Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 3 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 64 |
Mobilspel
Pågående | 19 967 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2014-07-23 01:44 | |
![]() | Problemet med just lärare idag är väl att betygskraven är löjligt låga. Typ sätt ett kryss slumpmässigt på högskoleprovet så kan du alltid utbilda dig till lärare om inte annat. Med detta sagt så betyder det naturligtvis inte att alla nyutexaminerade lärare är underbegåvade och obildade. Men kraven är sorgligt låga. Det är ju inte undra på att det går utför i internationella mätningar. | |
Minta | 2014-07-23 02:24 | |
![]() | Matte är väl en sak, men måste man ha högsta betyg i alla ämnen för att bli antagen till läkarlinjen? | |
kiwiskal | 2014-07-23 03:39 | |
![]() | Det här med matte och läkarutbildning var bara ett exempel. www.youtube.com/watc...5r hlpiWIAY | |
Ruckzuck | 2014-07-23 07:09 | |
![]() | Har vi ett stort problem i samhället just nu med att "olämpliga" människor blir läkare (ge gärna icke-anekdotiska bevis i så fall)? Om inte, så funkar kanske dagens intagningssystem hyfsat... | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-07-23 10:32 | |
![]() | alla lärara som är pensionärer i dag interjuvades innan dom fick komma i närheten av lärarhögskolan och dom skulle avlägga sångprov och kunna ett instrument och godkännas av landshövdingen,det var en hård utagning kunde du inte ett instrument var det fot arslet och ut.Det har gott bakåt med lärarutbildningen,för att läraryrket ska få tillbaka sin status så borde intagningspoängen höjas och lönen.Och dubbelt så hårda krav på att kunna matte borde införas,det finns alldeles för många stolpskott som är lärare idag | |
Kazzer | 2014-07-23 10:32 | |
![]() | Minta, det handlar ju om att det är en populär linje och att man gör urvalet på grundval av betygen. Högst går först så att säga. Samma med lärarna men där är det så få sökande så man kan komma in med väldigt låga betyg, vilket jag också kan tycka är tveksamt just för det yrket. Vad skulle alternativet vara? Intervjuer? Svårt att administrera, godtyckligt kanske? Lottning bland dem som uppfyller vissa grundläggande krav? Personlighetstest? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-07-23 10:38 | |
![]() | slutproven för att bli läkare är 1x2 frågor ungefär som på körskolan går att göra uteslutningsmetoden där,det borde vara svårare att bli lärare en läkare | |
Rultatultan | 2014-07-23 12:46 | |
![]() | Jag kan ju tycka att det spelar kvitta om jag som språklärare kan någon matte i och för sig... Men ja. Att komma in på en lärarutbildning idag är bedrövligt enkelt. Mentorsprogrammet som skulle hjälpa blivande lärare att få insikt i yrket, det havererade. Många nybakade lärare är ytterst okunniga i hur yrket faktiskt fungerar - och många är rent av olämpliga som pedagoger. Jag tycker det borde införas någon form av andra examination - en examination i själva yrkesutövandet. Som det är nu så är det poängen man läst som är viktigast. Med rätt poäng så har du din lärarlegitimation - även om du inte kan ett smack om att lära elever något mer än i teorin. Vem som helst kan få ihop tillräckligt många pedagogikpoäng för att bli behörig. Men KAN de något? | |
Gunilla _ | 2014-07-23 13:40 | |
![]() | Då är det mycket viktigt att VFU-handledarna har adekvat utbildning och erfarenhet - det sållar förhoppningsvis bort några (många...). | |
kiwiskal | 2014-07-23 14:11 | |
![]() | Ruckzuck, Läkare/vårdpersonal som saknar empatiförmåga är väl ingen nyhet? | |
kiwiskal | 2014-07-23 14:14 | |
![]() | Är det okej att komma in på högskoleprovet då? | |
Subutai | 2014-07-23 14:15 | |
![]() | kiwiskal: Har du sett serien House? Jag väljer läkaren utan empati som botar mig alla gånger före jag väljer läkaren som håller min hand och säger vänliga ord medans man ligger sjuk eller döende. Förlåt, det blev lite OT. | |
Ruckzuck | 2014-07-23 14:38 | |
![]() | kiwiskal: som sagt, går det att belägga att det är ett så omfattande problem att intagningsproceduren bör ändras? | |
et amper - Ej medlem längre | 2014-07-23 16:09 | |
![]() | När jag började plugga till läkare (-03) snackades det en hel del om att ha intervjuer som en del av intagningen; en studie vid KI visade dock att intervjuförfarandet inte kunde kopplas till att läkarna som utexaminerades var bättre eller sämre lämpade. Sen undrar jag om bristen på empati hos vårdpersonal (och gärna läkare då) snarare är upplevelsen som patient av att inte få sina förväntningar uppfyllda, och ett symptom på stressad personal. Bortsett från den kvot rötägg som rimligtvis speglar populationen i stort. | |
et amper - Ej medlem längre | 2014-07-23 16:10 | |
![]() | F ö kommer man inte in på högskoleprovet om man saknar behörighet? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-07-23 21:38 | |
![]() | Var det inte bara att svara A på alla frågorna på högskoleprovet så belv man behörig att komma in på lärar högskolan,Hoppas verkligen inte att det är så fortfarande | |
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2014-07-23 21:50 | |
![]() | Nej man har alltid behövt mer än så för behörighet till lärarprogrammet | |
Subutai | 2014-07-23 22:12 | |
![]() | et amper: Nej när du gör högskoleprovet hamnar du endast i en till urvalsgrupp med andra som gjort högskoleprovet. Man måste fortfarande, såklart ha behörighet till det man söker. | |
et amper - Ej medlem längre | 2014-07-23 22:17 | |
![]() | Haha, tänkte inte ens på att mitt påstående + frågetecken kunde tolkas så. Jag är väl medveten om att man inte kommer in på högskoleprovet om man saknar behörighet. | |
Farnsworth | 2014-07-23 22:25 | |
![]() | Fast behörighetskraven är väl inte så stora när det gäller lärare? | |