Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 056

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2006-12-06 09:41
Antal inlägg: 7666

Snälla, snälla prata inte om tepåsar... Jag har visserligen blivit lat igen på jobbet och övergått till påste - PÅSTE är förövrigt en godkänd femma att lägga som kan ge många poäng om man får P på blå och hela ordet över orange t ex :) - men det har egentligen inte så mycket med konceptet te att göra. Te skall bryggas i kanna på teblad och dra i fem minuter innan det serveras. Utan någonting annat i tycker jag, men visst kan man skvätta i lite mjölk eller honung om man vill.

Earl Grey har alltid varit basen i mitt teförråd. Bäst tycker jag dock egentligen om Gan Lu - ett lätt rökigt te som man kan hitta i vissa teaffärer. Jag får väl med viss skamsen rodnad erkänna för vår verkliga teexpert C D att jag gillar fruktiga teer på morgonen - allrahelst svartvinbär. Lapsang är väldigt gott ibland.

"Pu er" ska jag försöka få tag, testa och återkomma med rapport.

blue_moon2006-12-06 10:23
Antal inlägg: 9713

Grönt te lär vara hälsosamt, så jag köpte mängder när jag besökte tefabrikerna på Sao Miguel i våras. Det har en diskret smak och jag dricker det ibland på kvällarna med mjölk och honung. Till frukost föredrar jag, liksom Vulcan, fruktiga teer. Kobbs Himlagott är en höjdare. Jag har till och med lyckats omvända en tehatande kollega till denna dryck, med mjölk och honung förstås!
Mer om det gröna teets nyttighet står att läsa på:
www.nyfikenvital.org...q= node/144

mamman - Ej medlem längre2006-12-06 14:28
Antal inlägg: 6379

Min granne bjöd mej på te av mynta. Egenhändigt plockad mynta från hennes kryddland hett vatten och socker! GOTT!!!!

pilutta-dej2006-12-06 18:17
Antal inlägg: 1689

Te utan smaksättningar för mig , tack Svart te, starkt, med mjölk på engelskt vis. Löste är ju fint, men det finns faktiskt bra tepåsar också, favoritmärket är PG Tips.

Som omväxling kan jag vid enstaka tillfälle ta mig en kopp apelsinte, alltså vanligt svart te smaksatt med apelsin, med lite honung i.

Jag passar också på att sprida kunskapen att även Earl Grey är smaksatt , nämligen med bergamottolja. Det smakar inte helt fel, men jag blir väldans uppbragt när jag uttryckligen ber om vanligt icke smaksatt te och serveras Earl Grey. Många människor lever nämligen med den vanföreställningen att detta te inte är tillsatt med några smakämnen. Detta visste naturligtvis redan ni, kloka teälskare, men om ni hjällper mig att sprida denna viktiga kunskap har jag inte levt förgäves.

MissTuss2006-12-07 22:12
Antal inlägg: 149

jättekul med alla te-tips.. funderar på hur jag ska hinna med att smaka alla =) prövade cactus-lime te häromdagen.. det var faktiskt helt ok.

blue_moon2008-03-21 12:26

Tröttnade efter ett tag på mitt nyttiga gröna te och beslöt smaksätta det med favoriten Himlagott. Ungefär fifty-fifty i en stor tekula, begjuten med "fnittrande" vatten. Får därefter dra drygt 6 minuter i en oglaserad tekanna. Serveras på engelskt vis med mjölk och honung - obs i nämnd ordning!

Har köpt andra goda tesorter i Köpenhamn, hos Söstrene Greene. HC Andersen hette det ena, det andra något "exotiskt", som jag också gjort jätteläcker röd snaps av. =))

åsnis2008-03-21 13:17
Antal inlägg: 215

En kaffemoster som håller ett litet telager för gäster undrar: hur länge håller te, och vilket är det bästa sättet att tillaga det (löste)?

blue_moon2008-03-21 14:06

Hittade ett par intressanta länkar:

www.corren.se/mer-pa....x ml?tid=3

www.houseoftea.se/be..._t e.php#a2

"Om du har en oöppnad förpackning med te går det bra att frysa.
Ha gärna en fryspåse runt. Det kan bildas kondens om man öppnar och tillsluter påsen flera gånger vilket inte är bra.
Det är det neutrala teet som har en längre hållbarhet om man fryser det. Om teet är smaksatt har smaksättningen inte så mycket längre hållbarhet.
Ett neutralt te har en ganska lång hållbarhet, medan man ska förbruka det smaksatta teet inom 1-1,5 månad. Inte så att det bli odrickbart, men smaksättningen blir mindre ju längre man väntar med att dricka upp det.
Så jag brukar rekommendera att man har teet i täta burkar (inte i plast) och att man förvarar teet mörkt."

Själv har jag druckit te som har varit mer än ett år för gammalt. Inget fel på smaken, men för ordningens skull borde jag kanske ha jämfört det med ett helt färskt te?

Bästa sättet att tillaga? Vattnet som hälls över tebladen får absolut inte koka, man ska ta det när det börjat "fnittra" med småbubblor som stiger från kastrullens botten. Vilken mängd te man ska ta och hur länge det ska dra beror på sort och är närmast en smaksak. Somliga vill ha starkt, andra svagt. Man får pröva sig fram. (Se även inläggen ovan).

åsnis2008-03-21 14:09
Antal inlägg: 215

Hm... dags att byta ut teförrådet... Tror jag ska ägna påsken åt att fördjupa tekunskaperna. Tack för tipsen :-)

Ronny2008-03-21 14:14
Antal inlägg: 518

sencha lime o ingefära är sjukt gott och fräscht.

Brittson2008-03-21 14:37
Antal inlägg: 467

Friggs Lakritste, finns inte det längre eller är det bara vissa affärer som har det? Det är gott och lite annorlunda.

Körsbärste är också väldigt gott, men det hittar jag inte heller längre (förutom i en ask med andra smaker som jag inte vill ha).

missförstånd2008-03-21 14:40
Antal inlägg: 14

Alltså, rooibos smaksatt med chili är grymt gott och uppfriskande. Det bjuder min mamma på ibland och det heter "Heta stunder" i hennes tebutik.

E Solu - Ej medlem längre2008-03-21 14:57
Antal inlägg: 4715

Friggs lakritste, mmmmm. Det älskade jag en gång i tiden, men vet inte var man köper det.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?