Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 5 |
Mobilspel
Pågående | 19 012 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2016-04-03 12:02 | |
![]() | Precis, man behöver inte vara bäst på att skriva men ändå tycka precis likadant. Sen kan jag ibland länka till något bara för att väcka tankar. Utan att jag själv ställer mig på ena sidan eller den andra. | |
kryddeluntan | 2016-04-03 13:08 | |
![]() | Jag tycker att Dahlbergs artikel var bra. Jag brukar läsa det som det länkas till, ofta tänkvärda artiklar och om jag tycker att det är skräp är det bara att låta bli att läsa. Kafountine, din känsla äger du och ingen kan säga att det är fel, då är man ute och svamlar om man påstår det. | |
yora - Ej medlem längre | 2016-04-03 14:06 | |
![]() | Haha jag kollar aldrig på länkarna :) helt bortkastat på mig. Så jag läser bara det folk själva uttrycker. Stor skillnad på hur man lyckas uttrycka det man tänker. Ofta blir jag imponerad av att här finns många kloka människor. Men som vanligt är det de som gapar högst som märks mest.... inte alltid de mest genomtänkta och välformulerade.... | |
plinius | 2016-04-03 14:10 | |
![]() | Beträffande TS fråga/påstående så är det ju självklart att alla har en egen åsik. Man kan av slöhet skicka en länk till en åsikt. Den artikeln eller blogg eller åsikt kan man ju hålla helt med om eller delvis. Dahlbergs artikel var bra. Jag håller med om mkt, men inte om detta som det stod i artikeln "Att Sverige skulle hamna i en sådan kris är givetvis fullständigt osannolikt." Min åsikt är att det med 100 % säkerhet inom rätt snar framtid kommer att bli just det mardrömscenario som Dahlbergs menar. Jag är av den uppfattningen att den Amerikanska Petrodollarsystemet är på randen till undergång. Den kommer att ta med sig andra valutor i sitt kölvatten. Då blir det antingen svårt att köpa/sälja varor med andra länder. Ex Importerad mat till vårt kalla land. Eller så kan det bli hyperinflation. Pga hunger, droger , låg moral i samhället i stort, så kommer det att bli anarki. Det kommer i sin tur bli svårt att få bukt på. Tror som Dahlbergs skriver att det kommer bildas medborgargarden/ maffias som vi hör till för att få mat och andra förnödenheter. Sen är jag helt övertygad om att det blir en världsvaluta ( kallad typ UN world Currency) som faktiskt redan finns framtagen i händelse av ett ekonomiskt systemkollaps. Alla länder utom Nordkorea har skrivit under på det , så vitt jag förstått . Pensioner och löner kommer alltså att återfinnas i ny valutaformer. Huruvida sparade medel brinner inne vet jag ej. Detta är MIN åsikt i den frågan :) | |
mz_lzrd | 2016-04-03 14:45 | |
![]() | Jag brukar länka till diskussionsunderlag. En (seriös) tidningsartikel, en vetenskaplig undersökning presenterad i en (seriös) tidskrift. Det tycker jag är bra. Jag kan inte själv göra några vetenskapliga undersökningar här hemma i stugan. När man berättar om egna erfarenheter och upplevelser blir man ofta hånad här och får veta att man inbillar sig saker. Detta för att upplevelser som den enskilde har inte kan styrkas eller verifieras. Jag är inte intresserad av allmänt babbel typ "I min värld så..." om det inte presenteras någon form av underlag eller fakta som ligger till grund för den uppfattning som framförs. Jag gillar Twitter som fan. Massor av länkar! | |
mz_lzrd | 2016-04-03 14:55 | |
![]() | Jag blev väldigt förtjust när jag hittade Dahlbergs ledare på twitter i morse, men en av mina första tankar var att hon måtte ha lurkat här i flyktingtråden på beta - för i den har vi har diskuterat just det hon tar upp. =D Så vi tänker i af lite självständigt här. | |
Satyra | 2016-04-03 15:13 | |
![]() | Antar att du, llloyden, inte har så stor erfarenhet av politiska diskussionsforum, eftersom man där mer eller mindre alltid "avkrävs" källa på allt man säger. ;-) | |
omeganoll | 2016-04-03 16:34 | |
![]() | lloyden: I hur hög grad har man en egen åsikt? I väldigt låg omfattning skulle jag tro eftersom; ägarkoncentrationen i mediasektorn är alldeles för tät, därav en ängslighet hos skribenterna. Sen är det ju så att vi alla förväntar oss att nyheter ska vara gratis, ögonblickliga och pålitliga. Detta går INTE ihop. Journalister är gatekeepers - de avgör vad som ska publiceras, vad som är av allmänintresse OCH vad som är säljbart - detta går heller inte ihop.När NYT blev tvungna att kicka 1200(?) medarbetare sände det mkt starka signaler om medias ekonomiska förhållanden. Hur många som läser detta stöttar media gm att vara prenumeranter? Slutsats: Media blir allt mindre pålitliga samtidigt som vi tror oss om att kunna bilda en "egen" åsikt i ämnen som är beroende av att media skull vara just - pålitliga. Den som inte är oroad av detta är inte realist! (Själv är jag religiös och förlitar mej egentligen på en urgammal urkund och dess påverkan på mej och min relation till dess initiativtagare. Hur "eget" är detta förhållningssätt? Har inget större behov av en analys av detta eftersom jag länge kunnat observera resultatet och uärderat detta som positivt.) | |
plinius | 2016-04-03 19:58 | |
![]() | omeganoll. Jag instämmer helt i det du säger. | |
apbur | 2016-04-03 20:19 | |
![]() | Apropå Dahlbergs ledare och "tankeexperimentet" hon börjar med. Det är i allra högsta grad mer aktuellt än som det osannolika skräckscenario hon beskriver. Just för att de flyktingar vi nu ser kommer till Sverige kommer från kulturer och länder med låg eller obefintlig tillit till stat och myndigheter. Vi har även sett just detta hända i Stockholms förorter när elen slogs ut. Det går nog att förklara med misslyckad integrationspolitik de senaste decennierna men frågan är vad det är man har misslyckats med? Har Sverige misslyckats med att ge förutsättningar för en solidarisk attityd ute i förorterna eller har vi misslyckats med att inte (vilja) se och arbeta preventivt och riktat mot den motsatta attityden? Rent av befrämjat den genom vårt välfärdssystem? Den svenska tilliten och solidariteten är nog tyvärr ett minne blott, den försvinner sakta men säkert i takt med globalismen. | |
llloyden | 2016-04-09 00:39 | |
![]() | Mycket intressant att ta del av alla åsikter hit å dit. Själv vill jag mycket hellre se en text som någon själv skrivit (oavsett om det är fel eller rätt, ingen riktig sveska etc. Vem är domare?. Om folk skriver själva är det ju något som de själv gör/producerar, istället för att länka till något om de inte har förmåga själva att uttrycka, men delvis tycker sig kunna hålla med om. Men jag tycker ändå att det försvinner något personligt - som kanske skulle ha visat sig om personen ifråga hade själv formulerat, tyckt och skrivit själv - istället för att trycka på tumme upp eller ner, länka etc. | |
llloyden | 2016-04-09 01:41 | |
![]() | Carlrmartin : Jag ber om ursäkt. Du har alltid verkat vara en vettig person med vettiga åsikter. | |