Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 693

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2016-01-01 01:35
Antal inlägg: 3557

För övrigt är jag helt överens med Bitte. Bra att fler och fler kommuner inför restriktioner angående detta. Det är inte bara husdjur som plågas av detta utan även de vilda djuren blir oerhört stressade. Miljön tar skada, det kostar skjortan och är farligt både för personerna som hanterar det och vad gäller brandrisken.

ttiittii - Ej medlem längre2016-01-01 01:39
Antal inlägg: 37631

Alkohol dödar i Frankrike där människor "kan" dricka vin Är största dödsorsaken mellan 16-65 år sprucken bukspottskörtel.Och det börjar med 1 glas eller en flaska Det kanske säger dig något Sote,i jämförelse Är raketer en fjärt i rymden

frumoreus - Ej medlem längre2016-01-01 01:50
Antal inlägg: 239

Har en vän som fick ena armen förstörd av fyrverkerier, tror inte han ser det som en fjärt i rymden...
Miljö o djur tar skada, bättre ge pengar till välgörenhet än bränna dem.

ttiittii - Ej medlem längre2016-01-01 02:24
Antal inlägg: 37631

Hade Din vän. Haft en mor som mig hade han inte skadat sig.Den största anledningen till att folk skadar sig när dom smäller är alkoholen

RambleTamble - Ej medlem längre2016-01-01 03:58
Antal inlägg: 2728

Skitsnack.

Sote2016-01-01 17:09

Ttiittii- du får säga och tycka precis vad du vill men du är kriminell ändå. Det är böter och i värsta fall fängelse om man köper raketer och smällare till minderåriga. Folk dör även i trafiken ochde allra flesta olyckor med dödlig utgång är fartrelaterade. Även hur fort man får köra hil är reglerat i lagen. Hoppsan , även det ären sån där jobbig liten lag som du tycker man kan skita i. Tänk vad bekvämt det måste vara att själv bestämma vilka lagar man ska följa. Finns det kanske fler lagar och förordningar som inte passar? Du kan säkert hitta ett par till som du kan ta lite lagom lätt på. Ärnog inga problem för en ansvarsfull och ordentlig person dom du.

magnusito2016-01-01 18:02
Antal inlägg: 4942

Förbjud!
Nedskräpning, miljövidrigt och skrämmer djur.
Fler argument behövs inte.
Ett kommunalt fyrverkeri kl. 24 är nog.

malmöiska2016-01-01 18:04
Antal inlägg: 305

Jag anser att raketer är en onödig utgift och köper därför inga alls

Emollas2016-01-02 00:28
Antal inlägg: 1082

Det säger du så länge det inte har hänt dig Titti. Men värdpappa i USA har ett bra inlägg för detta. När i vi såg ett gäng motorcyklister i usa dundrade förbi oss utan hjälm så frågade jag honom är det inte lag på hjälm här i USA eller? Han svarade då: Det är inte lag på att ha hjärna heller.

Mormodern492016-01-02 01:01
Antal inlägg: 8354

Man får absolut inte köpa smällare till minderåriga , det säger väl sej själv . Är man förälder , föregår man alltid med gott exempel . Annars borde man inte skaffa barn . Vem skall annars lära dem vad som är rätt eller fel ?

Sote2016-01-02 02:44

Mormodern - håller med. Men i det här fallet anser sig föräldern ha rätt att vara selektiv med lagar och då lär ju även barnen lära sig att det är upp till var o en att själv välja vilka lagar man ska följa. Hoppas ungarna har mer vett vad gäller detta för det finns ju en väldans massa lagar som man inte gärna vill att folk skiter i hur som helst. Det leder ju lätt till anarki ock kaos.

Sten_Saxpåse2016-01-02 06:26
Antal inlägg: 243

Heja ttiittii jag håller på dig! Tycker definitivt du ska fortsätta göra som du gör.

mz_lzrd2016-01-02 08:05
Antal inlägg: 2498

Sten, vid första anblicken förefaller ditt inlägg rart och uppmuntrande, men sen börjar man undra. Lite som "Jamen det är väl klart, låt ungarna leka på trafikerade vägar i mörkret, utan reflexer! Det är bra träning för deras reaktionsförmåga! De snabbaste överlever oftast!"

