Spelrum
Giraffen | 43 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 181 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ingson | 2015-01-19 12:40 | |
![]() | Religionsförbud=tankeförb ud=dumheter | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-19 12:40 | |
![]() | Kops Jag tror att GUD Skapat liv. Har du någon bättre förklaring eller bevis på nått annat? Även om det kommer en lag mot religion så spelar det ingen roll. Människor kommer att tro på Gud ändå. Det kristna budskapet är inte att döda andra, tvärt om att älska sin nästa. Sote har en perfekt förklaring hur religionen används till att skapa sig egen makt eller vinning. Sådana människor är värre än allt. | |
kops | 2015-01-19 12:43 | |
![]() | ingson: Religion är väl lika med brist på tänkande, eller vad kan man säga om blind tro på skrifter som skrevs för flera hundra år sen. Då kan man ju lika gärna tro att jorden är platt. Det står i böcker som är nyare än bibeln, koranen m fl sk icke-ifrågasätta-gamla-bö cker | |
Sote | 2015-01-19 13:17 | |
![]() | Moose och övriga- gör nu inte den här tråden till en diskussion huruvida gud finns eller ej och huruvida det ligger något mer bakom livets uppkomst än det vetenskapen står för. Tråden handlar om huruvida det bör förbjudas att utöva religion öht. Vilket naturligtvis inte är lösningen på nuvarande problem i världen. Det ligger i människans natur att tro på något större och en önskan om att följa,vad det än månne vara. Det kommer alltid finnas dom som använder sin auktoritet till att utöva förtryck och makt över människor oavsett om det handlar om religion, droger eller annat. Att förbjuda religion är att gå fel väg. Det är inte en slump att det som hände hände i just Frankrike. Där har införts begränsningar i religionsfriheten för just muslimer och en marginalisering som extrema grupper har utnyttjat till sin fördel. Träng in folk i ett hörn och några kommer att greppa efter de halmstrån som ges för att ta sig ut oavsett konsekvenserna. Maktmissbruk leder bara till att de utsatta bygger upp misstro, hat och ett stort hämdbegär. | |
limpan__2 | 2015-01-19 13:38 | |
![]() | "Det är inte en slump att det som hände hände i just Frankrike. Där har införts begränsningar i religionsfriheten för just muslimer och en marginalisering som extrema grupper har utnyttjat till sin fördel." Skitsnack, och motbevisat av andra platser som drabbats av terror med muslimska förtecken (eller där terrordåd avstyrts) utan att det har diskuterats förbud mot heltäckande slöja eller andra religiösa symboler. | |
mz_lzrd | 2015-01-19 14:04 | |
![]() | Evolutionsteorin förklarar ingalunda livets uppkomst. Och som du vet Moose, om du hävdar att Gud skapade allt, så blir nästa fråga oundvikligen "vem skapade Gud?" och så står vi där och stampar. Evolutionsteorin är oomstridd i vetenskapliga sammanhang idag. Det är den enda möjliga förklaringsmodell som vi har idag. Men den förklarar på intet sätt livets uppkomst, bara dess utveckling och diversifering från en common ancestor. | |
mz_lzrd | 2015-01-19 14:10 | |
![]() | Det finns förträffliga MOOCar i ämnet om man är intresserad av att ta reda på något om det man så gärna uttalar sig om i forumsinlägg. Coursera har ett flertal, även EdX. | |
mz_lzrd | 2015-01-19 15:24 | |
![]() | Förlåt att jag lät otrevlig. Jag kände mig tillfälligt uppgiven. Vissa missuppfattningar känner jag ett behov av att ta död på. T ex det här om att evolutionsteorin skulle förklara livets uppkomst. Och att kroppen blir resistent mot penicillin om man tar många penicillinkurer. Ingetdera stämmer, utan är rena missförstånd. Jag uppskattar mycket att diskutera här på Beta där jag upplever att de flesta är kloka och kunniga eller åtminstone endera. =) | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-19 15:31 | |
