Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 885 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-11 09:33 | |
![]() | Andra sidan av myntet skrämmer lika mycket. Bor bredvid en familj i trettioårsåldern som har tre barn, alla under 9 år. Kvinnan är så fet att hon vaggar fram, mannen är inte långt efter. Helt ok. Tyvärr är barnen lika feta. Och äter konstant på något. | |
kattamaran | 2014-08-11 09:34 | |
![]() | Finns viktigare saker i livet än att hänga upp sig på hur andra ser ut.... | |
kiwiskal | 2014-08-11 09:34 | |
![]() | Håller med Bitte. Att somliga har högt blodtryck (liksom normalviktiga och smala kan ha) ger inte rätt att säga att alla med övervikt har dåliga värden. Känns lite som SD-politik: om utrikesfödda ofta är arbetslösa betyder det att alla dessa (plus de som ej är blonda och blåögda) inte har jobb och är en belastning för samhället som måste utrotas. | |
kiwiskal | 2014-08-11 09:39 | |
![]() | Oavsett så ska inte vården (eller samhället, men vården i synnerhet) döma och bemöta på ett kränkande sätt, som vittnas här instagram.com/fetkvinna | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-11 09:48 | |
![]() | Nej. Självklart inte på ett kränkande sätt. De måste dock ha rätt att påtala en övervikts eventuella skadliga verkningar vid vissa tillstånd. De är ju trots allt vårdpersonal. | |
Bitte - Administratör | 2014-08-11 09:58 | |
![]() | Vården kan på ett vänligt sätt fråga om man har funderat över sin vikt och vill ha hjälp med den , sedan så åter igen så vet jag att erfarenhet att många överviktiga tar frågan eller kommentaren från vården som ett påhopp , fast det faktiskt är deras skyldighet att se hela personen. Jag tycker faktiskt det är stor skillnad om en läkare eller annan vårdpersonal diskuterar det med mig än att "vanliga" människor har åsikt om någon annans vikt Bitte | |
kiwiskal | 2014-08-11 10:21 | |
![]() | RambleTamble, tror du inte att i princip alla vet det? Det fullkomligt proppas ju ut till oss från barnsben. Ska man påtala andra saker för andra människor också? Typ undervikt-benskörhet eller rökning-lungcancer, även om man är där för öroninflammation? | |
kiwiskal | 2014-08-11 10:24 | |
![]() | Söker man vård och det framkommer högt blodtryck eller diabetes typ2 så visst, påtala att övervikt kan bidra. Dock är det väl oftare ett osunt leverne som orsakar många sjukdomar, inte övervikten i sig - som inte behöver vara en del av problemet. | |
kiwiskal | 2014-08-11 10:25 | |
![]() | Problemet är att överviktiga döms ut som sjuka och skattebelastare endast genom att folk ser på dom. Påminner som sagt om något annat. | |
kiwiskal | 2014-08-11 10:27 | |
![]() | Eller att tjocka ses som dumma i huvudet som inte förstår så mycket alls, särskilt inte det här med kalorier.. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-11 10:37 | |
![]() | Kiwiskal: ja, jag skulle tacksamt ta emot välmenande råd om annat även om jag sökte för öroninflammation. Särskilt om vårdpersonalen påtalade det för att jag verkade ligga i en eventuell riskzon. Jag skulle lyssna och ta åt mig av råden, definitivt. Men många föredrar att leva i förnekelse. Ser det på bla min egen mor som har grav KOL. " Jag har då ingen KOL, det där tror jag inte ett smack på" säger hon fast hon knappt kan andas emellanåt. Men det är, som sagt, den enskilda individens val. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-11 11:01 | |
