Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lågintensiv2015-10-28 12:31
Antal inlägg: 3228

Givetvis är det inte hållbart. Någon borde bedriva beteendeterapi med våra politiker för att lära dem fatta obekväma beslut. Den naiva idealismen i det här landet börjar bli farlig.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 15:08
Antal inlägg: 4735

Jag erkänner! Jag är en naiv idealist och det är visserligen trevligt att se lite konsensus i en tråd i betapet seriöst, men;

För er som tycker att det viktigaste är att behålla den svenska kulturen intakt i överskådlig framtid kan jag meddela att loppet är kört. Det har alltid varit kört och kommer alltid vara kört. Men vi kan dansa runt midsommarstången, äta kräftor, slå våra fruar och dricka ofantliga mängder starksprit och bli överfulla ändå. Vi kan till och med sjunga nationalsången och om inte nationalisterna besudlar vår flagga med ett ständigt användande i främlingsfientliga sammanhang kan vi även vara stolta över den.

För er som är rädda om den starka ekonomi som vi har byggt upp efter Andra Världskriget så kan ni också vara lugna. Den uppbyggnaden har skett med god hjälp av omvärlden, både rent handelsmässigt men också genom import av arbetskraft. Denna omvärld finns ännu kvar. Så vi kan fortsätta äta gravad lax, tillreda gourmetmåltider i våra kök med öppna planlösningar, dricka goda rödviner och skåla i champagne på nyår. Vi får nämligen ett kontinuerligt, välkommet och nödvändigt tillskott till vår befolkning. Med en nativitet på 1.72 för svenska kvinnor och stoppad invandring så dröjer det inte länge, i ett historiskt perspektiv, innan vi får sitta runt lägerelden och fråga oss vart vår befolkning tog vägen.

För er som oroar er över nivåerna i invandringen just nu. Det gör jag också. Det torde vara få som inte gör det oavsett hur naiv och idealistisk man än är.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 15:13

Såg för övrigt att någon hade betalat 195000 kr för ett kex som hade överlevt Titanic-katastrofen. Det tycker jag inger hopp för framtiden.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 16:25

Nu bidrar Riksgälden till åsiktskorridoren med en naiv prognos om Sveriges ekonomiutfall för 2015:

www.riksgalden.se/Pa...20 15-3.pdf

kryddeluntan2015-10-28 17:06
Antal inlägg: 12360

Det jag oroar mig mest för är att intolerans och hatet breder ut sig, med fler bränder av förläggningar, oroligheter och kravaller i utsatta områden.
Sen är kulturer inget statiskt , som totravel påpekar. Allt förändras över tid, t.ex Halloween som har kommit för att stanna, vad jag än tycker om det.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 17:21

Vi kan alltid anamma det gängse thailändska sättet att se på en bilolycka mellan en utlänning och en thailändare. Det är alltid utlänningens fel att olyckan har hänt för om hen inte hade varit i Thailand hade inte olyckan skett.

Men det tycker jag vore en tillbakagång rent intellektuellt och moraliskt.

Mormodern492015-10-28 17:34
Antal inlägg: 8354

Det med om det händer en bilolycka eller med något annat fordon i Thailand , är det alltid vi som turist , som får skulden . Därför att vi anses vara rikare änn , en Tailändare . Så är det Totravel.

kajix2015-10-28 17:52
Antal inlägg: 7767

Ja, förutom saknaden av kartor till flyktingboenden var det precis som en Ekeroth-kongress.

Så du hävdar att mer pengar kommit in om uppslaget varit 10 000 or bust?

Jag pratade med en ung söt (kvinnlig) representant för UNHCR som meddelade mig att galan i sig var ju bra, men att de behöver pengar hela tiden. Om inte min sambo räddat mig att jag suttit med en månadsbetalning nu.

janne1212122015-10-28 17:54
Antal inlägg: 4722

Håller helt med dig kryddeluntan, jag oroar mig också mer för framtida intolerans och hat än i första hand den ekonomiska sidan, även om jag fattar att levnadsstandarden med nödvändighet måste försämras om ytterligare flera 100000 människor måste leva på försörjningsstöd de närmaste 30 åren.

