Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 301 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2014-04-10 12:59 | |
![]() | Tja, du var väl en av dem amper sand; "Det är inte positivt att vara duktig i skolan i Sverige; varken på 90-talet eller nu." | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-04-10 14:41 | |
![]() | Och det är min åsikt, ja. | |
| jin17 | 2014-04-10 15:41 | |
![]() | www.sydsvenskan.se/a...ga -elever/ Artikel från SDS idag som beskriver en situation som liknar amper sands. | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2014-04-10 16:23 | |
![]() | Läs: www.dn.se/ledare/kol...tr ollkarl/ | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2014-04-10 16:23 | |
![]() | Läraren är ingen trollkarl, av Lena Andersson. www.dn.se/ledare/kol...tr ollkarl/ | |
| kiwiskal | 2014-04-10 16:31 | |
![]() | Jag har anpassat min höga nivå i vissa ämnen till att inte medverka på lektionerna utan istället lägga en tiden på att läsa det jag själv känt att jag behövde läsa mer om i ämnet för att utvecklas. Följden av detta blev väldigt hög frånvaro och många pikar angående det från lärare. Var bara en som gav mig extrauppgifter som jag kunde göra utanför lektionstid utan närvarokrav på de lektioner jag inte behövde gå på. Gick då i en skola där många hade invandrarbakgrund och inte hade så bra svenska med sig av självklara skäl. Men det hade väl förstås varit rasism att dela upp eleverna efter kunskap även om flera av dessa hade varit "ursvenskar" enligt SD. Återigen den där rädslan av att stöta sig med elever, lärarna ville helst vara "kompis", inte mentor. | |
| Minta | 2014-04-10 16:37 | |
![]() | Bra artikel av Lena Andersson. | |
| Rultatultan | 2014-04-10 16:41 | |
![]() | Mycket bra. Jag skriver under på varje ord. | |
| kiwiskal | 2014-04-10 16:43 | |
![]() | Ta då bort närvaroplikten som inte har något att göra med kunskap. Har man gjort alla prov och inlämningar ska inte någon nisse komma och sänka ens betyg för att man haft giltig frånvaro för många gånger. Det skolan verkar skita i är att många elever skiter i lektioner för att det antagligen är för lätt eller för svårt. Hört argumentet att man måste faktiskt vara närvarande på ett jobb och därför ska eleverna lära sig att vara närvarande i skolan med. Om man hade ett jobb som gick ut på att lära sig att skala ägg när man kunde tillaga en perfekt rådjursstek skulle nog de flesta hellre gå på bidrag. | |
| kiwiskal | 2014-04-10 16:47 | |
![]() | Är nog lättare att trolla fram kunskap med lagom utmaningar än att sätta hoppet till elever, föräldrar och privatlärare. Hur länge ska vi ruta in kunskap i klassklyftor liksom? | |
| Rultatultan | 2014-04-10 16:53 | |
![]() | @kiwiskal Där finns ju en skillnad mellan den obligatoriska grundskolan och gymnasiet. Frånvaro påverkar inte betygen i grundskolan på annat sätt än att man kan ha svårt att hinna inhämta alla kunskaper, och visa alla moment, som behövs för att nå ett kunskapskrav och därmed också ett betyg. | |
| kiwiskal | 2014-04-10 16:58 | |
![]() | Vad jag förstår så påverkar det (frånvaro) gymnasiebetyg. Lustigt med tanke på att gymnasiet fortfarande är "frivilligt". | |
| kiwiskal | 2014-04-10 16:59 | |
![]() | Då eleven praktiskt ska visa kunskap måste man ju närvara,men annars då. | |
| Rultatultan | 2014-04-10 17:03 | |
![]() | @kiwiskal Det är mycket möjligt - det vet jag faktiskt inte. Om det är så, tycker jag det är märkligt. Närvaro eller frånvaro har ju ingenting med kunskaper att göra. Så länge man visar att man kan det man behöver för ett visst betyg så borde det räcka. | |
| kiwiskal | 2014-04-10 17:17 | |
![]() | Blev så den sista tiden jag gick på gymnasiet, men vet inte om det var något lärarna skyllde på bara. Tragglar ju på komvux nu och för att få A (gamla MVG, eller kanske MVG+ är en bättre beskrivning) måste man prestera på topp OCH ha noll frånvaro eller på sin höjd EN lektions frånvaro för att man höll på att dö i lunginflammation. Återigen vet jag inte om det är skrämseltaktik men jag orkar ändå inte prestera på A-nivå så jag bryr mig inte. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-04-10 19:49 | |
![]() | Minns det som vi hade närvaroplikt på gymnasiet; för låg närvaro = indraget studiebidrag, oavsett studieresultat. Samma sak på eftergymnasiala utbildningar (språk, biomedicin, läkare, arkitekt) jag har erfarenhet från. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-04-10 20:03 | |
![]() | det är närvaroplikt på gymnasiet,först en skriftlig varning sen dras studiebidraget in vid 20% frånvaro,tycker dom ska sluta med varning och dra in studiebidraget på en gång,Så får det lite efeckt också | |
| meimse | 2014-04-11 12:46 | |
![]() | Väldigt bekvämt att skylla dåliga skolresultat på individer dvs. lärare och föräldrar. En fundering: Väldigt tyst i debatten om skolan i stort,( sedd som en del i ett samhället) ett företag och , som det verkar, ett företag som drivs som vilket annat företag som helst. I ett växande vinstdrivande skolföretags intresse torde väl ligga att det går dåligt för konkurrenterna? Sverige och Chile är de enda länderna i världen där skattefinansierade skolor tillåts gå med vinst. Källor googla på ex: "Den eviga debatten om vinst i välfärden" " Chile backar Sverige står kvar" " De tjänar mångmiljonbelopp på skolan" | |
| meimse | 2014-04-11 20:58 | |
![]() | Kraftig försämring i Pisa-skolverket "I Pisa 2000 och 2003 presterade svenska 15 åringar över OECD genomsnittet" | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2014-04-12 06:46 | |
![]() | jag har haft mina ungar på en vinstdrivande skola,Och just den skolan fungerade inte så bra.jag har erfarenhet av 4 skolor i nutid,Och den skolan som har sämst rykte med mest invandrarbarn med 4 Svenska barn i en klass och resten invandrar barn fungerade bäst.Den heter Norrsätraskolan och ligger i sandviken.rekomenderas varmt | |