Spelrum
Giraffen30
Krokodilen3
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 262

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lolololololo2016-11-15 19:49
Antal inlägg: 3423

Jag minns att jag fick alla rätt på rättstavningsförhören. Jag minns "Morgon mellan fjällen" och att jag satt bakom Eva som hade gul plyschtröja och bruna byxor. (Ja, det var på 70-talet... )

llvv - Ej medlem längre2016-11-16 10:38
Antal inlägg: 104

Att jag älskade skolan,väldigt noga med att skydda mina böcker med bokpapper,som då gällde på den tiden. :) Alla böcker som varje elev fick från klass 1 till klass 6 skulle skyddas på de sättet,för att då hålla sålänge som möjligt :) Då var de ordning och reda må jag säga :) Och de gillade jag. Jag älskade att skriva,räkna matte,rita,måla,och från klass 3-klass6 både syslöjd och träslöjd som jag också älskade att greja på med. Och hade riktigt skoj åt killarna som satt där och försökte sticka och virka m.m. på syslöjden ;) Och på den tiden så hade alla elever betygsättning från klass 3. Den roligaste skoltiden tycker jag var från klass 1-6,sedan var de inte lika skoj.Högstadiet vart av en mer stökig karaktär i atmosfären i korridorer,ute på skolgårdar,vilket då såklart lättare blir i stor skola med då väldigt många klass7,8 och 9:or. I detta fall var det såmånga som 7a,7b,7c,7d, 8a,8b,8c,8d,och 9a,9b,9c,9d. ja,somsagt? alldeles för många klasser ihoptryckta på samma skola,med dessutom 30st elever i varje klass!!!??? därav rörigt och inte såklart lika trevligt och då heller inte samma studiero el. samma möjlighet till att hinna få den hjälp man ev. hade behövt i vissa ämnen av då enbart en enda lärare i en sådan stor klass dessutom!?

Cooldimee2016-11-16 10:51
Antal inlägg: 83

En kall skola med toaletterna nere i en källaren :(
En sträng fröken som jag redan i första klass såg ut som en gammal dam typ 80 år, men så gammal ärvar hon ju inte, men kändes så då.
Varje fredag spelade hon på en tramorgel i klassrummet och sjöng hellre än bra. Det är minnen jag har från klass 1-3 :)

Klungan2016-11-16 16:44
Antal inlägg: 394

I första klass hade jag en gammal fröken som skulle gå i pension året efter.
Hon var väldigt trött på okunniga elever. Vi fick visa upp våra händer varje morgon, så att vi hade tvättat oss, och så tittade hon i öronen så att vi var rena..Jag kunde inte uttala R på rätt sätt ( hade tungrots r ) så jag fick stå framför klassen och öva på rrrrrrrr tills jag kunde säga det "ordentligt". En annan klasskamrat läspade och han fick stå bredvid och säga " kissemissemiss" till hon var nöjd. Hemsk var hon. Hade vi inte skrivit tillräckligt bra på proven så kastade hon våra skrivhäften i huvudet! Men från tvåan var det bättre.

Mormodern492016-11-16 16:48
Antal inlägg: 8354

Vad jag minns allra mest är när jag fick sitta bakom orgeln , bara för att jag hade så lätt för att skratta . Åt dumheter som killarna i klassen höll på med . Den gången jag skrattade mest åt var när killarna lade häftstift på hennes stol . Ock hon råkade sätta sej på dem . Jag skrattade så jag kiknade av skratt .
Därav mitt straff . Sitta bakom orgeln . Jaja vilka minnen man har .

Prärieklocka2016-11-16 16:53
Antal inlägg: 11487

Jag var så glad för att min bästa kompis och jag hamnade i samma klass i ettan och sen även i samma grupp. Lyckan blev inte så långvarig. Hon fick en ny bästis och min världsbild rasade.

Jag minns hur jag fyllde skrivhäften med långa berättelser som jag njöt av att fantisera ihop och som fröken sen läste högt.

I mellanstadiet skulle vi få en fröken som hade rykte om sig att vara väldigt sträng, men hon blev sjuk och dog. Då skämdes vi för att vi inte velat ha henne. Sen fick vi en ung lärare som jag älskade.

I sexan fick vår lilla klass massa nya elever. Nya vänner, ny kraft som strömmade in och det blev mitt klart bästa skolår.

