Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 439

Forumkategorier

Användare Inlägg  
susila2015-07-22 14:48
Antal inlägg: 459

Sniglarna har ätit upp det jag försökt odla i år. Alla gurkplantor, störböneplantor, sallad, squash, grönkål, dill, mangold. Jag har aldrig sett så många som i år. Plockar ca 200 varje kväll. Använder även snigelfritt sent på kvällar (annars äter fåglarna upp det, vilket är oskadligt för dem, men mkt dyr fågelmat).

Det är absolut ingen överdrift, det beror på 2 milda vintrar i följd och en kall regnig vår i år.

Det är lustigt att folk som inte är drabbade av sniglar vet att man överdriver. Känns som att det är en genomgående trend i samhället idag. Det som inte drabbar just mig finns inte.

Pågasnöret - Ej medlem längre2015-07-22 14:54
Antal inlägg: 1

0,5 liter öl i en plasthink modell lingonhink 1 droppe diskmedel. Tar 50-75 pr dugn i dom

micro1132015-07-22 15:18
Antal inlägg: 17540

susila
Pratar du om mitt inlägg så säger jag inte att NI överdriver.

Jag säger att de i grannskapet som klagar inte alls har så mycket sniglar som det beskrivs i den här tråden - och att de nog överdriver plågan en del.

På min tomt finns som sagt var inga mördarsniglar - medan grannarna som gränser till min klagar på sniglar, fast jag har bara sett enstaka där också.

Jag tror helt enkelt allt är relativt - och att mina grannar skulle se sitt snigelproblem som ganska ringa om de hade besökt någon som hade de invasioner som beskrivs här i tråden.

De undrar vad jag gör som har fritt på min tomt --- svaret är ingenting, av något skäl tycks fruktträd men inte sniglar trivas på min tomt. (Mina träd bär massor av frukt också år då grannarnas får väldigt tunn skörd)

susila2015-07-22 15:25

Nä, menade inte just dig, micro.

Jag tror det har med jordmånen på ens tomt att göra delvis. Fuktig lerig jord: massor av sniglar. Sandig jord: inte lika trivsamt för dem. De äter gärna ogräs, så det behöver inte alls vara grönsaker för att de skall frodas det är bara det att man ser det så tydligt när de äter upp ens grönsaker, när de äter ens kirskål blir man inte lika bestört =)

Men visst folk kan överdriva som fn, läste i tidningen om en tant som hade dödat hela 9 mördarsniglar på sin tomt och som var helt chockad över denna invasion.

fulsnack2015-07-22 16:13
Antal inlägg: 6639

Ska beställa koppartejp att fästa runt rabattkanten och krukorna nästa år. I år är det kört.

Kan liksom inte bekämpa dem mer än vad jag redan gör, och fortfarande är det mer sniglar än asfalt och gräs. En av nackdelarna med att bo vid skog.

kryddeluntan2015-07-22 16:36
Antal inlägg: 12360

Har följt tråden, fast jag bor i höghus i stan och har inte ens sett en sådan snigel. Låter fullständigt uräckligt måste jag säga, ryser.
Jag har bekanta som plågas av dem och jag vet vilket jobb alla lägger ner på bekämpningen.

ttiittii - Ej medlem längre2015-07-22 19:26
Antal inlägg: 37631

Bor man i ett villa område så kan man kalla till ett möte och göra en insats tillsammans.Det går att hyra mysk ankor som äter sniglar .om alla köper några öl var och häller ur ölen i olika kärl på vägarna under några dagar så kommer ölen locka till sig massor med sniglar dom som inte drunknar i ölet kommer lockas dit och går att plocka.Tror på en gemensam auktion mot sniglarna.lider med er.
Vi har klarat oss bra

KatjaElina - Ej medlem längre2015-07-22 19:35
Antal inlägg: 95

Tur jag bor i en hyreslägenhet o inte har råd med en trädgård!

vargolof2015-07-23 19:16
Antal inlägg: 2

Bor också i Gbgtrakten som lär vara rikt begåvad med mördarsniglar. För fem år sen tröttnade jag på eländet, rensade tomten och riggade två koppartrådar med ca 1 cm mellanrum runt tomten. Om snigeln glider över båda avrättas den med ca 24 Volt från en transformator som matar trådarna med el. Ska de ta sig in på tomten idag måste de lära sig hoppa eller gräva tunnlar. Vill bara tipsa om ett bra sätt att bli av med plågan, men det kräver lite jobb och handlag. Men nu trivs både vi och våra blommor mycke bättre.

Mormodern492015-07-26 15:12
Antal inlägg: 8354

Hoppas att du får behålla koppartrådarna då , de är ju ett eftertraktat byte av koppartjuvarna, har man läst om

ttiittii - Ej medlem längre2015-07-26 20:31

Det kan inte vara många kilo det rör sig om knappast 1.

Mormodern492015-07-26 22:11

Beror på tomtens omkrets.

PetLin22015-07-27 08:32
Antal inlägg: 298

Nästan alla jag plockar sitter på samma växt. Kan man inte dressera dem att bara äta kirskål. Det vore bra för deras image.

Mormodern492015-07-28 15:54

Usch ! Tala inte om de äcklen , Var nyss ute ock skulle tömma en kruka från massa vatten , ock vad tror ni fanns under den krukan , jo , en äcklig mördarsnigel . Krukan stog på ett bord ute. Fattar inte hur den kommit ända ditt upp . Kan de flyga också eller? Det är så äckligt, så jag tror jag dör , ock spyr samtidigt

mackz_2015-07-31 01:05
Antal inlägg: 900

Idag har jag vattnat med nematoder. Får se om det har nån verkan

dinodog2015-07-31 07:17
Antal inlägg: 4973

Hörde på nyheterna igår att det kommer att bli ännu värre i augusti.

susila2015-07-31 08:58

Dino, det stämmer säkert. De är ju stora nu och har väldig kapacitet. Jag plockar fortfarande och hugger dem med spade, men nu är det mest för att barnen inte ska halka på dem när de springer runt på gräsmattan. Det är sorgligt. Snacka om att närodla giftfritt osv, inte en chans med den här snigelplågan.

PetLin22015-08-04 08:24
Antal inlägg: 298

Vår åttaåring sommarjobbar genom att plocka sniglar och sen utvisa dem till en intilliggande skog. En krona per snigel och resultatet är bra.

ttiittii - Ej medlem längre2015-08-04 08:31

Visserligen är dom inte snabba men avliva dom

dinodog2015-08-04 08:39
Antal inlägg: 4973

PetLin2 1 krona per snigel är inte dåligt. Men med tanke på att varje snigel lägger typ 600 ägg så är det ju stora pengar att tjäna så småningom.

Nä dom ska elimineras obönhörligen. Det är kanske grymt men det är så det är.
Syns att igelkottarna är så få för dom gillar sniglar.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?