Det finns fina proteser idag, man kan bestiga Mount Everest utan ben, bara tänk vad en person kan göra utan tummar. The sky is the limit.

Sten_Saxpåse2016-01-02 20:02
Antal inlägg: 243

vid första anblick förefaller ditt inlägg vettigt, men sen börjar man undra. Bör man förutsätta att ett inlägg är sarkastiskt eller ironiskt skrivet när det inte finns något som antyder att det är menat att uppfattas så?

Det kan inte vara lätt att debattera på forum när man lägger in egna påhittade undertoner i andras inlägg. Jag tänker att jag knappast förlorar något på att inte gå in i någon djupare diskussion med dig.

mz_lzrd2016-01-03 08:59

Det var inte min mening att vara dryg mot dig, Sten. Det föreföll mig bara någorlunda hejdlöst att uppmuntra småbarns lek med fyrverkerier. Men jag håller med om att vi många gånger har ett säkerhetstänk kring barn som inte bara berövar dem en massa en roligt, utan som också förmodligen kan vara direkt skadligt på lite längre sikt. Man måste tränas i att hantera faror, för man kan aldrig ta bort alla faror ur världen.

Sote2016-01-03 21:08

Visst är det så att barn även måste lära sig använda kniv i köket och annat men man kan ju underlätta tillvaron genom att faktiskt följa de lagar och regler som finns i samhället. Låt barnen gärna åka båt men se till att dom har flytväst och en vuxen i båten , lite beroende på ålder, låt barnen vara med och titta på fyrverkerierna men på behörigt avstånd , låt dom vara med i köket men ha koll på kniven, ha säkerhetsbälte i bilen, använd cykelhjälm, se till att dom inte dricker alkohol och druttar runt på egen hand innan dom är i laglig ålder, se till att ni känner barnens kompisar och familjer och att ni vet var dom håller till. Det låter säkert petigt för en del men det finns så jäkla mycket skit som kan förstöra livet för alltid i samhället så de bitarna som man faktiskt kan hålla koll på är ju inte fel om man har koll på. Jag tror inte att det gör barnen starkare eller bättre förberedda om dom får dricka sig aspackade vid femton bara för att alla andra gör det, eller att dom är så duktiga på att cykla så dom behöver inte använda hjälm, låta dom åka ut med båten på egen hand utan flytväst för dom simmar ändå så bra eller låta dom få en låda raketer och tändare och hoppas på att dom klarar det även det här året. Det är inte bara alkohol i kombo med smällare som skadar utan det är faktiskt väldigt farliga grejer ändå att hantera. Det tillverkas och hanteras tiotusentals raketer och bland dessa finns det en hel del som trots nykter och rätt hantering är defekta och vips är handen eller synen borta eller något annat som tex vinden kan ändra riktningen och bränna ner grannens hus.
Barn ska inte överbeskyddas men dom ska absolut skyddas mot sånt vi faktiskt vet är farligt.

Mormodern492016-01-03 21:39
Antal inlägg: 8354

Håller med dej Sote .

kryddeluntan2016-01-03 21:46
Antal inlägg: 12360

Bra skrivet Sote :-)

mz_lzrd2016-01-04 09:36

Jag håller också med dig Sote. Men jag är också färgad av min inställning till fyrverkeri som något synnerligen umbärligt, för många människor är fyrverkerier ngt underbart. Jag tycker mest det är ett jävla oväsen som skrämmer vilda djur. Men jag minns ju hur fruktansvärt kul min bror tyckte det var med smällare, när han var liten. Det var iofs under Trias och Jura och smällare var inte förbjudna då.

kryddeluntan2016-01-04 16:56
Antal inlägg: 12360

Läste i vår lokaltidning att 98 barn i Danmark hade skadats av fyrverkerier under nyåret , en markant ökning.
Undrar om vi har sån statistik i Sverige.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?