Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 372

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mouche - Administratör2006-12-12 14:41
Antal inlägg: 24193

Vad jag inte riktigt förstår är varför man och kvinna ska behöva vara som enäggstvillingar?
Lika lön för lika arbete är givetvis en självklarhet, många av de andra jämställdhetsfrågorna också men...
Varför förfulas och ofta även, förlöjligas, så ofta kvinnligheten respektive manligheten?

Jag är man, med allt vad det innebär och eftersom jag inte är homosexuell så önskar jag inte ha en man i mitt liv som partner.
Jag vill att den kvinna jag ska dela mitt liv med ska vara såväl självständig som följsam, huslig såväl som karriärist om hon så önskar.
Jag vill inte ha tvång eller osäkerhetskänslor vare sig hos min kvinna eller hos mig själv.
Önskar min (blivande) hustru vara hemma med barn och hushåll så är det helt i sin ordning eftersom det inte finns några hinder i övrigt för den saken.
Önskar hon arbeta så är det lika ok det.

Vad jag inte vill ha är en ständig, tjatig och påfrestande strid om vem av oss som är den som s.a.s. bestämmer var skåpet ska stå med mera.
Jag vill att vi båda ska känna att när det är Hon och jag så är vi man och hustru, man och kvinna... utan att behöva känna att vi ska leva upp till ”ideal”som till sist kanske tar bort det fina i förhållandet.

Kvinnlighet är för mig en symbol för det vackra i livet och det borde gå att kombinera den egenskapen med både självständighet, framåtanda och karriär utan att för den skull behöva kämpa denna, i mina ögon, meningslösa kamp, om Bestämmanderätt etc.
Ett äktenskap borde ju rimligtvis vara ett ömsesidigt, förtroendebaserat förhållande, man och kvinna emellan och då behöver man inte bevisa vare sig det ena eller det andra.

Mouche

pilutta-dej2006-12-12 22:06
Antal inlägg: 1689

Jag undrar hur allmängiltiga mina erfarenheter är, de säger ämligen att kvinnor är bättre på att ge beröm än män,och då syftar jag inte på komplimanger i det spännande spelet mellan man och kvinna. Ett exempel: Jag sjunger i kör och det händer inte så sällan att vi i damstämmorna spontant applåderar herrarna när de gjort en berömvärd insats under inövandet av något svårt parti. Att herrarna (ett gäng härliga, varma och humoristiska karlar) applåderar oss damer i motsvarande situation har sällan om nånsin hänt. Kan det ha att göra med att vi är så vana vid att berömma och peppa barn, och innebär det i så fall att vi ser på karlarna ungefär som på barn?

Candee2006-12-12 22:56
Antal inlägg: 1256

Först måste jag ändå skriva som så många andra här att det var kärleken till ert barn som fick er att ta det beslutet angående er dotter.

Att männen är duktiga osv just när det gäller saker som inte förväntas av dem är väl det typiska. Det är ofta man stöter på det och får höra att.."honom ska du vara rädd om" och "vad duktig han är". Och jag håller med dig, vad är det som är så duktigt med det...? Jag jobbar lika mycket som min sambo och det är väl en självklarhet att man hjälps åt. Inte för att jag kan en massa tekniska saker men vad har det med saken att göra. Det är ju inte en gång i veckan som du byter olja eller däck på bilen. Men allt det praktiska i hemmet sköts ju kontinuerligt. Ska då den ena få all ära för något som båda delar och ska bidra med? Och detta gäller väl även om man är ensamstående..gör man det inte själv så vem ska göra det då..mamma kanske?

Det finns många faktorer som är orsaken till det här, men jag anser att orsaken till dessa könsroller börjar från tidig ålder. Boven är många ggr föräldrarna, det förväntas olika saker från barnen och bit för bit så växer de in i dessa roller tills den dag de själv blir vuxna och för över det till sina barn.

