Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 10 |
Mobilspel
Pågående | 19 550 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-25 01:03 | |
![]() | ttiittii? Skumt svar? klart att det behövs viss mer yta? Men den ytan består idag istället av delvis och snart massvis med människor som behöver ett arbete? Bättre att fylla ut ytan med arbetplatser då istället?Istället för att ha folk som snart vankar av och an utan arbete på samma motsvarande yta? Pensionärer kostar pengar? fy vilket svar alltså!!!???? De flesta av pensionärer idag,är just dessa som byggt landet Sverige!? Och hade inte dessa människor som då är pensionärer idag funnits? ja..då hade inte du heller funnits eller ens fötts,eller kanske levt idag,utan istället dött långt i förtid,kanske redan vid 25 år!? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-07-25 06:56 | |
![]() | Hade jag dött vi 25 om det inte fans pensionärer i dag ?hur får Du i hop det ? | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-25 11:22 | |
![]() | ttiittii?: Så du menar att du inte förstår sambandet/sammanhanget med de!??? De är väl ganska själklart/logiskt att varken ``Du´´ eller ``Jag´´ eller nån annan heller knappt skulle ha fötts till världen eller ens kunnat leva mer än ett fåtal år från födseln, om inte de männiksor som levt före oss och såklart även de människor som är pensionärer idag inte skulle ha fötts eller levt före oss!? Vem skulle t.ex. ha fött ut``Dig?´´eller matat dig från födseln annars menar du!? De är ju alla föregående männiksor som levt före oss och såklart dagens pensionärer som byggt och hållt Sverige vid liv pga. att övervägande av männiksor och såklart dagens pensionärer med har yrkesarbetat och också bidragit med både arbetsinsats möda och svet,plus betalat in skattemedel sedan Sverige införde skatteplikt! Och som då är till för att samhället ska kunna fungera för alla som lever däri,iform av sjukvård,men också all annan omsorg i samhället,skolor med dess undervisning,vägar att ta sig fram på, och färdmedel! Och de menar du alltså att Du ``Inte´´ fattar!? Och vad tror Du ``enbart?´´ Sjukvården och all annan omsorg som funnits under lång tid nu fram tills dags datum har kostat/eller kostar samhället dels just pga. ohälsosamma livsmedel t.ex.? Och Ja.. listan kan ju såklart göras Huuur lång somhelst på vad som mer/för övrigt bidrar till t.ex. då sjukdomar,för tidig död pga. andra ohälsosamma produkter och utsläpp som pågått! Och jag tycker att?: Det människan ska inta som föda? iaf. kan tas i större beaktning i hur det ska framställas för att minimera uppkomst av olika sjukdomar som såklart uppkommer i olika form, och det även inräknat enbart pga. då producerade ohälsosamma livsmedel som funnits/men också fortfarande finns i Huur stor scala somhelst på varuhusen,och som då gjort/och såklart gör att människan inte har så mkt. annat att välja på om inget annat väljs att produceras från producenter!? Och om ingen gör sin röst hörd och kräver hälsosammare producerat livsmedel? ja...? Då får vi lov att köpa den ohälsosmma födan som står där i hyllor/diskar eller inte!? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-07-25 11:33 | |
![]() | Du skriver att jag skulle dött redan vid 25 års ålder jag undrade varför ? | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-25 19:58 | |
![]() | ttiittii? Jag har ju förklarat i föregående inlägg? Ser du inte de? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-07-25 22:07 | |
![]() | Nä det har Du inte,Du har inte förklarat någonting.bara skrivit en massa osammanhängande saker om ingenting | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-25 22:32 | |
![]() | ttiittii? om nån har förklarat mer än ingående,så är de väl jag med allt jag skrivit och formulerat? Och då kan jag tyvärr inte göra nåt åt att du inte förstår det skrivna ordet? | |
KatjaElina - Ej medlem längre | 2016-07-25 23:02 | |
