Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 885 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-25 11:50 | |
![]() | Intressant ordval, beundra. Är det verkligen ett nödvändigt villkor? Eller jag kanske läser inte mycket i det ordet. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-25 11:50 | |
![]() | ''kanske läser IN mycket'' | |
toonfisken | 2014-06-25 12:04 | |
![]() | Efter 6 år i ett förhållande och på väg bort från det , måste jag nog säga att parförhållande är klart överskattat , visst finns det fördelar men dom överväger inte ! Har varit singel i 14 år tidigare så jag har provat det med .. | |
Rhotheta | 2014-06-25 13:23 | |
![]() | Läs in vad du vill. Behåll det som betyder något vettigt i ditt liv och strunta högaktningsfullt i resten. Ser att jag möjligen uttryckt mig som om det vore någon sorts fakta. Personliga funderingar och inget annat :-) | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2014-06-25 14:06 | |
![]() | Rhotheta skrev: (Och frustreras man över valet mellan en- eller tvåsamhet, tillhör man åtminstone den skara som upplever att de har ett val. Det är ändå värt en skvätt champagne, kvalfyllt eller ej. Just i dag.) De här raderna sammanfattade det hela ganska bra. Jag kanske tolkar in mer än vad som avsågs, men jag tror att den som upplever att det finns ett val mellan att vara själv och att vara två säkert mår bättre än de som upplever att de "sitter fast" i det ena eller andra civilståndet och inte kan ta sig därifrån. Man kan se det som en lyx att man kan välja själv. För ett par hundra år sedan hade det varit svårare ur alla aspekter. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-25 14:23 | |
![]() | Det är mest att jag beundrar mig själv mest av alla på hela jorden. Är jag dömd till evig ensamhet? | |
Rhotheta | 2014-06-25 15:48 | |
![]() | Jag har full respekt för dig. Jag förmodar att du gör narr av mig, men skulle du vara allvarlig så är inte detta ett försök att göra narr av dig. I så fall skulle jag verkligen råda dig att arbeta med den sidan. Börja läs teoretisk fysik på allvar så kommer du att få känna dig som en obildbar idiot ett par gånger varje termin och du kommer aldrig mer att tro att du är smartast i världen :-) Efter det kan du ta upp balett eller konståkning, så att du får känna dig smidig som en spårvagn. Det finns oändliga möjligheter. :-) | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-25 16:43 | |
![]() | Jag gör inte narr av dig. Du menar att jag inte utmanat mig själv tillräckligt? Ja. Kanske det. Men det besvarar ju inte riktigt frågan varför "beundran" är en så central aspekt i tvåsamhet. Det är ju uppenbart att man kan t.ex. älska folk utan att beundra dem (t.ex. ens barn) samtidigt som man kan beundra folk utan att älska dem (t.ex. leif gw persson). När jag tänker på mina gamla flickvänner och min nuvarande fru kommer jag inte i första hand att tänka på beundran. Inte när det gäller mina närmaste vänner, eller mina föräldrar eller syskon eller mina barn heller. Ändå skulle jag inte fungera utan dem. (Eller ja, jag har ju faktiskt kommit över mina ex, men de andra). ''Beundran'' känns som ett opersonligt sätt att beskriva sina närmaste. Det är så sommarpratare omtalar sina alkoholiserade poet-pappor. | |
vitvinge | 2014-06-25 16:47 | |
![]() | Kunde uttryckt mig precis som Gr3en i "för" kategorin, och om förhållandet är just så vackert och fint, så finns det inget "emot". Problem uppstår om känslorna förändras åt det ena eller andra hållet så att balansen blir störd, den ena har starkare känslor än den andra. Och det är väl där de flesta till slut landar. Man fortsätter att vara ihop av praktiska skäl, och det blir oftast mindre lyckat i längden. Att återställa balansen är nog möjligt i många fall, men mycket svårt, kräver att båda medvetet kämpar. De flesta ger upp. Slutsats: bättre med ensamhet än ett förhållande man känner sig olycklig i. | |
Rhotheta | 2014-06-25 17:11 | |
![]() | Jaha! Jag ser två klara möjligheter. Dels kanske vi lägger lite olika innebörd i ordet beundra. Du kanske snarare skulle benämna vissa aspekter uppskatta där jag väljer beundra. Dels kanske vi skiljer oss åt något rent emotionellt. Kanske en kombination? Det låter inte som om du behöver vidta någon åtgärd, men visst är det alltid nyttigt att utmana sig själv. :-) | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-25 17:39 | |
![]() | Jag tror att rotheta menade respektera. | |
kryddeluntan | 2014-06-25 18:18 | |
![]() | Jag tänkte först inte skriva nåt här, men i alla fall. Vi har varit gifta i 40 år i år. Vi brukar inte fira bröllopsdagar, oftast är det jag som glömmer det, känns inte så viktigt. Mycket bygger på ömsesidig respekt, kärlek och ömhet. Man måste vårda relationen, men även sig själv och ha sina egna intressen och hobbyn. Vi är inte lika, men de stora olikheterna har slipats ner med åren, man lär sig att jämka, men det är inte frågan om annat än just det! För 40 år sedan ställde jag mig frågan " vill jag leva med den här människan kanske resten av livet?" Svaret var inte givet, men på den vägen är det. | |
Rhotheta | 2014-06-25 21:36 | |
![]() | Definitivt respektera. Men drag som man genuint gillar och uppskattar. Var och en vet säkert vad man själv värdesätter. | |
Pottränad - Ej medlem längre | 2014-06-25 21:51 | |
![]() | Min bäste vän är min föredetta sambo som numer är min kombo. Låter det krångligt? Nej inte alls! Vi hyser stor respekt för varandra, roas av samma saker, och trivs väldigt bra tillsammans. Som vänner. :) | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-25 22:00 | |
![]() | Jag har inte varit singel på hundratals år. Jag romantiserar (det barnlösa) singellivet nåt enormt när jag tänker på det, men i slutändan är jag tillräckligt sansad för att inse hur fantastiskt mycket bättre det är att vara två. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-06-25 22:03 | |
![]() | Jag är kluven. Jag är väldigt dålig på att kompromissa, det skaver i en tvåsamhet. | |
throwback - Ej medlem längre | 2014-06-25 22:09 | |
![]() | Tvåsamhet om den är värd det, aldrig stanna kvar för att det är bekvämare så. Just nu känns det som om det kommer att vara livet ut. Är det inte bra så är det bättre att leva ensam. | |
throwback - Ej medlem längre | 2014-06-25 22:10 | |
![]() | Som om förhållandet kommer att vara alltså :) mvh, luddhjärnan | |
Ante78 | 2014-06-25 22:19 | |
![]() | Tvåsamhet är alldeles alldeles underbart... med rätt person :) | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-25 22:25 | |
![]() | Ok. Nu fick jag order om att plocka ur diskmaskinen. Jag tar tillbaka allt. | |