Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 121

Forumkategorier

Användare Inlägg  
auranita2007-05-08 19:02
Antal inlägg: 652

Beträffande irl så känner jag mig smickrad, Knevert!

Vill bara tillägga att det finns många finländska betaspelare med hög ranking, alla har inte uppgett Finland som hemkommun, utan det finns många finländare som har uppgett utomlands eller annan ort som sin hemort.

Utan att varken skryta eller vara elak, så vill jag bara ödmjukt konstatera att kunskaper i svenska inte i första hand har att göra med geografisk hemort.

Och länge leve alla dialekter, det vore dödstråkigt om alla talade högsvenska!

pilutta-dej2007-05-08 19:02
Antal inlägg: 1689

Det sköna med finlandssvenskan är att den talas så långsamt. Är man lomhörd som jag är det en välsignelse med folk som vågar ta det lugnt när de pratar. Jag kom åt att lyssna på radiosändningar från finlandssvenska radion för ett antal år sedan, ett år med OS, som vi oftast säger här i Sverige. Men i de där radiosandningarna talade man hela tiden om olympiska spelen. Miniatyrgevär för damer, vad det nu kan vara, minns jag att de talade om, och det fick ta den tid det tog att säga."I de olympiska spelen har idag miniatyrgevär för damer avgjorts."

Imsevimsan2007-05-08 20:45
Antal inlägg: 239

anitam - från en närpesbos sida måste väl erkännas att närpesiskan säkerligen är svår för en som inte är uppvuxen med den. Jag har varit i många affärer i landet och blivit tilltalad på engelska eftersom ingen vet vilket språk man talar då man talar med en annan närpesbo. Är man dessutom uppvuxen med finska som modersmål blir närpesiskan ännu mera obegriplig.

Mia 1 - Ja haldär me de om att man måst bensk oåp nalete tå man ja ut me anna folk, annosch föschtoår di ju no itt na alls. Men e finns ju in fördäjl me a å, o he je ju att man kan taal fritt me kvarar åp aar ställ tier itt naar föschtoår närpesiskon, (elå anin dialekt å).

Väldigt kul att läsa att många här tycker att finlandssvenskan är en vacker form av svenska!!

sa fröken - Ej medlem längre2007-05-08 20:52
Antal inlägg: 353

mia1 & Imsevimsan: laa-laaa, lal-lallal-laaa... =D

elakcaroo - Ej medlem längre2007-05-08 21:05
Antal inlägg: 13

kul med såpass många positiva kommentarer om finlandssvenskan. ni verkar ju riktigt engagerade. minns t.o.m. fredrik lindströms dialektprogram:)

åså vill ja änno säg att he va råolit me liti österbottniska kommentarer å :)

Lillråttan2007-05-08 21:15
Antal inlägg: 4623

Mina barn (som alltså har sin morfars släkt i Österbotten och i Borgå-trakten) är uppväxta med de tecknade Muminfilmerna och pratar finlandssvenska helt obehindrat....... det är lite kul tycker jag. Det är tonfall och ordföljder de kan härma, dialektala ord kan de naturligtvis inte, men i alla fall.

levakdörB2007-05-08 23:14
Antal inlägg: 1471

Anita, det finns inget språk som heter belgiska, flamländska (nederländsk dialekt. Flandern och nederländerna är i en språkunion. Så språket är nederländska men dialekten skulle kunna gå under namnet Vlaams.
Jag tror jag det här til dig då du nämnde det för mig. (kan de ha varit på dennis)?

I södra är det franska (vallonskan) som gäller. hur de förhgåller sig med varandra vet jag inte.

auranita2007-05-08 23:41

Tack för upplysningen! Skall försöka komma ihåg det i fortsättningen. Ordet "belgiska" finns visserligen i SAOL, men i betydelsen belgisk kvinna.

Förresten, sa fröken, apropå svensk textning;

För några år sedan gick det en finlandssvenk sitcom på FST som visst hette "Falkenbergs möbler". Trots att det talades i mitt tycke helt begriplig finlandssvenska, så var den faktiskt textad när den sändes i FST!

levakdörB2007-05-09 01:26
Antal inlägg: 1471

Varåsgod=) Ja de är något helt annat än språket, belgare står också med. Då ör det bara pedofil som saknas...(Marc Du Crot)...

bomah - Ej medlem längre2007-05-09 14:39
Antal inlägg: 1021

Alltså, den allra finaste svenskan som finns, pratas varken i Sverige eller i Finland, utan på Åland(OOland) - även kallat nordens Hawai :)

Gary Grape2007-05-09 15:00
Antal inlägg: 114

Instämmer med bomah! Eventuellt kan det ju bero på att jag är född och uppvuxen på Åland, även om jag nu bor i Österbotten. Fast ska man vara riktigt noga så hör ju Åland till Finland... ;)

bomah - Ej medlem längre2007-05-09 15:31

hmm, så säger du.. Men jag vet bättre - > Det är inte för inte som Åland ligger mellan Finland o Svea Rike, det är nämligen vi som styr. Finland o Sverige är i själva verket invaggade i tron om att dom är egna länder, fast dom i själva verket bara är åländska förläningar, allt för att dom stora folkmassorna i dessa bägge "länder" inte skall vända sej mot oss oolänningar - den styrande minoriteten. Språkena som talas i det vi kallar Sverige och i vissa delar av Finland är alltså i själva verket varianter, eller dialekter, om man så vill, på det åländska språket!

auranita2007-05-09 17:06

Kan Du precicera Dig, Bomah? Vilken av de åländska dialekterna anser Du är vackrast?

Som född och uppvuxen på Åland känner jag väl till att det finns många olika dialekter på Åland, Det är stor skillnad på t.ex. eckerö- och kökarsdialekt.

bomah - Ej medlem längre2007-05-09 18:04

anitam, smell the irony :)

grandmamoses2007-05-09 21:35
Antal inlägg: 867

Heja Olandingarna ;)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?