Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 18 065 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-04-06 13:23 | |
![]() | det lät faktiskt inte så svårt, och om man inte vill att den ska bli hård, så kanske man han ha i lite alkohol, som sänker fryspunkten, I guess | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-04-06 13:31 | |
![]() | Quinoa, verkar va i paritet med sojabönor, rik på proteiner osv, visste inte vad det va faktiskt, länk till det lilla fröet www.nyfikenvital.org...q= node/835 och liksom sojabönor verkar det va fint att ha dom i grytor, ska nog faktiskt inhandla lite sådana, verkar va asbra. Fonder, nån som har bra tips på hur man göra väldigt goda fonder hemma?? Brukar köra rätt basic, rosta skrovet i ugnen och sen hacka lämpliga grönsaker, mörk fond, då tar jag morötter, selleri, gul lök osv, och sen låtr de koka, och sen silar jag bort skrov och reducerar ner...men finns de nån hemlig ingrediens, som får fonden riktig god?? mina brukar bli aningen osmakliga | |
| Ordlekar | 2007-04-06 14:18 | |
![]() | vin vin och åter VIN! det är ett måste i fonder... | |
| ajson - Ej medlem längre | 2007-04-09 10:17 | |
![]() | makrill i tomatsås? | |
| Pluttisen | 2007-04-09 10:37 | |
![]() | Ha i makrillen i en skål, tillsätt creme fraiche och citronpeppar. Servera detta med pasta!! Snabbt, enkelt och gott!! Köttfärs | |
| Mouche - Administratör | 2007-04-09 12:04 | |
![]() | Blanda köttfärs, 1 rått ägg, riven lök, salt, peppar och några matskedar riven ost. Forma till en och halv dm långa och ca 2 cm tjocka korvar. Stick igenom en grillpinne, linda bacon runt köttfärsen och glödstek eller grlla dom långsamt. Serveras med Chevre-potatis och en fräsch grönsallad. Iskall öl en nödvändighet.. ...makaroner....? Mouche | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2007-04-09 12:10 | |
![]() | Gammaldags idealmakaroner, ca 5 dl, kokas i en liter mjölk. När de blivit mjuka tillsätter du lite redning (vetemjöl utrört i vatten)och rör om. Salta lite och peppra med grovmalen svartpeppar och vips har du stuvade makaroner. Servera med köttbullar eller stekt falukorv. Måste inmundigas med ketchup, förstås. Apelsin? | |
| Sombatic | 2007-04-09 14:09 | |
![]() | Skala apelsinerna med kniv skär den sedan i tunna skivor och lägg den i en skål häll på lite cointreau strö över hackade nötter Serveras med vipad grädde (lite spetsad den också) som du har blandat i lite chokladsås i Festligt o gott! älg? | |
| bosie | 2007-04-09 14:26 | |
![]() | Tjälknöl. Låt fryst älgkött ungssteka 8-10 timmar i 100 grader, gör en saltlag och lägg köttet tillsammans med saltlagen i en påse och låt stå svalt i 5 timmar. Brysselkål? | |
| Joking | 2007-04-09 14:50 | |
![]() | Ca 1 kg brysselkål hälles i grisens matho. Låt den gluffsa i sig. Choklad? | |
| Sotfinger | 2007-04-10 10:32 | |
![]() | Jag backar ett steg: brysselkål har en i mitt tycke lite dominerande smak, kan bli lite kväljande i stora mängder. Men det blir gott om man blandar med tex tomater, lök i en gratäng med en gratängsås med sting. Choklad: lägg After Eight på konserverade päron, in i ugnen så att minten smälter. Servera med glass alt grädde. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-04-10 11:09 | |
![]() | Och din ingrediens?? Sotfinger: Tag lite diskmedel i handflatan och gnugga fingertopparna där. Skölj med vatten av lämplig temeratur. Vips är det sotiga fingret rent! ;-) Fetaost?? (ej fetaost-röra, det kan jag) | |
| Sotfinger | 2007-04-10 11:22 | |
![]() | Oj! jag glömde visst ingrediens! Tack snälla mamma. Tack även för tipset med diskmedel (var har förresten stora diskmedelstråden tagit vägen?) men jag vill behålla mitt finger sotigt, det är så praktiskt när man ska skriva nån på näsan. Ny ingrediens: sparris | |
| Sotfinger | 2007-04-10 11:29 | |
![]() | Fetaost är jättegott i potatisgratäng, förresten. Sparris, som sagt. | |
| Bim1964 | 2007-04-10 14:05 | |
![]() | Sparrissoppa som man blandar i lite korvslantar som man har stekt eller knaperstekt bacon. Jättegott och lagom att äta vid lunch. Fransyska? | |
| Sotfinger | 2007-04-10 14:10 | |
![]() | Jag vill gärna få sparrissoppan mer preciserad, om det går för sig. Jag sitter alltså inne med en bunt färsk sparris. Hur förvandlar jag den till soppa på bästa sätt? Fransyskan får nån annan ta sig an, där står jag över. | |
| Snöa | 2007-04-10 21:41 | |
![]() | Fransyska gör en tjälknöl av den! Stoppa in den (köttbiten) frusen i ugnen 10-12 timmar. 100grader. Koka en lag på 5dl vatten 1dl salt 3 sockerbitar och några krossade torkade enbär. Låt detta svalna och lädd sedan köttet tillsammans med lagen i en trång bunke eller fryspåse. Låt ligga 5-6 timmar. Skär upp i fina tunna skivor, servera med en gräddig potatisgratäng. Hmm såg just att tjälknöl redan fanns med... jaja... Glasnudlar? | |
| Miss_jk | 2007-04-10 21:51 | |
![]() | Thaibiffar med glasnudelsallad 600 g nötfärs ca 3 tsk röd currypasta 2 msk raps- eller majsolja Dressing: 1 dl sweet chilisås + 1/2 dl vitvinsvinäger Till servering: 200 g risnudlar valfria grönsaker SÅ GÖR DU: 1 Lägg nudlarna i en värmetålig bunke. Täck med kokande vatten, låt stå tills nudlarna är mjuka. Slå av vattnet. 2 Blanda ner hälften av dressingen och valfria, tunt skivade grönsaker.. 3 Rör ner currypastan i köttfärsen. Forma 8 biffar och stek dem på båda sidor i lite olja, tills biffarna är genomstekta. 4 Servera biffarna med nudelsalladen och resten av dressingen. Bland det godaste jag ätit!!! | |
| Miss_jk | 2007-04-10 21:51 | |
![]() | Just det... Röd Curry | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-04-22 19:55 | |
![]() | Ingredienser 4 port 1 kg stora räkor med skal (ca 400 g skalade) 2 paprikor 100 g sockerärtor 2 vitlöksklyftor 1 msk smör 1 msk röd currypasta 1 hönsbuljongtärning 2 dl kokosmjölk 2 dl lätt crème fraiche färsk koriander eller persilja Gör så här Skala räkorna. Kärna ur paprikorna och skär dem i bitar. Dela sockerärtorna på längden. Skala och hacka vitlöken. Fräs grönsakerna i smör i en wok eller stor stekpanna. Rör ihop currypasta, smulad buljongtärning, kokosmjölk och crème fraiche. Låt räkorna fräsa med grönsakerna någon minut och häll på såsen. Låt allt koka upp. Strö över koriander. Servera med limeklyftor och jasminris. detta lät grymt gott, laga på!! Gulllök | |