Jag säger inte att jag är bättre själv men jag försöker att bidra med att ge sonen mer ansvar och lära sig hemsysslor som en självklarhet från tidig ålder. Att se på det motsatta könet som en likvärdig medmänniska men ändå mer respekt för olikheterna (och inget fel i det). Lika blir vi ju aldrig och det skulle ju vara rätt tråkigt med en o samma kön. Därför kan vi jobba bra mycket på jämnställdheten eftersom den heller inte har två kön. Och gärna från tidig ålder...

mrperfect2009-11-24 16:02
Antal inlägg: 11437

jag vill återanvända denna tråd för att ställa några frågor för at tbekysa skillnaden mellan manligt och kvinnligt, jag läste att i USA har varje kvinna i genomsnitt 19 par skor..

jag skriver mina egna uppgifter efter resp fråga

1 Hur många par skor har du ? 10 ( ..räknar med träningsskor, stövlar och vandringskängor)
2 Hur många datorer har du ? 3
3 Hur ofta tvättr du bilen? 1-2 ggr i veckan på vintern så det är som salthaltigast
4 Hur ofta åker du kommunalt ? så sällan som möjligt 1ggr / månad
5 Hur ofta lagar du riktig mat från råvaror utan att köpa färdigt ? varje dag
6 Tycker du om att ha musik i gång då du gör något, eller vill du ha tyst omkring dej ? då jag lyssnar på musik så ligger jag ner med slutna ögon och lyssnar intensivt
7 Hur ofta spelar du spel, inte nödvändigtvis betapet? Dagligen
8 Har du elektrisk tandborste? ja, 2 st :)
9 Tycker du att du är teknisk eller oteknisk? rätt teknisk....
11 Föredrar du te eller kaffe eller inget av dem ? te
12 Är du intresserad av någon typ av sport, att utöva eller titta på ? allt utom konstsim....
13 Tycker du att politik är viktigt och skulle du acceptera att leva ihop med någon som har motsatt politisk ideologi jämfört med dig själv? ja/vet ej
14 Tycker du att mina frågor är dumma, finns det andra frågor som du kan komplettera med? Nej / ja

caughtbock2009-11-24 16:10
Antal inlägg: 7699

1. 11 kanske
2. 1
3. -
4. När jag jobbar - varje dag.
5. Varje dag, såklart.
6. Om det är musik jag tycker om. Radio går fetbort.
7. Varje dag
8. Nej, tror inte på såna nymodigheter.
9. Det tar emot att säga det, men jag är rätt så oteknisk...
10. *plats för fråga*
11. Te. Dricker inte kaffe.
12. Nej
13. Inte överdrivet/antagligen inte
14. Nej/säkert

mrperfect2009-11-24 16:15

10 Vart tog fråga tio vägen? :))

inge_flyt - Ej medlem längre2009-11-24 16:21
Antal inlägg: 143

1. 25 kanske
2. 3
3. Tvättar? Det regnar ju ganska ofta i Sverige väl... eller vaddå??
4. när jag har partajat kvällen innan = 3-5 gånger på ett år = julbord+personalfester
5. Vadå, får man inte använda något halvfabrikat?? = aldrig
6. Musik på oftast
7. Dagligen
8. nja, batteri, räknas det?
9. mittemellan, beror ju på vad som ska mekas med...
11. te
12. Hästsport
13. nej/ skulle inte bry mig så länge jag inte blir pådyvlad något hela tiden
14. Nja / kanske

Saknar dock fråga 10, var den inte rumsren eller varför finns den inte med ?? :)

Mja-u - Ej medlem längre2009-11-24 16:33
Antal inlägg: 37

1 Hur många par skor har du ? 30 kanske.
2 Hur många datorer har du ? En egen, fem till i familjen.
3 Hur ofta tvättr du bilen? Maskintvätt ngr ggr/vinter, handtvättar oftare på sommaren.
4 Hur ofta åker du kommunalt ? Nån gång per år när jag ska på krogen och ingen kan skjutsa.
5 Hur ofta lagar du riktig mat från råvaror utan att köpa färdigt ? Sex-sju dagar/v (dock med liiite halvfabrikat inräknat).
6 Tycker du om att ha musik i gång då du gör något, eller vill du ha tyst omkring dej ? Ja! När jag sitter vid datorn, städar eller åker bil.
7 Hur ofta spelar du spel, inte nödvändigtvis betapet? Dagligen
8 Har du elektrisk tandborste? Ja, tre st.
9 Tycker du att du är teknisk eller oteknisk? Hyfsat teknisk.
11 Föredrar du te eller kaffe eller inget av dem ? Kaffe
12 Är du intresserad av någon typ av sport, att utöva eller titta på ? Utöva; ridning, pingis och brännboll :p Titta på: Allt (konstsim, hehe, hör dock inte till favoriterna, ej heller gång och fotboll).
13 Tycker du att politik är viktigt och skulle du acceptera att leva ihop med någon som har motsatt politisk ideologi jämfört med dig själv? Viktigt, ja. Intressant, njae/Det beror på - skulle inte trivas med en allt för extrem en.
14 Tycker du att mina frågor är dumma, finns det andra frågor som du kan komplettera med? Nej/Ja

