.Hoppas det blir en lösning snart | |
| Real-one - Ej medlem längre | 2014-02-21 09:53 | |
![]() | Det som pågår länder över! Där de egna ländernas politik/& styre går ut på att döda dess eget folk! kan inte lilla sverige göra så mkt. åt. Grejen är väl ändå den att länder som verkligen är emot krig, är heller inte länder som kan påverka nåt tyvärr. Sålänge det finns länder med politik/& dess styre som är beredd att kriga!!? så kommer krigen att fortsätta. Och eftersom de övervägande är olika typ av stormakter som accepterar detta..? Så finns det inget slut..Tyvärr! de är iaf. min åsikt. Människor som blir offer för krig i form av fattigdom,svält,misshande l och dödande m.m. kan ju inte enbart lilla Sverige rädda heller? Kan dessa människor nånsin komma tillbaka till sina hemländer? För hur det än är så vill väl oftast en människa kunna bo i sitt hemland om det finns möjlighet? Men med alla dessa krig etc.. så blir ju det svårt för dessa människor! Är det de som är meningen? | |
| viktor - Ej medlem längre | 2014-02-21 10:42 | |
![]() | Jasså var det verkligen Putin som attackerade Georgien?Intressant. Varifrån så mycket information? Från TEVE:N?Nätet? då är det 100 % rätt i alla fall alltså fan eller hur kanske? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2014-02-21 11:30 | |
![]() | Vladimir Putin demokratiskt vald? Njaaa...per definition är han väl det men valbussar för dem från landsbygden som röstade på Putin är ett exempel på att det i praktiken kanske inte gick lika demokratiskt till. Men det har ju hänt i väst också, fick inte George W Bush en present med delstaten Florida fint inslaget i ett sött paket när han höll på att torska i valet? Vi kanske inte ska glömma att Saddam Husseins sista mandatperiod blev till genom "demokratiska val", hela 99,9% ville ha han som president. Det Ni! Fast jag vet ju förstås inte hur många tillåtna alternativ som fanns eller hur stort valdeltagandet var. Ja, sen får vi ju inte glömma att Adolf Hitler också kom till makten genom demokratiska val...även om förspelen hade "lite" blodsmak i munnen. Ja, jag vet - jag ironiserar lite. Vill bara påvisa att alla demokratiskt valda ledare kanske inte blev valda med helt demokratiska metoder. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2014-02-21 11:34 | |
![]() | Maradona1986: Menar du att Ukrainakrisen blåser förbi i media som en fjärt i rymden för att det är OS samtidigt? Tja, själv har jag hunnit ta del av intensiva rapporteringar från TV och tidningar från oroligheterna. Media pumpar på duktigt från Kiev. | |
| Minta | 2014-02-21 12:43 | |
![]() | Gemensamt för många "demokratiskt" valda ledare är att de efter valet tycker att det är nödvändigt att antingen införa diktatur och enpartistat, eller diktatur i praktiken genom valfusk, riggade val, genom att införa lagar som förhindrar opposition eller som förhindrar andra partier att ställa upp i val. | |
| Humblen | 2014-02-21 13:44 | |
![]() | Jag tycker Maradonnas inlägg är intressanta och han är troligtvis mer insatt en många andra skribenter i tråden. Utvecklingen i Ukraina kanske kan gå åt rätt håll i varje fall tillfälligt även om det inre motsättningar säkert kvarstår. sverigesradio.se/sid...el =5790849 | |
| Humblen | 2014-02-21 18:21 | |
![]() | Oj nu skall Tymosjenko friges. sverigesradio.se/sid...el =5791448 | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-02-21 18:56 | |
![]() | Det är förfärligt vad som händer i Ukraina. Än mer förfärligt att Lavrov och Putin har understött al-Assad i snart tre år av folkmord. | |