Jag inser vilken krutdurk vi håller på att bygga upp genom att stridande hatfulla parter nu ska samsas på samma förläggning och så småningom i samma trappuppgång.

Det är alltså inte i första hand rasistiska svennar som kommer att vara det stora problemet, utan importerad religiös fanatism och unken nationalism, och då handlar det inte om att dansa runt någon midsommarstång. Givetvis kommer detta vara olösliga problem för ett handlingsförlamat Sverige som aldrig riktigt vågar kalla saker för vad de är.

Vad gäller bränningarna av förläggningarna är det i högsta grad skrämmande, men man kan ju tycka att det hade varit klädsamt av de stora drakarna att också någon gång tala klarspråk när bränder inte längre kan räknas som mordbrand utförda av rasister/nazister, men det säljer väl inte lika många lösnummer.

www.gp.se/nyheter/va...de -inomhus

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 18:07

www.aftonbladet.se/s...16 57090.ab

Rhotheta2015-10-28 18:14
Antal inlägg: 4992

Nej. Jag menar att om folk begrep vad det här spektaklet innebär för samhället och hur man i stället kunde använda pengarna skulle de byta åsikt på stubben.

40 miljoner är något man bygger en teater i en liten småstad för. "Rädda kulturen i Laholm" vore en bättre gala.

Rhotheta2015-10-28 18:16
Antal inlägg: 4992

Jag tänkte: "Vad nu? Har totravel trots allt börjat förstå..."

Tills jag såg att det var Janne.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 18:30

Nä, Rhotheta, jag vägrar fortfarande att förstå.

Framförallt förstår jag just nu inte vad en TV-sänd gala i icke statlig regi till förmån för UNHCR har med Sveriges samlade vilja att betala för asylmottagningen att göra.

Tycker det är ett svårhittat samband där och att dina slutsatser av detta, för att uttrycka sig milt, är väldigt långtgående.

kryddeluntan2015-10-28 19:03
Antal inlägg: 12360

Rhotheta, nu är du där igen med påhopp och och konstiga slutsatser. Totravel skrev tydligt att han, som många fler är oroad över utvecklingen.

Jag sällar mig också till skaran som inte fattar vad galan har med asylmottagningen att göra.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 19:10

....och sen när blev det SD:s politik att skänka pengar till UNHCR?

Jag trodde det var normal svensk biståndspolitik eller vilja till att hjälpa en FN-myndighet. Snacka om att göra ägget till höna eller tvärtom om man så vill.

janne1212122015-10-28 19:19
Antal inlägg: 4722

SD menar att man bäst hjälper flyktingar i närområdet till konflikten, uppenbarligen delar man därmed UNHCRs och galans syften.

Inlägget har i allra högsta grad med asylmottagandet att göra.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 19:27

janne,

Ja, det gör man, men inte har väl SD monopol på den politiken? Sverige har skänkt pengar till de hjälporgan som jobbar med flyktingar i närområdet i årtionden. Förmodligen gjorde man det innan ens SD fanns som parti.

Det SD vill är att man enbart ska hjälpa i närområdet. Vad man ska göra med de som redan är på väg eller som finns i rullorna redan det har man ännu, mig veterligen, inte avslöjat.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 19:27

*i närområdet till konflikthärdar

Linders - Ej medlem längre2015-10-28 19:57
Antal inlägg: 1943

Och vad ska vi göra med alla som tar sig hit sen när Sverige kommit till sin gräns? Det är ju väldigt många miljoner människor som vill ha ett bättre liv och ta sig hit. Någon gång måste vi satsa i deras närområde så att de får det bättre.

totravel - Ej medlem längre2015-10-28 20:05

Linders,

Det pågår hela tiden samtal om multilaterala lösningar. Sverige är en del av EU. Ansvaret för flyktingarna måste delas mellan länderna i EU innan något av dem når sin gräns.

Det är klart att det krävs satsningar i närområdet. Det är det väl ingen som inte tycker?

Dessutom krävs det att världssamfundet försöker komma överens om hur man exempelvis ska lösa konflikten i Syrien.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?