10. Är du man/kvinna ? Kvinna

mrperfect2009-11-24 16:45

Bra förslag på fråga 10, har man ett nick som t ex...majbjörn eller Smurf så kan det kanske vara svårt att bestämma....

ramsay - Ej medlem längre2009-11-24 17:02
Antal inlägg: 9204

1 Hur många par skor har du ? 60-80 par
2 Hur många datorer har du ? 2
3 Hur ofta tvättar du bilen? för sällan
4 Hur ofta åker du kommunalt ? tunnelbana varje vardag
5 Hur ofta lagar du riktig mat ? varje dag, varannan vecka (då jag har barnen)
6 Tycker du om att ha musik i gång då du gör något, eller vill du ha tyst omkring dej ? musik
7 Hur ofta spelar du spel, inte nödvändigtvis betapet? dagligen
8 Har du elektrisk tandborste? nej
9 Tycker du att du är teknisk eller oteknisk? mycket oteknisk
10. Är du man/kvinna ? kvinna
11 Föredrar du te eller kaffe eller inget av dem ? kaffe
12 Är du intresserad av någon typ av sport, att utöva eller titta på ? fotboll<3 (ej att utöva dock)
13 Tycker du att politik är viktigt och skulle du acceptera att leva ihop med någon som har motsatt politisk ideologi jämfört med dig själv? nja/vet ej
14 Tycker du att mina frågor är dumma, finns det andra frågor som du kan komplettera med? lite:)/nej

Larvbrud - Ej medlem längre2009-11-24 17:13
Antal inlägg: 4050

Tack, ramsay. Nu kan jag köpa nya skor och stövlar med gott samvete :)

ramsay - Ej medlem längre2009-11-24 17:26

åh vad bra, skor är livet!:)

Larvbrud - Ej medlem längre2009-11-24 17:32
Antal inlägg: 4050

Jag hatar skor eftersom jag tycker alla är så sjukt fula och ofta äckliga (läder) vilket gör att det blir höga krav på de skor jag vill ha och det resulterar i att jag sällan köper nya och alla mina skor hänger i slamsor. Jag har en liten flaska superlim i väskan ifall klacken på mina stövlar skulle lossa igen.
Det har gått så långt att jag bara vill köpa gummistövlar av en farbror på nätet som vill ha kort på mig i kjol och strumpor.
Har jag utvecklat en hatkärlek aka fetisch? (du verkar kunnig).

ramsay - Ej medlem längre2009-11-24 17:53

hehe... det låter skumt! köp inte gubbens stövlar de är nog inte av särskilt bra kvalitet any way...:)

music_ea2009-11-24 18:04
Antal inlägg: 18

Kan inte förstå allas syn på skaparen av denna tråds handlingar:<

Barnet har en fri vilja...javisst men barn kan inte avgöra vad som är bäst för henne själv...hon behöver båda föräldrar inte bara ena. Väldigt egoistiskt eller idiotiskt av mamman i det här fallet. Det låter som du inte orkar med att ta hand om barnet... skärp dig

elgen52009-11-24 18:35
Antal inlägg: 1740

Manligt/Kvinnligt

Ja käre värd säger jag bara...många e fortfarade så trångsynta. Hade jag varit i samma sits hade jag också låtit min dotter få bestämma vart hon vill bo.
Ge upp mitt barn säger dom till dig...det e så tragiskt...ja män e ju "alltid proffs" kvinnor har ju lagat mat i alla tider men när en man blir kock så e det helt plöttsligt gormè
Faktiskt tycker jag att det e lite pinsamt att mång inte kommit längre, men alla har ju som sagt sin tid i sin utveckling så stå på dig, i slutändan e det du som vinner.
Kram för oss tuffingar ; )

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?