Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 865

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-10 17:25
Antal inlägg: 2728

Det gäller verkligen att ombuden kollar legen noga. En del är oerhört skickligt gjorda.
Sen är det alla de som "glömt" sitt hemma, har tjänstekort på nån firma, har handskriven "fullmakt", hämtar åt " brorsan som är utomlands", har en polare som känner chefen osv.
Man blir kallad både det ena o det andra när man vägrar lämna ut.

Nora1 - Ej medlem längre2014-09-10 17:25
Antal inlägg: 2885

Jo, så är det. Men man borde fixa någon form av dubbelcheckning när man beställer.

T ex en kod som man använder när man beställer som hör ihop med personnumret eller nåt sånt.

Jag tror Travera har någonting där man mellanlandar i köpet, det kanske kunde vara en ide.

Nora1 - Ej medlem längre2014-09-10 17:27

"Tradera

boffertomte2014-09-10 17:32
Antal inlägg: 1128

Det finns säkrare metoder, men det är upp till varje handlare att använda sig av den säkrare metoden, så det behövs ju en lag som säger att man inte får lämna ut varor som man gör nu - om man ändå gör det kan man inte använda sig av inkasso utan får stå för förlusten om kunden väljer att inte betala ex. Det skulle kunna funka.

Nora1 - Ej medlem längre2014-09-10 17:40

Ja precis, det måste ju landa där naturligtvis. Men det behövs kanske en kombination som gör att det inte hjälper med ett skickligt förfalskat pass.

Vad jag har förstått så ökar ju den här postorderhanteringen otroligt och då måste det nog till någon förändring.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-10 17:41

Skulle företaget skicka mot postförskott skulle problemet inte uppstå, eftersom den som hämtar måste betala vidvavhämtning.
Men det vill de nog inte då det kostar dem en avgift.
Bästa vore ju om företagen fick till en deal om detta med Posten.
Med tanke på vad alla bedrägerier kostar inblandade parter är frågan om det inte skulle gå att få en lönsamhet i det.

Nora1 - Ej medlem längre2014-09-10 17:57

Ja men då måste alla företag göra det. Något måste göras. Det är f-n inte ok att människor som inte har varit aktiv i en process ska behöva engagera sig i densamma.

boffertomte2014-09-16 14:28

Mer om min kapade identitet:
Fick returfraktsedel från 3 och gick ner till postombudet för att skicka tillbaka paketet med Iphonar. Postombudet berättade då att den person som försökt hämta mitt paket men misslyckats hade polisanmält ombudet för att han vägrat lämna ut paketet. Polisen hade därför kontaktat honom om det.

Han berättade även att om både för- och efternamn på den personens id hade stämt med mitt för- och efternamn, så hade han fått paketet. Det räcker alltså med ett id-kort med ett vanligt namn på, inte ens ett personnummer, för att hämta ut kapitalvaror. Nu hade den här personen bara rätt på förnamnet och fick alltså inget paket.

Men är det ett vansinnigt system eller?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-16 16:12

För att göra en polisanmälan måste man uppge sitt personnummer.
Antingen är det något märkligt missförstånd med namnen och anmälaren har då fog för sin anmälan. Saken blir då förhoppningsvis utredd.
Eller så har hans polare "lekt polis" och ringt upp ombudet.
Står paketet på Calle Carlsson så kan vilken Calle Carlsson som helst hämta.
Han måste självklart ha leg med personnummer. Däremot går det inte att kolla om det är beställarens personnummer eftersom avsändaren inte uppger det för Posten eller den eventuella speditionsfirman.
Det är inte tillåtet att samköra personregister hursomhelst.
Vore det det skulle bedrägerierna nog tyvärr öka ännu mer.

boffertomte2014-09-16 16:46

Man behöver inte uppge personnummer i en polisanmälan, bara födelsedatum. Det kan man ju hitta på. Jag tänkte mig att de vill göra det jobbigt för postombudet att hålla på reglerna om paketutlämning.

Det är inget märkligt missförstånd eftersom avin kom till min folkbokföringsadress och det var beställt i mitt namn, han som försökte hämta hade bara samma förnamn. Det har även gjorts en stor falsk beställning på Halléns i mitt namn, så chansen att det är ett missförstånd är mycket liten. Att 3-beställningen kom till min adress beror troligen på att jag redan är kund hos 3. Det kan ju ligga massor av beställda grejor hos andra ombud, kanske en del är hämtade så jag får räkningar om någon vecka eller så.

Har man ett vanligt namn är det rätt fritt fram för tjuvar. Man behövde ju inte ge hela personnumret på paketet, födelsedatum kunde ju räcka. Att någon har hittat ett leg med samma namn OCH födelsedatum som en själv är ju väldigt mycket mindre.

Postombudet berättade även om ett fall där en person försökt hämta ut ett paket åt sin sambo, men inte fått det eftersom han inte hade hennes leg. Han ringde då DHL och klagade, och DHL ringde upp postombudet och skällde ut honom för att han inte lämnade ut ett paket åt någon som påstod sig vara sambo med en adressat. (Men han fick ändå inte paketet för man måste ha med leg. Så mitt postombud är ju bra.)

Jag är väldigt glad och tacksam över att mannen från Consortio ringde. Så jag genast kunde lägga in e-spärr och spärr hos UC och andra upplysningsföretag och hos Klarna och Svensk digital handel.

boffertomte2014-09-16 16:47

TLDR:
Det kan inte vara ett missförstånd, det är ett solklart bedrägeriförsök.

Man måste inte uppge personnummer vid polisanmälan, födelsedatum räcker (annars kan ju bara svenska medborgare anmäla brott).

RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-16 16:54

Ja fy fasen.
Ingen lek det där. Du har ett jäkligt bra postombud!!
Märkligt beteende frå DHL, hur ska man kunna veta vilka som bor ihop?
Låt oss gärna få veta hur det går.

kryddeluntan2014-09-16 18:45
Antal inlägg: 12360

Vår svärson råkade ut för samma sak, han gjorde en polisanmälan och spärrade allt. Jag kommer inte ihåg om det var Klarna som hjälpte honom, men det var av annan typ för Svensk Handel känner jag inte igen.
Otäckt är det med dessa ID kapningar.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?