![]() | Mr_Izrd Det är oomstridd fakta bland dem som tror på Gud att han alltid har funnits. Jag antar att de flesta som vill förbjuda religion inte tror på Gud. Jag vill förbjuda rökning, alkohol och droger för det ger inte mig något. Men det gör Gud. | |
Rhotheta | 2015-01-19 15:39 | |
![]() | Moose. Argumentet går i andra riktningen. Tanken att någonting över huvud taget, gud, universum eller något annat behöver skapas ur intet är blott en insiktslös mänsklig artefakt. Även kallad kalaams kosmologiska argument. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-19 16:32 | |
![]() | www.google.se/url?sa...Ic xtQz6oLQ | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-19 16:35 | |
![]() | Det kosmologiska gudsbeviset..... | |
Rhotheta | 2015-01-19 16:48 | |
![]() | Ekar det här? | |
mirindan - Ej medlem längre | 2015-01-19 16:57 | |
![]() | Bra sagt av Moose72:"Hur många dör av alkohol, rökning och andra droger?" Om vi ska börja värna samhället genom att förbjuda saker så vore det en bra början att förbjuda alkohol, rökning och andra droger. Inget av dessa bygger upp samhället utan i stället raserar det. Religiösa förbund bjuder ut aktiviteter och förenar människor. Främst tycker jag att det är bra med ungdomsaktiviteter, som aktiverar ungdomar och bidrar till att åtminstone en del ungdomar håller sig från gatan och ägnar sig åt något som är lugnt och bra i stället för att hamna i brottsliga gäng. | |
mz_lzrd | 2015-01-19 17:42 | |
![]() | Mirindan, narkotika är förbjudet. Tycker du att det har utplånat all knarkanvändning? Verkar förbud hjälpa? Funkade spritförbudet i USA? Det är ju lite skojigt att just Moose jämför religion med droger av olika slag. Jag ser stora likheter men trodde inte Moose såg saken på det viset =) | |
mz_lzrd | 2015-01-19 17:48 | |
![]() | Jag kan ju säga att jag får ut mer av alkohol än av Gud. Och då inskränker sig mitt alkoholintag till en kopp glögg om året. Jag tror inte vi har ngra planer på att förbjuda Gud, Moose. Det är religion som är stötestenen. F ö kan du inte kalla religiös övertygelse för fakta. Fakta är verifierbara osv etc. Poängen med att tro är att man saknar varje form av bevis för det man tror på. Det är på sitt sätt en vacker idé, fast den blir mindre vacker när man hävdar att Gud har befallt en att mörda ett gäng serietecknare. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-19 18:30 | |
![]() | Vet väl alla att människor som inte tror på Gud måste fylla sina tomma liv med alkohol och droger, var det så du menade? =) | |
kryddeluntan | 2015-01-19 18:36 | |
![]() | Då blev det en gudstråd igen och snart hackas det väl vilt igen. Jag respekterar att folk har sin tro, det går inte att förbjuda religioner. Folk har alltid trott på sina gudar och lär fortsätta med det. | |
mz_lzrd | 2015-01-19 18:40 | |
![]() | Ja, Moose. Många använder Gud som en drog. Om man inte är troende skulle man kunna hävda det. Men det tänker jag inte göra! Livets tomhet är ett problem vi alla ställs inför, eller frågan "men var det inte mer än såhär??" Dr vad heter han nu brukar säga i sitt drogrehabtvprogram att det där hålet inuti oss skulle våra mammor ha fyllt igen när vi var små. Men jag tror att varje hyfsat intelligent person ibland ställs inför den där avgrunden. | |
Sote | 2015-01-19 21:36 | |
![]() | Förstår faktiskt inte varför den här tråden ens är kvar med tanke på att det redan finns en stängd tråd med exakt samma rubrik fast med ett frågetecken. Den stängdes just pga att den spårade ur. Det är inte helt otippat att även den här kommer göra det då den naturligtvis kommer att handla mest om huruvida den kristna guden finns eller inte och jag vet vem som kommer vara en av dom flitigaste skribenterna även i den här tråden. | |