Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 658

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Hickory2007-09-29 10:57
Antal inlägg: 10

Såhär enkelt tycker jag att det är: har man bil så tar man med sig lakan och grejer, åker man tåg eller buss så ska man inte behöva släpa med sig sånt.

mina1112007-09-29 11:31
Antal inlägg: 85

mina gäster behöver inte ta med egna lakan när de kommer och ska sova över. visst kan de kännas lite tungt att tvätta alla lakan som blir. särskilt om det är en helfamilj med kanske 3,4 barn men det uppvägs oftast av att det var kul att träffas och att man hade det trevligt . för det mesta så är det ju långväga gäster och man kanske inte träffas så ofta så att då få tvätta lite mer lakan än vanligt är ju en liten sak i jämnförelse.

pilutta-dej2007-09-29 12:27
Antal inlägg: 1689

Men om vi är fjorton släktingar som ska övernatta hos någon på julnatten, då tar jag nog av barmhärtighet med mig lakan. man kan ju tänka praktiskt. Men jag är som sagt var inne på att man har olika inställning till detta i olika samhällsgrupper. Det är intressant att se att många av er har så fullständigt klart för er att det enda sättet att se på detta är det sätt ni är vana vid. Det intressanta är ju att se om , hur och varför det skiljer sig åt mellan olika grupper, så som det var mellan mig och min kompis som var uppväxt i mer välbeställda förhållanden. Sen kan man ju ändra sig när man blir vuxen och förhållandena ändras. Men vad har ni med er hemifrån när det gäller detta?Ingen mer som känner igen det som myran_64 skrev om att man inte ska ligga andra till last? Detta är en ovetenskaplig sociologisk undersökning.

mina1112007-09-29 12:49
Antal inlägg: 85

du har rätt , tänk praktiskt. och när jag tänker på det så tog vi alltid med oss lakan de ggr vi sov över hos någon när jag var barn. min mamma var ju också sån att man ska inte ligga någon till last. och jag är sån när det gäller mig själv. jag tar nog gärna med mig lakan för att inte ligga nån till last. men när det gäller mina gäster så skulle det inte göra nåt om de inte har med lakan.

MellonCollie2007-09-29 15:12
Antal inlägg: 102

Vi bodde i ett hus på landet när jag var liten, och jag kunde ha upp till 4 kompisar som sov över samtidigt, madrasser, lakan och kuddar fanns alltid i överflöd, inga problem. När jag åker hem till någon för att sova över så räknar jag med att det ska finnas sängkläder, men om det är någon ung person som bor ensam brukar jag fråga, det är ju inte säkert att den har samlat på sig tillräckligt med sådana saker än...

brakis - Ej medlem längre2007-10-06 19:48
Antal inlägg: 56

Varierar lite från gång till gång, men av princip tar jag helst med mig lakan för att inte ligga till last, dessutom, som nån nämnde ovan, kan andras lakan lukta för mycket tvättmedelsparfym, någotn som jag är allergisk mot.

Kommer de hit håller jag gärna med lakan. Jag är van att tvätta lakan, eftersom jag i liten skala driver Bed & Breakfast. Det är alltid kul med gäster, oavsett om de är betalande eller vänner.

johananka2007-10-07 11:50
Antal inlägg: 60

Herregud! Självklart ska man inte behöva ta med sig lakan om det inte är en speciell situation. Ska gästen köpa sin egen mat också? Ta med sig gasköket och snuskburken?

HannaSofia2007-10-07 12:21
Antal inlägg: 307

Det handlar inte om att behöva eller att man måste ta med utan något man gör av omsorg om den som man får stanna över hos. Där jag firar midsommar tas hela hela husvagnen med och på morgonen är det vi som bjuder på frukost i husvagnen. Inte för att vi måste utan för att det är ganska skönt för alla att komma ifrån stöket i köket.

mobbad gädda2007-10-07 13:53
Antal inlägg: 40

jag brukar erbjuda jordstampat golv och en rejäl säckväv:P

femtio - Ej medlem längre2007-10-07 16:30
Antal inlägg: 541

är det därför de mobbar dig stackare?

Vigdir2007-10-08 10:15
Antal inlägg: 3722

Pilutta-dej:Intressant fråga! Jag har faktiskt funderat på när det vände. För i min barn- och ungdom var det fullkomligt omöjligt att man tillbringade natten borta utan att ta med egna lakan och handdukar. För er småttingar som tycker detta är höjden av märklighet - det förekom inte allt för sällan förr att folk inte hade tillgång till tvättmaskin, och att koka/handtvätta lakan är ingen höjdare. Och fanns tvättmaskin/tvättstuga var det inte alltid det enklaste att hinna/kunna tvätta.
Men att kompisarna fick låna lakan när de sov över hos oss var ju självklart. Inte ligga till last, men gärna dela med sig, som Myran säger...

Numera tycker jag närmast det är underligt om någon har med eget linne, däremot har jag för det mesta med det själv sedan jag fick barn. Om utifall det skulle ske en olycka känns det bättre att det är på våra egna lakan.

Men NÄR vände det?

Malexander_2007-10-08 12:17
Antal inlägg: 60

Jag tänker också praktiskt......packa bara ner det nödvändigaste , sånt som inte finns eller man inte vill låna.
14 lakan i en väska...nej tack

MissTuss2007-10-08 23:49
Antal inlägg: 149

Lakan tar jag sällan med mig när jag ska sova borta (bara om dom ber att jag ska göra det, elelr om jag frågar och dom säger ja till medhavda lakan =) Däremot tar jag nästan alltid med mig min egen kudde. det är nämligen nåt av det snuskigaste jag vet att sova på en kudde som gud vet hur många som dreglat på före mig.
och av nån konstig anledning tar jag alltid med mig handdukar och badlakan. har aldrig funderat på varför jag gör det, det har bara blivit så.

HannaSofia2007-10-09 17:08
Antal inlägg: 307

Men man byter väl örngott på kudden?

mamman - Ej medlem längre2007-10-09 22:55
Antal inlägg: 6379

..örngott...??

mamman - Ej medlem längre2007-10-09 22:56
Antal inlägg: 6379

;-P

MissTuss2007-10-10 00:42
Antal inlägg: 149

ja, det är klart att man byter örngott, men jag tycker det är lite småsnuskigt ändå.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?