![]() | Självklart är inte GMO/RoundUp baserade grönsaker något vi ska stoppa i oss men jag kan bli väldigt förvånad över hur många resonerar, när man köper ekologiska produkter som transporterats över hela Europa, jag vet inte på vilket sätt det skapar ekologi... närproducerat är då att föredra. Lika förvånande för mig är det med föräldrar som noga studerar innehållsdeklarationer på livsmedel som trots allt genomgår vissa barriärer i kroppen samtidigt som de tillåter barnen att få gifter insprutat direkt i blodet genom vacciner. Eller de som har amalgam i tänderna och ständigt får i sig kvicksilverånga i lungorna medan de gör ständiga detoxkurer. Sedan har vi ju citronsyra i väldigt mycket produkter i dag, som inte har ett dugg med citroner att göra utan produceras med hjälp av svartmögel och extraheras med benzen | |
omeganoll | 2016-07-26 00:49 | |
![]() | Hur många sorter av skadliga insekter kommer hit med ekologiska, importerade frukter och grönsaker? | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-26 11:28 | |
![]() | Omeganoll? Skadliga insekter? ja..de kommer nog några då och då! Men de som är de sämsta med import av både produkter,men också då livsmedel ,är ju dels alla dessa transporter land och rike runt såklart, och med all dess utsläpp från då alla fordon som ska transportera alla produkter samt livsmedel! Men just livsmedel oavsett import från annat land eller inom Sverige produceras ju övervägande idag på ett sånt sätt som ``Inte´´direkt går under ekologiskt presis? Och de är väl främst de som diskussionen handlar om gällande livsmedel som sådant? | |
kryddeluntan | 2016-07-27 12:14 | |
![]() | För att återgå till trådens ämne så köper jag gärna ekologiska och närproducerade livsmedel. Snart har vi Bondens Marknad, där lokala bönder säljer sina produkter och jag älskar den marknaden. Jag har köpt ekologiska bananer i många år efter att ha sett en dokumentär, som visade att bananerna var gröna, besprutades och virades in i plast Och plasten dumpades i havet, varpå sköldpaddorna åt upp det i tron att det var maneter | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-27 23:27 | |
![]() | Ja..de låter faktiskt som att det är endel av de som nu svarat i denna tråd,som då köper både Ekologiskt och Lokalproducerat! Så de känns trevligt att läsa :) Så Hoppas fler dyker in i denna tråd :) När typ 200st,men såklart helst fler har kommenterat om de stödjer Ekologiskt och/el. Lokalproducerat? Då kan man ju få en ganska bra överblick/statistisk på hur många % ungefär? Så de blir intressant att se hur många som kommer att kommentera här? | |
åskarl | 2016-07-27 23:56 | |
![]() | köper lokalproducerat om sånt råkar finnas. inte på grund av någon annan orsak än att såna mestadels är färskare och mer smakrika. köper inte ekologiska importptodukter p.g.a den stora gråzonen som råder i den branchen. | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-28 23:52 | |
![]() | Åskarl: Okej, ja.. ska man köpa ekologiskt? Så ska det helst vara inom Landet! Själv köper jag sedan 1 år tillbaka Ekologiskt kaffe? Men just kaffe och choklad t.ex.? de är ju 2 storsäljande produkter i världen, och som såklart är svårt att få producerat i form av odlande från plantan till produktion,oavsett ekologiskt el. inte här i Sverige. Men ekologiskt kaffe kommer väl i form av kaffebönor först till Sverige,och sedan så mals och paketeras det väl i Sverige? Läste just på mitt kaffepaket av t.ex.märket Gevalia! Och där står det att det är kravodlat/Certificerat ,och att det är gjort av Arabicabönor! Alltså så mals det i Sverige,men såg att det stod Finland också. Så de känns seriöst iaf. eller förhoppningsvis så seriöst producerat som möjligt medtanke på att just speciellt Kaffe dessutom måste importeras! Men de finns ju såklart mkt. annat såsom frukter,och dessa kommer ju som dom är med import. Och visst? De kan nog mkt. riktigt finnas endel gråzoner också som du säger med importerade Ekologiska produkter/livsmedel,de vet man aldrig riktigt säkert i alla lägen/el. fall? | |
åskarl | 2016-07-29 00:55 | |
![]() | fanns en del frågetecken och säkert svårt räta ut alla men... allt du inte köper direkt av odlaren går genom mellanhänder och ju fler av de här desto större risk att nån i nåt led har ordnat lite större vinstmarginal för sin produkt. ekologiska produkter är ju dyrare. sen är inställningen bland ekoodllarna själva olika runt om i världen. många verkar tycka att allt som inte är förbjudet så är tillåtet. ekovinodling som besprutas med kvicksilver mot svampangrepp t.ex... skål... | |
