Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade44
Mobilspel
Pågående18 121

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-Andreas- - Ej medlem längre2007-05-07 09:59
Antal inlägg: 32

Det är trams och direkt osmakligt att använda sig av niformen. Ett vardagens verfremdigung. Syftet är ju att man ska hålla ett respektabilitetsavstånd mellan människor, ungefär som att vd ska ha 100 gånger mer betalt än tjänstemannen - inte för att han är värd 100 gånger mer utan för att pengarna andas makt.
Men det kom ju en nykonservativ våg för något år sen - yngre niar äldre, giftemål i kyrkan osv. Är man medveten om varför man gör som man gör är det en sak, annars tyder det mest på historielöshet och dumhet. Respekt säger någon. Jag säger bara att man skapar en illusion om en oföränderlig värld.

Arme - Ej medlem längre2007-05-07 17:28
Antal inlägg: 286

Rätta mig om jag har fel, men användes inte ni:andet innan du-reformen i de fall man inte visste titeln på den person man önskade tilltala? Exempel: Fröken, Fru, Direktör, Doktor etcetera.
Var det inte så att när duandet infördes avskaffades även dessa betitlingar?
Jag har bara ett svagt minne av att det sagts så i en dokumentär jag såg för flera år sedan och denna länk " sv.wikipedia.org/wik...Du reformen " som bevis för mina påståenden.

Hur som helst anser jag att användandet av titlar är mer klass- och klyftskapande än själva niandet. Alla kan nia alla, precis som alla kan dua alla. Det förefaller mig som lättare att bli förnärmad av att behöva säga direktören, medans man själv blir kallad grovis(eller vad man nu kan tänka sig, välj själv). Naturligtvis är det olika från person till person om man ens skulle känna sig underlägsen för en sådan sak, det är väl samma sak med niandet egentligen.

Man skall även komma ihåg att språket förändras, och bara för att tilltalsformen ni eventuellt sågs som förnedrande förr, betyder inte det att det har samma laddade betydelse idag. Därom är jag tämligen övertygad.

tfgm2007-05-07 18:12
Antal inlägg: 213

Jag är inte ni med dig.

grandmamoses2007-05-07 18:18
Antal inlägg: 867

En befriande reform. Det var krångligt att hålla reda på alla ni och du.
Till drottningen skulle jag säga: "Godda dam" till prinsen:" Hej knekt" å till kungen skulle jag vara noga med att inte säga ett ljud men komma ihåg att göra honnör ;)

grandmamoses2007-05-07 18:22
Antal inlägg: 867

...och när statsministern kom skulle jag knacka i bordet.

pilutta-dej2007-05-07 19:13
Antal inlägg: 1689

I de förträffliga tidskriften Målföret hittar jag en notis om du och ni:

"Journalisten och "folkvettsexperten" Magdalena Ribbing har en stående spalt om etikett, hyfs och stil i Dagens Nyheter. I nätupplagan den 5 februari har vi hittat en fråga från en person som "är ungefär jämnårig med du-reformen": Finns det något trevligt sätt att påpeka att man inte vill bli niad?
Magdalena Ribbing är gammal nog att minnas titelkineseriet före du-reformen och det gamla niandet som ofta var en "nedåtföreteelse" och då uppfattades som direkt ohövligt. Hon tycker lika illa som frågaren om det allt vanligare moderna niandet, som föralldel är tänkt som ett slags artighet. Hennes förslag är följande:
"Du kan när du blir niad, vänligt säga `jag föredrar att du säger du till mig´ -vilket kommer att mötas av en häpen blick och ett fortsatt niande (jag har försökt många gånger utan resultat)."

Elmis2007-05-07 21:14
Antal inlägg: 2916

The knights who say...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?