Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 970 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
omeganoll | 2014-08-13 18:00 | |
![]() | Ursäkta en annan, Rhotheta ska han/hen/hon heta. | |
kiwiskal | 2014-08-13 18:14 | |
![]() | Så jääkla pk att säga "en". Tacka vet jag traditioner. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 18:30 | |
![]() | Skrutta. Vilken som helst människa är väl inte (en) man. Det är väl då "man" istället ska använda "en"? | |
omeganoll | 2014-08-13 18:32 | |
![]() | En annan är man, iaf! | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 18:35 | |
![]() | ;) | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2014-08-13 19:02 | |
![]() | Jag som man känner mig oerhört kränkt av att klockan är feminin "hon är fyra" och likaså lyckan (eller känner du Herr Fortuna?). Män har också tid och lycka! Om inte ironin framgick, hur kan man ens genusproblematisera detta utan att framstå som extremist??? Nej, jag har de facto inga problem med klockan eller lyckan i ovanstående exempel, precis som jag inte känner mig överlägsen för att vi använder "man" som opersonligt pronomen utan att syfta på manligt kön. Har du läst tyska så vet du att "Mann" (substantiv, stavat med två n och initial versal) betecknar en person av hankön och "man" (pronomen, med från substantiven avvikande stavning och i absolut kongruens med regelbokens logik skrivs med initial gemen). Och svenskan är ett germanskt språk, need I say more? Återgå till frågan istället för att diskutera genus in absurdum - "en" är dialektalt (som i "en får tacke"). INTE inspirerat av engelskan, eftersom det bara är typ prins Charles som modern tid skulle uttrycka sig i sådant überdiplomatiskt språkbruk. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 20:21 | |
![]() | Jag hade ingen åsikt innan men nu börjar frågorna komma. Det kanske ändå kan vara bra att "rena språket". Det är ju lite dumt ändå att ordet "man" har två olika betydelser? "Man kan som kvinna reta sig på språket". (citat ur NA) | |
Rhotheta | 2014-08-13 21:46 | |
![]() | Olika betydelser av samma ord är annars ett kardinaltecken för svenskan. Gilar t.ex. ordet skär. Omeganoll! Har man ett nick som Rhotheta är man också en jobbig djävel, stavningsmässigt och bör ha stort överseende med kreativa alternativ :-) | |
Rhotheta | 2014-08-13 21:49 | |
![]() | Läste en väldigt rolig pk? som för säkerhets skrev hans/hons/hens :-) | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 21:53 | |
![]() | Idag har jag lärt mig att böja hen. Det kommer inte att bli lätt att lära sig. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 21:53 | |
![]() | dumt skrivet. Jag har alltså INTE lärt mig det ännu. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 21:56 | |
![]() | Men nu blev det ännu tokigare. Nu ska jag gå och lägga mig. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-08-14 00:01 | |
![]() | Jag kan undra,skriver jag nog ,i skolan fick jag lära mig man kan undra och det låter helfel | |
Xin Chao | 2014-08-14 00:04 | |
![]() | En är också mycket utbrett i den småländska dialekten sedan urminnes tider. Så det så. Har aldrig varit PK där. | |