volpe1964 - Ej medlem längre | 2016-07-29 01:06 | |
![]() | Köper bara ekologiskt vin, och brukar välja lokalproducerade/ekologis ka alternativ av övriga produkter om de inte är väldigt mycket dyrare än alternativen. | |
Uggla1986 | 2016-07-29 04:45 | |
![]() | "Alla vinner pa det till slut". Japp. Det summerade det hela. :) <3 | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-29 09:37 | |
![]() | Ja,allt som går under Ekologiskt är ju dyrare såklart,och de speciellt gällande olika grödor som både ska växa,& försöka kunna växa på plats,och som då ``helst´´ såklart ska kunna ge en så ``Stor´´ och så bra hållbar skörd som möjligt,vilket givetvis också är förhoppningarna från odlare. Vilket såklart gjort att tanken från odlarna varit att, obesprutade grödor skulle ge både mer arbete,men också mindre råvaror att kunna framställa olika livsmedel av,och vidare mindre pengar i börsen för odlarna,och som vidare då leder till mindre kvantitet ut till butikerna och till slutkund.Och då gjort/föranlett att olika grödor istället valts att besprutas under lång tid nu,för att såklart då sålångt som möjligt försöka eliminera risken för olika mögelangrepp el. skadedjur ,som vidare skulle leda till mindre skörd och vidare framställning/ förädling av råvaran! Och visst? det låter väl bra att försöka få så stor skörd som möjligt på plats,med så lite svinn/spill som möjligt! Men? Människan som slutkund får tyvärr också betala sitt hälsopris för detta i slutsvängen på olika sätt! Men jag tror el. känner att med nästan all säkerhet att det skulle gå bra att ändå i överlag börja satsa på så Ekologiskt framställd livsmedel som det bara är möjligt,om bara odlarna sätter sig den på de! -Och när Sverige gick med i EU? Då har ju speciellt alla större Jordbrukare börjat få ekonomiskt EU-bidrag/stöd ,för att få extra hjälp och möjlighet att ekonomiskt kunna ta hand om sin mark,och med dess grödor och stora djurbesättningar ännubättre och då mer tillfredställande,för att spannmåls,mejeri och trävaruproduktionen ska kunna fortsätta tillfredställande. Och de såklart pga. att alla andra övriga människor behöver/är i behov av alla dessa råvaror med dess förädling och vidare framställning /produktion m.m. Och Jag har faktiskt sett att det finns många jordbrukare som missbrukar EU-bidrag/stöd som dom faktiskt uppbär för sitt såkallade jordbruk t.ex.!??? Dom verkar bara tacka och ta emot EU-medel,men sköter inte sina ägor eller djurhållning på de sätt som det är tänkt,med t.ex. då just detta EU-medel dom fått beviljat? -Så..!? Tänk om alla jordbrukare,lantbrukare och skogsbrukare som då uppbär EU-medel skulle ha använt sina EU-medel på rätt sätt? Då skulle det nog inte vara så svårt att faktiskt också kunna bedriva ett helt ekologiskt odlande heller! Så..? De finns mkt. pengar som rinner mellan fingrarna på fel sätt, bland dessa som då ``t.o.m.?´´ får uppbära EU-medel för sitt företag i t.ex. odlarbranchen och jordbruk har jag förstått efter alla dessa år sedan t.o.m. EU-medel sattes in för dessa!!!? :-/ Jag har då märkt att EU-medlen verkar missbrukas stort? :-/ Och ingen ansvarig myndighet verkar heller bry sig tillräckligt eller kolla upp vad dendär bonden eller odlaren egentligen använder sina EU-medel till!!!??? :-/ Jag har sett och ser fortfarande massor av ängsmark och annat som bönder har och som också uppbär EU-medel,men sköter absolut inte sina ägor el. djurhållning ,på varken ett rätt el. humant sätt heller!!!?? :-/ | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-07-29 09:52 | |
![]() | Och en annan sak? Besprutade grödor skadar ju inte ``bara´´ människan och dess intag av dessa grödor,spannmål och mejeriprodukter! De skadar ju även miljön och vår natur på sikt! Det blir ju obalans i hela naturens olika system också,plus allt marina med! :( Och allt hänger ju faktiskt ihop,utan de ena finns inte det andra! | |
le-lou | 2016-07-29 11:29 | |
![]() | Ekologiskt är alltid bättre? www.dn.se/debatt/eko...or -miljon/ | |