Spelrum
Giraffen36
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 367

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2007-08-22 18:28
Antal inlägg: 17500

är inte föräldrar underhållsskyldiga bara fram till att man fyller 18? Oavsett om man jobbar eller studerar?
Underhållet ska gå till den som försörjer dig. Studiebidraget brukar de flesta ha själva, sen kan man alltid jobba vid sidan av studierna för att få lite mer fickpengar.

IckeSacka - Ej medlem längre2007-08-22 18:28
Antal inlägg: 787

Fråga din pappa hur mycket han får ut i lön efter skatt samt hur mycket hyran är på.

Sedan är det ju mat, telefonräkning, bredband, TV-avgift, försäkringar, bensinpengar/månadskort, kläder etc. Kanske betalar han semesterresor? Och sedan finns ju en del "oförutsedda avgifter".

Om du vill ha mer pengar och tycker att han är orättvis så kanske det finns något som du vet att ni kan spara in på? Har ni t ex en lokaltidning så kostar ju en "ordinär landsortstidning" oftast över 2 000 kronor per år. De flesta tidningar kan man ju läsa på nätet (hoppas du inte bor där Herencokoncernen härskar)

le-lou2007-08-22 18:28
Antal inlägg: 17500

hm. kom att tänka på. Får man verkligen nåt underhållsbidrag efter att barnet fyllt 18?

grönöga - Ej medlem längre2007-08-22 19:01
Antal inlägg: 5570

Ja, om "barnet" fortsätter att studera så betalas detta fram tills h*n fyllt 20 år.

grönöga - Ej medlem längre2007-08-22 19:02
Antal inlägg: 5570

Men som tidigare nämnt till "barnet" och inte den andra föräldern ...

Mercedes2007-08-22 19:15
Antal inlägg: 728

Jag tycker inte att den som studerar och är under 17 år är skyldig att betala för sig hemma. Men hjälp gärna till med något hemma, du behövs säkert!

pilutta-dej2007-08-22 20:37
Antal inlägg: 1689

Och barn/ungdomar vars föräldrar bor tillsammans? Inte får väl de en extra tusenlapp i månaden från någon förälder. Hur stor del av studiebidraget man ska disponera själv måste vara en överenskommelse mellan barn och förälder och hänga på ålder, mognad och vilka utgifter den unge själv ska stå för. Fast detta lär ju vara aktuellt bara tills man fyller 18 och blir myndig och nu blir ju du det. Men underhållsbidraget måste ju gå till den som betalar för att det ska gå runt med alla vardagskostnader (hyra, mat, osv). Om du ska ha underhållsbidraget får du väl börja vara med och betala såna tråkiga utgifter. Hur mycket kan din pappa använda till personliga utgifter, nöjen osv? Jag vet ju inget om vilka kostnader du står för själv, men om du menar att du ska kunna använda underhållsbidraget till vad du själv vill tycker jag du är ute och cyklar. Det är lite farligt att vänja sig vid att man kan använda alla sina pengar som man vill, det blir en snyting i mellangärdet att komma ut i vuxenlivet då och se hur lite man har att röra sig med när man betalat alla nödvändiga kostnader. Rätta mig gärna om jag har missförstått det hela, jag vet ju inte så mycket om er ekonomiska situation eller hur ansvarstagande du är som person. Men huvudregeln måste vara att den som har utgifterna ska disponera över bidraget. Tycker jag.

levakdörB2007-08-23 16:38
Antal inlägg: 1471

sandra: du får gärna kriva en rad i hur det går. så andra som är i din sits lär sig hur det fungerar med underhållstödet.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?