EricaJong2016-11-16 19:41
Antal inlägg: 537

Intensiv spänning och tillförsikt som efter 3 veckor byttes mot ångest och senare många år av dödslängtan.

Och dagen då den bästaste av bästaste kompisar kom in i mitt liv som en räddande ängel <3

Jo, vi umgås fortfarande efter nästan 35 år :)

markoolio5 - Ej medlem längre2016-11-16 20:11
Antal inlägg: 1825

"Slagsmål" på kullen bakom idrottshallen mot klassens efter skolan för att upprätthålla sin heder (blev man utmanad var man ju feg om man backade ur). Jag vann den synnerligen oblodiga fajten varje gång, på rent adrenalin, men ingenting förändrades någonsin av det ...

markoolio5 - Ej medlem längre2016-11-16 20:12
Antal inlägg: 1825

klassens värsting* skulle det stå ...

KärstiLordin2016-11-16 21:29
Antal inlägg: 4

Minns världens bästa syslöjdslärare... konstigt nog inte hennes namn.
Stickade ett par tjocka vintervantar som jag hade när jag red, med tumme och lillfinger (för att kunna hålla tyglarna ordentligt).
Har fortfarande kvar dem, och använder dem, efter 39 år = )

Rabiesvaccin - Ej medlem längre2016-11-16 21:56
Antal inlägg: 376

Vi snodde skriv och räkneböcker i drivor då vi satt längst bak vid skåpet de förvarades i.
Vi skulle ha dem att rita och skriva i, samt spela luffarschack och sänka ubåtar.
Tyvärr bombhotade en kille i parallellklassen plugget, vilket resulterade i razzia, i vilken våra grymma förråd av gröna och blå häften som förvarades i våra razziautsatta skåp decimerades kraftigt.

ttiittii - Ej medlem längre2016-11-16 22:50
Antal inlägg: 37631

Vi fick åka buss till nytorpskolan där fans en simfröken som skrubbade oss med hård svamp vissa blev skrubbade med mjuk svamp dom tysta med mjuk dom babbliga med hård jag var babblig vi blev röda och rispiga i skinnet,sen skulle vi simma i en liten bassäng på 20 meter,gatan vad det sved.
Hade samma sårbara i 1:an och 2:än.
I 3:an Fick vi en fröken som hette jeane vi Stig utan för klassrummet och tittade på hennes namn vi kunde inte enas om det konstiga namnet var tjej eller killnamn.
Hon var snäll,klassens värsting P var alla rädd för.
I 4:an splittrades vi och vi fick fröken Karin hon var bra och sträng,,I 6:an

ttiittii - Ej medlem längre2016-11-16 23:04
Antal inlägg: 37631

I 6:an fick vi en ny fröken hon kunde inte hålla i hop en klass ,vi bråkade som galningar var totalt respektlösa mot henne.hon så upp sig.
1 7:an fick vi Gunnar ett riktigt äckel hade vi anmält honom har han fått sparken.
I 8 och 9 fick vi Eriksson han var nog 80 år vi hatade varandra i 2 år,Vi skulle läsa en bok någon av dom tyngre,jag klagade frågade om vi inte kunde få läsa något roligare,Det fick vi inte,jag kom aldrig igenom den boken,hade inte ett rätt på den skrivningen,men det var svenska så det var skit samma,
Han sa till mig hur oduglig jag var jag var inte rädd för honom och tyckte han var sämsta läraren någonsin han tyckte jag var obildbar,svarade med Att jag kunde rätt många dikter av Fröding utantill och även av Ruben Nilsson Det var dåliga böcker tyckte han Det slutade med att han kastade ut mig,och jag var glad.

Silfverkrok - Ej medlem längre2016-11-16 23:19
Antal inlägg: 7174

Jättekär i min lärarinna, Ulla, i lågstadiet.
Blev satta 4 elever per grupp efter förmåga och förutsättningar. I gruppen som låg främst i alla ämnen (eller nästan alla) var det jag och 3 tjejer. En tjej som hette Monika var sötast i klassen och uttalade choklad på norrländsk jättegullig dialekt. Jepp, jag var lite kär i henne också.
Slog sönder båda mina framtänder i andra klass.
En tjej i grannklassen sprang snabbare och hoppade längre än alla killar på gympan.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?