![]() | när det gäller tjocka så gör man bäst i att tiga,och intala sin hjärna om att människor är inte tjocka bara lite överviktiga och det är en stor skillnad för tjocka, man får inte säga tjock det är en kränkning mullig går an men är inte helt rumsrent.En sådan här diskution leder inte till någonting för säger man tx att dom tjocka tuggat sig till sin fettma själva och ingen annan tuggat åt dom då är man elak.Det värsta är alla kraftigt överviktiga tonåringar som tillbringar dagarna på mackidonkan och gör inget annat en äter dom kommer bli en samhällsbelastning om dom inte lägger om stil.och det är fakta men en samhällsbelastning blir vi alla till slut,vi hamnar på ålderdomshem om vi levt vår liv för sunt och blir vi 97 år då får vi l pension alldeles för länge.Så alla åker vi den statliga likbilen tillslut | |
Bitte - Administratör | 2014-08-11 11:14 | |
![]() | Men Ttiittii problemet i dag är ju att människor och främst kvinnor som är normalviktiga men har lite former anses överviktiga , som exvis Molly Sandén Bitte | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-11 11:16 | |
![]() | det är inte ett prblem Bitte mer en för tjocka avundsjuka människor. | |
kiwiskal | 2014-08-11 11:18 | |
![]() | RambleTamble, är du överviktig eller rökare? Vad vill du ha råd om? Problemet är att övervikt anses vara något av det värsta man kan göra mot sig själv och skattebetalare och därmed har vi en blomstrande fettfobi, ätstörningar, negativ självbild m.m. Är det värt det? Antar att fler dör och skadas i olika sportsammanhang, men dom skadades och dog "nyttigt" så det räknas väl inte. | |
kiwiskal | 2014-08-11 11:20 | |
![]() | Nej titti, det är ett problem för att det skapar en ohälsosam norm när en tjej känner att hon måste göra en nakenvideo och visa sitt magveck. När får vi se Pluras kalaskula i en video? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-11 11:30 | |
![]() | övervikt eller knarka piller eller supa det är samma sak man dör av allt,det är belönings centrat i hjärnan som vill bli tillfredställt,jag tror på raka puckar,snev självbild åt andra hållet är lika illa eller värre,att föräldrar säger ta en kaka till,vad roligt att alla feta är så lyckliga och friska varför opererar dom sig för ?vill dom inte fortsätta vara lyckliga och friska ?det är viktigt att säga till barn: ät inte mer och det där blir man tjock av drick inte det ,för det innehåller mycket socker.I stället ser man föräldrar som jagar barnen med saft och festis på badstränderna,och feta föräldrar överför sina dåliga vanor på sina barn Misshandel? | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-08-11 12:06 | |
![]() | Är smal ickerökare. Mitt svar var generellt. Oavsett vad som kunde hjälpa min hälsa skulle jag vilja ha råd om vad och hur om så behövdes. Även om det hade varit fetma. Och att folk faktiskt blir allt fetare är en realitet. Bara i min omedelbara omgivning har fem personer gjort gastric bypass de senaste åren. Vi ska självklart inte kalla normalviktiga personer för feta. Eller mobba dem på något sätt. Det är lika lite ok som det var att mobba neurosedynskadade på sin tid. Men jag tycker heller inte man ska inte blunda för att antalet riktigt överviktiga ökar. | |
Megaherz | 2014-08-11 17:04 | |
![]() | Både över- och undervikt är ohälsosamt, det är inget man behöver diskutera om. När barn kommer in i leken är det viktigt att vara en bra förebild. Det är inte bara anorexia som ökar hos barn utan även diabetes typ 2. Arbetar man inom vården måste man kunna uppträda professionellt, vare sig man har en överviktig eller underviktig patient på stolen mitt emot. | |
F_Errari | 2014-08-11 17:34 | |
![]() | Nu har jag inte läst hela tråden, men att få Molly Sandén att framstå som modig för att hon visar sin ... smärta kropp - DET om något är väl ett hån mot kraftiga människor, och bara ytterligare ett sätt att trycka ner mulliga och feta tonårstjejer så att de mår ännu sämre och känner sig ännu fulare. | |